All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Relative boundary - Materie / Spirit Relative boundary - Materie / Spirit

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F18%3A43894508" target="_blank" >RIV/44555601:13530/18:43894508 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Relativní hranice - Materie/ Spirit

  • Original language description

    Relativní hranice - Materie/ Spirit, Galerie N, Jablonec nad Nisou (9. 11. - 23. 11. 2018); Galerie Jídelna Česká Lípa (25.10.2018 až 31.12.2018) , kurátoři: Tereza Nováková, Romana Veselá Vystavující umělci za FUD: Iva Kolorenčová, Lada Semecká, Markéta Váradiová Materia and Spirit nepředstavuje pouze sklářskou tvorbu Ivy Kolorenčové, Lady Semecké a Markéty Váradiové, jejich sklářský přístup můžeme sledovat ve všech médiích, kterými se vyjadřují, jak v materiálech, tak i ve vnitřních obsazích děl. Vizuální, haptická či zvuková díla autorek před nás kladou podobné situace, existující v jiné formě, zprostředkované jiným médiem a vnímané jiným smyslem. Pro sklo je typické, že tvorba autorů věnujících se tomuto materiálu se přirozeně pohybuje mezi volným uměním a designem. Toto spojení vychází z technické a řemeslné náročnosti zpracování, ale také ze specifických vlastností skla. Umělecká tvorba je prožitkem, stejně tak jako její výsledná forma. Stává se jím i interpretace uměleckého díla. Vše, co se odehrává od první myšlenky autorek po percepci divákem, je procesem interpretací sdíleného prožitku, stejné, či podobné zkušenosti. Vizuální, haptická či zvuková díla představovaných autorek před nás kladou podobné situace existující v jiné formě, zprostředkované jiným médiem a vnímané jiným smyslem. Pro sklo je typické, že se tvorba autorů věnujících se tomuto materiálu přirozeně pohybuje mezi volným uměním a designem. Toto spojení vychází z technické a řemeslné náročnosti zpracování, ale také ze specifických vlastností skla. I když se jím lidé nechávají fascinovat několik tisíc let a možnosti jeho zpracování se neustále rozšiřují, sklo se stále brání. Zápolí s tvarem, který mu skláři přisoudí a vyžaduje obrovskou trpělivost, než jej přijme. Skláři i sklářky mají díky tomu trochu jiný přístup k tvorbě, a i když dvouvýstaví Materia &amp; Spirit nepředstavuje pouze sklářskou tvorbu Ivy Kolorenčové, Lady Semecké a Markéty Váradiové, jejich sklářský přístup můžeme sledovat ve všech médiích, kterými se vyjadřují, jak v materiálech, tak i ve vnitřních obsazích děl. Krajinu v jejím duchovním rozměru, můžeme vnímat jako krajinu vnitřní, ve které člověk nevidí kopec, ale stává se její součástí a bytostně prožívá síly, které ji vytváří. Tento způsob vnímání má velmi blízko k současnému umění a neposkytuje pouze jednoduché odpovědi, ale hluboký prožitek, který naléhavě klade stále další a nové otázky. Způsob prožívání vnitřní krajiny je vlastní všem třem představovaným autorkám. V jejich dílech je obsažen od prvních návrhů až po percepci divákem. Vychází totiž z jejich života a přístupu ke světu obecně. Je to asi dáno tím, že všechny pochází ze severních Čech, kde je krajina inspirací a zásadním motivem většiny umělců po několik generací, ale i důležitou součástí života všech obyvatel. Obrazy krajin Ivy Kolorenčové, inspirované Jabloneckem, především tamější přehradou a také Polabím, nejsou, neboť jde o sklo, klasickou krajinou. Jde o obrys krajiny, mentální obraz, který je podkladem pro experimentování s lehaným sklem. Nejde o náhodu, že hlavním inspirativním zdrojem je vodní hladina ať už přehrady nebo řeky. Tyto obrazy - objekty jsou vytvořeny jednak technikou lehaného skla a další určující roli hraje jejich černá barva. Odkazu na krajinu - vodní hladinu docílila autorka tím, že zpracovala povrch různými technikami. Lada Semecká svoji tvorbu hluboce prožívá, ale současně pracuje systematicky a v jejich dílech cítíme řád i logickou následnost. Symbolika obsažená v materiálech, čas, krajina, náhoda a řád jsou obsaženy v dílech od prvních počátků tvorby až po percepci, či interakci divákem. Vytvářejí harmonii společné myšlenky a spoustu otázek. Záleží už pak na každém z nás, jak si je zodpovíme. Markétu Váradiovou v obrazech zajímá fenomén souvztažnosti prostoru a světla - světelné situace architektury v interiéru, konstrukce staveb z pohledu z exteriéru (výseč konstrukce), ale také času ve smyslu proměn místa vlivem měnící se míry osvětlení. Zrcadlové objekty a plošné rastry se zabývají jak doslovným zrcadlením jako reálným uchováváním okolí, tak i nehmotnou pohyblivou strukturou. Přirozeně pracují s vnímáním světla určujícího prostor, podněcují sledování vztahu prostoru a prostředí a jejich vzájemné interakce. Jedinečnost a neopakovatelnost momentů prožitých v krajině v dílech vytváří jejich hluboký obsah, který vyžaduje meditativní přístup při vnímání. Vždy nás zastihne v jiném rozpoložení, v jiné náladě a tím v nás vzbuzuje různé emoce i klade jiné otázky. Racionalita a řád formy je důsledek hloubky a duchovnosti obsahu. Tereza Nováková, Romana Veselá

