All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Post-conceptual Crossovers in Drawing

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F20%3A43896076" target="_blank" >RIV/44555601:13530/20:43896076 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/D7Cy8p1iIHYxFfP" target="_blank" >https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/D7Cy8p1iIHYxFfP</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Postkonceptuální přesahy v kresbě

  • Original language description

    příspěvek ve sborníku: Lenka Sýkorová: Postkonceptuální přesahy v kresbě: Abstrakt: Kresba je základním kamenem výtvarné formy. V současném umění se objevuje jako studijní nástroj, a také autonomní médium. Kresba po staletí sloužila pro rychlý náčrt myšlenky. Od 60. let 20. století zastává rovněž úlohu uměleckého gesta, které nemusí zůstat uvězněno v prostoru papíru. Volně přechází z plochy do objemu. Vymezuje se vůči rámu a vydává se do prostoru, pomocí performance, objektu a instalace nebo u nových technologií z analogového do digitálního virtuálního prostředí. V příspěvku jsou reflektovány tyto jednotlivé přístupy současných intermediálních umělců, pro něž je výchozí idea zhmotněna i do média kresby v intencích jeho současného osvobození z plochy. Na konferenci byl prezentován projekt Postkonceptuální přesahy v kresbě, který od roku 2014 mapuje současnou českou a slovenskou kresbu s přesahy do zahraničí. Součástí výše zmíněného projektu je výstavní činnost, vydání odborné publikace, přednášky a příspěvky na dané téma, jako je i tento, v rámci konference Obraz/rám/priestor. Stanoveným cílem není dokonale zmapovat kresbu v současném vizuálním umění, ale naznačit určitou analýzu se zaměřením na umělce narozené od 70. let minulého století a díla, která vznikla od roku 2000. Jedná se o generaci, jež byla na vysokých uměleckých školách vedena konceptuálními umělci, vůči kterým se však vymezila, a to větším smyslem pro výtvarnou materiál-ní formu, kvůli které je řadíme do postkonceptuálního umění. Střední a nastupující generace umělců kresbu chápe jako klasické médium, současně ji ale podrobuje reflexi samotného média a experimentu, který je současnému umění vlastní. Od dob antiky je kresba vnímána jako studijní nástroj a základní kámen výtvarného vzdělání. Toto se umocňuje nástupem humanismu a termínem &quot;disegno&quot; v renezanci. Kresba vždy sloužila jako nástroj intimního, osobního uměleckého gesta. Roli pomocného i základního média kresba z části ztrácí s nástupem rebelující moderny a v druhé polovině dvacátého století získává kresba pozici individuálního výrazového prostředku plné, definitivní umělecké formy. V textu je shrnuto vymezení média kresby, které nabízí umělcům svobodu. Propojením oka, ruky a mozku se smysly se dostává do kresebného gesta i pohybový prvek, který jsem předvedla na příkladech experimentů, kterými jsou přes linie přesahující z plochy do prostoru pomocí procesu (David Böhm a Jiří Franta), pohybu (Markéta Jáchimová), gesta (Petra Herotová), performance (Jan Pfeiffer) a materiálu (Juraj Gábor). Poukázala jsem na osvobození média kresby, které nastalo v druhé polovině minulého století a trvá dodnes. Jedná se o moment opuštění tradičního chápání, že kresba je jen o činnost spojená s tužkou a papírem. Hlavným impulzom konferencie OBRAZ / RÁM / PRIESTOR bolo zamyslenie sa nad podobami ohraničenia vizuálneho obrazu jednak v zmysle fyzickom (rám) a jednak v zmysle konceptuálnom a kontextuálnom (rámec), tzn. nájsť aspoň čiastkové odpovede na otázku, aká bola a aká je pozícia obrazu v kontexte súčas-ného umenia. Inšpiráciou sa tiež stalo už dlhšie teoreticky reflektované prekra-čovanie (či miznutie) hraníc medzi jednotlivými umeleckými médiami, a teda fakt, že s nástupom tzv. post-mediálnej situácie sa transformovali priestoro-vé a percepčné rámce umeleckého diela i jeho inštitucionálne1 akceptovanie a spoločenský štatút. Výsledkom je trinásť príspevkov od odborníkov z oblasti dejín umenia, estetiky i filozofie, ktorí si všímajú nielen vzťah obrazu a rámu v užšom slo-va zmysle, ale v širšom kontexte aj premeny chápania priestorových limitov umeleckého diela v rôznych obdobiach a druhoch umenia. Prvú skupinu tvo-ria príspevky, ktoré sa sústreďujú na obraz ako taký, na otázky jeho ontoló-gie z fenomenologického hľadiska, kde sú obrazy chápané niekde medzi by-tím a nebytím, ale aj na rám ako parergon, na jeho funkciu ako limitu a okraja vo vzťahu k analýze výrazových prostriedkov, žánrovým konvenciám či in-ter-ikonickým súvislostiam obrazu. S tým súvisí aj problém analýzy vzťahu obrazového rámu k funkcii umeleckého diela ako reprezentácie, ako i odmie-tanie rámu s nástupom abstrakcie a neoavantgárd. Druhý blok potom predsta-vujú texty zamerané na rámce a prekračovanie hraníc (média, priestoru, kon-textu, funkcie) v iných druhoch umenia - kresbe, architektúre, stredovekom umení, fotografii, filme, tanci, a to demonštrované na analýzach konkrétnych diel. Do tretej sekcie by sme mohli zaradiť príspevky nazerajúce všeobecnej-šie otázky samotnej definície umenia v súvislosti s prekračovaním a rušením jeho pevných rámcov, problém kritickej interpretácie umeleckého diela v kon-frontácii s niektorými známymi teóriami interpretácie...

