Miroslav Vystrčil, monography
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F18%3A43894525" target="_blank" >RIV/44555601:13530/18:43894525 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/E4CDKC2SCzJ6qe8" target="_blank" >https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/E4CDKC2SCzJ6qe8</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Miroslav Vystrčil, monografie
Original language description
Petra Widžová. Miroslav Vystrčil, monografie. Text vznikl jako diplomová práce autorky s názvem "Miroslav Vystrčil - monografie", Katedra dějin a teorie umění, FUD UJEP 2017 (vedoucí práce: PhDr. Ludvík Hlaváček. , odpovědný redaktor: doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.). Text knihy, který původně vznikl jako stejnojmenná diplomová práce přináší celistvý pohled na rozsáhlé a donedávna nezpracované dílo sochaře Miroslava Vystrčila (1924-2014), autora, jež byl součástí generace poválečných absolventů uměleckých škol stojící u zrodu tzv. krotké moderny a významných uměleckých proudů 50. a 60. let (Máj 57, Klub konkretistů). Práce se pokusila vytvořit celistvý pohled na rozsáhlé a dosud nezpracované dílo sochaře Miroslava Vystrčila, vykreslit jeho vývoj na pozadí osobních, ale i širších dobových událostí a výtvarných tendencí. Ukázalo se, že Vystrčil byl součástí několika významných proudů na poli výtvarného vývoje 50. a 60. let - spolu s generací poválečných absolventů uměleckých škol stál zejména u zrodu tzv. krotké moderny (členství ve skupině Máj 57), jež reagovala návratem k modernímu umění na socialistický realismus a stala se tak významným článkem na cestě k uměleckým tendencím 60. let. Ačkoliv se Vystrčilově díle, které bylo různorodé (co se týče formy i kvality), ve své době nedostalo přílišné pozornosti, povedlo se mu nejednou vystavovat v okruhu nejvýznamnějších umělců jednotlivých tendencí (Olbram Zoubek, Miloslav Chlupáč, Aleš Veselý, Hugo Demartini, Bedřich Stefan, Hana Wichterlová, Milan Grygar, Karel Malich, Stanislav Kolíbal a mnoho dalších). Svou roli sehrály jistě také životní zvraty, ale hlavně jeho spíše introvertní, přemýšlivá a velmi precizní povaha. Ve svém celku je v současnosti Vystrčilova tvorba hodnotná tím, že až exemplárně nastavuje zrcadlo době svého vzniku a reflektuje její vnější vlivy. Zejména velké množství vytvořených realizací do veřejného prostoru ukazuje, že i pro, do jisté míry politicky neideálního autora, bylo možné získat řadu zakázek a to i v nejpřísnějších letech prosazování socialistického realismu a normalizace. V tomto ohledu se práce stává střípkem ve snahách o vyvracení zažitých klišé o této etapě nedávné minulosti ilustrované na jednotlivých příbězích umělců; příspěvkem do badatelské vlny, která se snaží přispět k vykreslení tohoto období v jeho šíři a napomoci pochopení historické etapy, která se stále podílí nejen na vytváření vizuálního rámce prostředí, ve kterém žijeme. Adekvátní pochopení této kulturní vrstvy, včetně její systematické a promyšlené ochrany, je cestou k vyrovnání se s vlastní minulostí i kulturní identitou.
Czech name
Miroslav Vystrčil, monografie
Czech description
Petra Widžová. Miroslav Vystrčil, monografie. Text vznikl jako diplomová práce autorky s názvem "Miroslav Vystrčil - monografie", Katedra dějin a teorie umění, FUD UJEP 2017 (vedoucí práce: PhDr. Ludvík Hlaváček. , odpovědný redaktor: doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.). Text knihy, který původně vznikl jako stejnojmenná diplomová práce přináší celistvý pohled na rozsáhlé a donedávna nezpracované dílo sochaře Miroslava Vystrčila (1924-2014), autora, jež byl součástí generace poválečných absolventů uměleckých škol stojící u zrodu tzv. krotké moderny a významných uměleckých proudů 50. a 60. let (Máj 57, Klub konkretistů). Práce se pokusila vytvořit celistvý pohled na rozsáhlé a dosud nezpracované dílo sochaře Miroslava Vystrčila, vykreslit jeho vývoj na pozadí osobních, ale i širších dobových událostí a výtvarných tendencí. Ukázalo se, že Vystrčil byl součástí několika významných proudů na poli výtvarného vývoje 50. a 60. let - spolu s generací poválečných absolventů uměleckých škol stál zejména u zrodu tzv. krotké moderny (členství ve skupině Máj 57), jež reagovala návratem k modernímu umění na socialistický realismus a stala se tak významným článkem na cestě k uměleckým tendencím 60. let. Ačkoliv se Vystrčilově díle, které bylo různorodé (co se týče formy i kvality), ve své době nedostalo přílišné pozornosti, povedlo se mu nejednou vystavovat v okruhu nejvýznamnějších umělců jednotlivých tendencí (Olbram Zoubek, Miloslav Chlupáč, Aleš Veselý, Hugo Demartini, Bedřich Stefan, Hana Wichterlová, Milan Grygar, Karel Malich, Stanislav Kolíbal a mnoho dalších). Svou roli sehrály jistě také životní zvraty, ale hlavně jeho spíše introvertní, přemýšlivá a velmi precizní povaha. Ve svém celku je v současnosti Vystrčilova tvorba hodnotná tím, že až exemplárně nastavuje zrcadlo době svého vzniku a reflektuje její vnější vlivy. Zejména velké množství vytvořených realizací do veřejného prostoru ukazuje, že i pro, do jisté míry politicky neideálního autora, bylo možné získat řadu zakázek a to i v nejpřísnějších letech prosazování socialistického realismu a normalizace. V tomto ohledu se práce stává střípkem ve snahách o vyvracení zažitých klišé o této etapě nedávné minulosti ilustrované na jednotlivých příbězích umělců; příspěvkem do badatelské vlny, která se snaží přispět k vykreslení tohoto období v jeho šíři a napomoci pochopení historické etapy, která se stále podílí nejen na vytváření vizuálního rámce prostředí, ve kterém žijeme. Adekvátní pochopení této kulturní vrstvy, včetně její systematické a promyšlené ochrany, je cestou k vyrovnání se s vlastní minulostí i kulturní identitou.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7561-167-3
Number of pages
133
Publisher name
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta umění a designu a Muzeum města Ústí nad Labem
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—