  • Czech name

    Relativní hranice - Materie/ Spirit

  • Czech description

    Relativní hranice - Materie/ Spirit, Galerie N, Jablonec nad Nisou (9. 11. - 23. 11. 2018); Galerie Jídelna Česká Lípa (25.10.2018 až 31.12.2018) , kurátoři: Tereza Nováková, Romana Veselá Vystavující umělci za FUD: Iva Kolorenčová, Lada Semecká, Markéta Váradiová Materia and Spirit nepředstavuje pouze sklářskou tvorbu Ivy Kolorenčové, Lady Semecké a Markéty Váradiové, jejich sklářský přístup můžeme sledovat ve všech médiích, kterými se vyjadřují, jak v materiálech, tak i ve vnitřních obsazích děl. Vizuální, haptická či zvuková díla autorek před nás kladou podobné situace, existující v jiné formě, zprostředkované jiným médiem a vnímané jiným smyslem. Pro sklo je typické, že tvorba autorů věnujících se tomuto materiálu se přirozeně pohybuje mezi volným uměním a designem. Toto spojení vychází z technické a řemeslné náročnosti zpracování, ale také ze specifických vlastností skla. Umělecká tvorba je prožitkem, stejně tak jako její výsledná forma. Stává se jím i interpretace uměleckého díla. Vše, co se odehrává od první myšlenky autorek po percepci divákem, je procesem interpretací sdíleného prožitku, stejné, či podobné zkušenosti. Vizuální, haptická či zvuková díla představovaných autorek před nás kladou podobné situace existující v jiné formě, zprostředkované jiným médiem a vnímané jiným smyslem. Pro sklo je typické, že se tvorba autorů věnujících se tomuto materiálu přirozeně pohybuje mezi volným uměním a designem. Toto spojení vychází z technické a řemeslné náročnosti zpracování, ale také ze specifických vlastností skla. I když se jím lidé nechávají fascinovat několik tisíc let a možnosti jeho zpracování se neustále rozšiřují, sklo se stále brání. Zápolí s tvarem, který mu skláři přisoudí a vyžaduje obrovskou trpělivost, než jej přijme. Skláři i sklářky mají díky tomu trochu jiný přístup k tvorbě, a i když dvouvýstaví Materia &amp; Spirit nepředstavuje pouze sklářskou tvorbu Ivy Kolorenčové, Lady Semecké a Markéty Váradiové, jejich sklářský přístup můžeme sledovat ve všech médiích, kterými se vyjadřují, jak v materiálech, tak i ve vnitřních obsazích děl. Krajinu v jejím duchovním rozměru, můžeme vnímat jako krajinu vnitřní, ve které člověk nevidí kopec, ale stává se její součástí a bytostně prožívá síly, které ji vytváří. Tento způsob vnímání má velmi blízko k současnému umění a neposkytuje pouze jednoduché odpovědi, ale hluboký prožitek, který naléhavě klade stále další a nové otázky. Způsob prožívání vnitřní krajiny je vlastní všem třem představovaným autorkám. V jejich dílech je obsažen od prvních návrhů až po percepci divákem. Vychází totiž z jejich života a přístupu ke světu obecně. Je to asi dáno tím, že všechny pochází ze severních Čech, kde je krajina inspirací a zásadním motivem většiny umělců po několik generací, ale i důležitou součástí života všech obyvatel. Obrazy krajin Ivy Kolorenčové, inspirované Jabloneckem, především tamější přehradou a také Polabím, nejsou, neboť jde o sklo, klasickou krajinou. Jde o obrys krajiny, mentální obraz, který je podkladem pro experimentování s lehaným sklem. Nejde o náhodu, že hlavním inspirativním zdrojem je vodní hladina ať už přehrady nebo řeky. Tyto obrazy - objekty jsou vytvořeny jednak technikou lehaného skla a další určující roli hraje jejich černá barva. Odkazu na krajinu - vodní hladinu docílila autorka tím, že zpracovala povrch různými technikami. Lada Semecká svoji tvorbu hluboce prožívá, ale současně pracuje systematicky a v jejich dílech cítíme řád i logickou následnost. Symbolika obsažená v materiálech, čas, krajina, náhoda a řád jsou obsaženy v dílech od prvních počátků tvorby až po percepci, či interakci divákem. Vytvářejí harmonii společné myšlenky a spoustu otázek. Záleží už pak na každém z nás, jak si je zodpovíme. Markétu Váradiovou v obrazech zajímá fenomén souvztažnosti prostoru a světla - světelné situace architektury v interiéru, konstrukce staveb z pohledu z exteriéru (výseč konstrukce), ale také času ve smyslu proměn místa vlivem měnící se míry osvětlení. Zrcadlové objekty a plošné rastry se zabývají jak doslovným zrcadlením jako reálným uchováváním okolí, tak i nehmotnou pohyblivou strukturou. Přirozeně pracují s vnímáním světla určujícího prostor, podněcují sledování vztahu prostoru a prostředí a jejich vzájemné interakce. Jedinečnost a neopakovatelnost momentů prožitých v krajině v dílech vytváří jejich hluboký obsah, který vyžaduje meditativní přístup při vnímání. Vždy nás zastihne v jiném rozpoložení, v jiné náladě a tím v nás vzbuzuje různé emoce i klade jiné otázky. Racionalita a řád formy je důsledek hloubky a duchovnosti obsahu. Tereza Nováková, Romana Veselá

Classification

  • Type

    E<sub>nekrit</sub> - Exhibition

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Event location

    Jablonec nad Nisou a Česká Lípa

  • Event country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Event starting date

  • Event ending date

  • Total number of attendees

    3

  • Foreign attendee count

  • Type of event by attendee nationality

    CST - Celostátní akce