Control unit for vertical transport systems
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44796391%3A_____%2F22%3AN0000001" target="_blank" >RIV/44796391:_____/22:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Řídící jednotka pro systémy vertikální přepravy
Original language description
Cílem projektu byl vývoj moderní řídící jednotky pro systémy vertikální přepravy. Centrálním motivem řešení byla robotická automatizace procesů a obecná pokročilá automatizace za účelem optimalizace svozu v kombinaci s algoritmizací ideální trajektorií výtahu. Řešení je přínosné zejména pro zlepšení rychlosti dopravy, nákladů na provoz a bezpečnosti projektu. Řešení se skládá z dvou základních částí – HW a SW, tvořící jeden prototyp. První část řešení umožňuje základní správu uživatelů, jejich autorizaci, jeho další funkcí je paměť průchodů, které jsou ukládány pro potřebu dodatečného dohledávání. Druhá část řešení je optimalizace provozu z pohledu energetické a časové úspory. Energetická optimalizace spočívá v možnosti optimalizace cest jednotlivých výtahových kabin. Tato optimalizace zajišťuje řízení kabin tak, aby docházelo k minimální spotřebě energie na úkor rychlosti přepravy. Třetí částí řešení tvoří API rozhraní pro komunikaci s nadstavbovými systémy. Tato část řešení umožňuje efektivní nasazení celého systému. API slouží ke komunikaci s nadstavbovými SW, nejčastěji BMS (Building Management System). Řešení svou podobou a zaměřením spadá do trhu pokročilé automatizace a inteligentních budov. Za inteligentní budovu jsou pokládány objekty se sjednocenými systémy řízení, zabezpečení a správy budov. Automatizační prvky a systémy v budově mají základní cíl: vytváření, udržování a správu procesů a podmínek pro pobyt v prostorách budovy v podobě reagující na měnící se vnější podmínky anebo vnitřní či vnější požadavky. To vše s cílem zajištění optimální spotřeby energií, efektivního řízení provozu a bezpečnosti, minimalizace nákladů na provoz a poskytnutí komfortu jejím uživatelům. Tímto je řešení založené na propojení optimalizace cesty a autorizace osob na českém trhu novinkou. Přestože se dnes v ČR i v Evropě běžně setkáváme s přístupem do výtahů a prostor budov prostřednictvím elektronické karty, hovoříme zde o základních či mírně rozvinutých funkcionalitách v porovnání s těmi, které umožňuje nová řídící jednotka.
Czech name
Řídící jednotka pro systémy vertikální přepravy
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20205 - Automation and control systems
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG19_262%2F0020047" target="_blank" >EG19_262/0020047: Research and development of control unit for vertical transport systems in intelligent buildings</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Řídící jednotka pro systémy vertikální přepravy
Numerical identification
—
Technical parameters
HW řídící jednotky byl vyvinut jako jednoúčelový přímo pro dané řešení a byl pro něj optimalizován. Obsahuje procesor MEGA32-A, procesor MEGA48/88/168-AU, paměť 49C25L, konektor pro připojení k 5V napájení a síťový konektor RJ45. Pro uložení řídící jednotky byl vymodelován instalační box. Box je možné vytisknout na 3D tiskárně. SW část tvoří moduly: 1. Modul pro komunikaci s technologií a parametrizaci zařízení - obsahuje parametrizaci komunikace zahrnující IP adresu, port, typ spojení (http/https) a klíč pro spojení. 2. Modul pro implementaci osob - řeší správu osob (jména) a jejich dodatečné identifikátory. K daným osobám se napárují karty a následně oprávnění na jednotlivá patra. Zároveň dochází k zapisování těchto údajů do SQL databáze. 3. Modul pro autorizaci osob - po načtení karty osoby na systémové čtečce dojde k odeslání načtené karty do řídící jednotky. Ta vyhodnotí, zdali je daná karta v databázi. Pokud ano, dojde k odeslání informace o patrech, do kterých má daná karta oprávnění. Následně samotný výtah signalizuje uživateli patra, do kterých má oprávnění. Díky kombinaci s turnikety získáváme přehled o všech osobách v objektu a dokážeme určit v jakém patře se osoby nacházejí, což je přínosné i z pohledu HZS. 4. Modul pro optimalizaci řízení výtahů - pokud je uživatel autorizován, modul vybere vhodnou výtahovou kabinu dle zvoleného algoritmu a tu pošle autorizované osobě. Optimalizace je docílena optimálním rozmístěním kabin v jednotlivých patrech v závislosti na denní době. Podmínkou je více výtahových kabin v šachtě a jednotné ovládání všech výtahových kabin pro užití obou optimalizací. Pokud je ve výtahové šachtě pouze jedna výtahová kabina, je možné pouze výtahovou kabinu udržovat v patrech, kde se očekává v danou denní dobu maximální provoz. 5. Modul pro ukládání a správu událostí ze zařízení a jejich ukládání do SQL databáze - pokud se uživatel autorizuje a vybere si cílové patro, dojde k zápisu této události. Díky tomu je možné zpětně dohledat přepravu všech osob v systému.6. Modul pro komunikaci s nadstavbovými systémy (API rozhraní) - řeší komunikaci s nadstavbovými systémy BMS. V případě nové řídící jednotky se jedná o BMS C4 slovenského výrobce Gamanet. V tomto SW může správce objektu provádět správu nad všemi instalovanými technologiemi v objektu. Jednotná správa uživatelů všech technologií umožňuje správu všech karet z jednoho místa a jejich distribuci do podřízených systémů, jako je přístupový systém, výtahy, parkovací systém a další.
Economical parameters
Řešení přispělo k rozšíření portfolia příjemce, upevnění pozice na trhu, zvýšení konkurenceschopnosti, tržeb, exportu a počtu odběratelů. Kromě zvýšení podílu na českém trhu na cca 30 % je cílem zvýšení zisku a podílu na zahraničních trzích v řádu desítek %. Řešení bude zařazeno do portfolia ve formě služby (s licenčním poplatkem) či jako plný produkt zakoupením HW a SW v souladu s marketingovou strategií. Příjemce předpokládá v roce 2023 výnosy z prodeje řešení cca 550 tis. Kč s růstem až na více jak 2 mil Kč v roce 2027. Klíčová je prezentace řešení jak v rámci odborných konferencí, tak v rámci jednání s developery, výrobci výtahů, provozovateli/majiteli výškových budov a dodavateli integračních a informačních systémů pro správu budov. Marketingová strategie cílí nejen na trh ČR, ale i na další země EU (Řecko, Itálie, Kypr, Slovensko, Litva) a v delším horizontu i na země mimo EU. Ambicí příjemce je, aby se nové řešení stalo defaultním pro výtahové systémy v dodávkách systémů OTIS v Evropě i ve světě.
Application category by cost
—
Owner IČO
44796391;60460709
Owner name
ALARM ABSOLON, spol. s r.o.;Česká zemědělská univerzita v Praze
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—