  • Czech name

    Postkonceptuální přesahy v kresbě

  • Czech description

    příspěvek ve sborníku: Lenka Sýkorová: Postkonceptuální přesahy v kresbě: Abstrakt: Kresba je základním kamenem výtvarné formy. V současném umění se objevuje jako studijní nástroj, a také autonomní médium. Kresba po staletí sloužila pro rychlý náčrt myšlenky. Od 60. let 20. století zastává rovněž úlohu uměleckého gesta, které nemusí zůstat uvězněno v prostoru papíru. Volně přechází z plochy do objemu. Vymezuje se vůči rámu a vydává se do prostoru, pomocí performance, objektu a instalace nebo u nových technologií z analogového do digitálního virtuálního prostředí. V příspěvku jsou reflektovány tyto jednotlivé přístupy současných intermediálních umělců, pro něž je výchozí idea zhmotněna i do média kresby v intencích jeho současného osvobození z plochy. Na konferenci byl prezentován projekt Postkonceptuální přesahy v kresbě, který od roku 2014 mapuje současnou českou a slovenskou kresbu s přesahy do zahraničí. Součástí výše zmíněného projektu je výstavní činnost, vydání odborné publikace, přednášky a příspěvky na dané téma, jako je i tento, v rámci konference Obraz/rám/priestor. Stanoveným cílem není dokonale zmapovat kresbu v současném vizuálním umění, ale naznačit určitou analýzu se zaměřením na umělce narozené od 70. let minulého století a díla, která vznikla od roku 2000. Jedná se o generaci, jež byla na vysokých uměleckých školách vedena konceptuálními umělci, vůči kterým se však vymezila, a to větším smyslem pro výtvarnou materiál-ní formu, kvůli které je řadíme do postkonceptuálního umění. Střední a nastupující generace umělců kresbu chápe jako klasické médium, současně ji ale podrobuje reflexi samotného média a experimentu, který je současnému umění vlastní. Od dob antiky je kresba vnímána jako studijní nástroj a základní kámen výtvarného vzdělání. Toto se umocňuje nástupem humanismu a termínem &quot;disegno&quot; v renezanci. Kresba vždy sloužila jako nástroj intimního, osobního uměleckého gesta. Roli pomocného i základního média kresba z části ztrácí s nástupem rebelující moderny a v druhé polovině dvacátého století získává kresba pozici individuálního výrazového prostředku plné, definitivní umělecké formy. V textu je shrnuto vymezení média kresby, které nabízí umělcům svobodu. Propojením oka, ruky a mozku se smysly se dostává do kresebného gesta i pohybový prvek, který jsem předvedla na příkladech experimentů, kterými jsou přes linie přesahující z plochy do prostoru pomocí procesu (David Böhm a Jiří Franta), pohybu (Markéta Jáchimová), gesta (Petra Herotová), performance (Jan Pfeiffer) a materiálu (Juraj Gábor). Poukázala jsem na osvobození média kresby, které nastalo v druhé polovině minulého století a trvá dodnes. Jedná se o moment opuštění tradičního chápání, že kresba je jen o činnost spojená s tužkou a papírem. Hlavným impulzom konferencie OBRAZ / RÁM / PRIESTOR bolo zamyslenie sa nad podobami ohraničenia vizuálneho obrazu jednak v zmysle fyzickom (rám) a jednak v zmysle konceptuálnom a kontextuálnom (rámec), tzn. nájsť aspoň čiastkové odpovede na otázku, aká bola a aká je pozícia obrazu v kontexte súčas-ného umenia. Inšpiráciou sa tiež stalo už dlhšie teoreticky reflektované prekra-čovanie (či miznutie) hraníc medzi jednotlivými umeleckými médiami, a teda fakt, že s nástupom tzv. post-mediálnej situácie sa transformovali priestoro-vé a percepčné rámce umeleckého diela i jeho inštitucionálne1 akceptovanie a spoločenský štatút. Výsledkom je trinásť príspevkov od odborníkov z oblasti dejín umenia, estetiky i filozofie, ktorí si všímajú nielen vzťah obrazu a rámu v užšom slo-va zmysle, ale v širšom kontexte aj premeny chápania priestorových limitov umeleckého diela v rôznych obdobiach a druhoch umenia. Prvú skupinu tvo-ria príspevky, ktoré sa sústreďujú na obraz ako taký, na otázky jeho ontoló-gie z fenomenologického hľadiska, kde sú obrazy chápané niekde medzi by-tím a nebytím, ale aj na rám ako parergon, na jeho funkciu ako limitu a okraja vo vzťahu k analýze výrazových prostriedkov, žánrovým konvenciám či in-ter-ikonickým súvislostiam obrazu. S tým súvisí aj problém analýzy vzťahu obrazového rámu k funkcii umeleckého diela ako reprezentácie, ako i odmie-tanie rámu s nástupom abstrakcie a neoavantgárd. Druhý blok potom predsta-vujú texty zamerané na rámce a prekračovanie hraníc (média, priestoru, kon-textu, funkcie) v iných druhoch umenia - kresbe, architektúre, stredovekom umení, fotografii, filme, tanci, a to demonštrované na analýzach konkrétnych diel. Do tretej sekcie by sme mohli zaradiť príspevky nazerajúce všeobecnej-šie otázky samotnej definície umenia v súvislosti s prekračovaním a rušením jeho pevných rámcov, problém kritickej interpretácie umeleckého diela v kon-frontácii s niektorými známymi teóriami interpretácie...

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Obraz / rám / priestor

  • ISBN

    978-80-8189-037-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    85-100

  • Publisher name

    Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

  • Place of publication

    Bratislava

  • Event location

    Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

  • Event date

    Nov 7, 2019

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article