All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Measuring safety - part 2

Result description

Second part of the paper elaborates further on the quantification of road safety. It explains the issue of confounding variables, in particular regression-to-the-mean, as well as difference between recorded and expected accidents. The solution lies in the modelling of expected accident frequency, using traffic volume and other characteristics as explanatory variables. Accident prediction model is to be applied by empirical Bayes method. The paper also suggests possible use in the Czech conditions together with the current transition of European Directive on road infrastructure safety management.

Keywords

road safetyregression-to-the-meanaccident prediction modelempirical BayesDirective on road infrastructure safety management

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Jak lze měřit bezpečnost - 2 část

  • Original language description

    Druhá část článku pokračuje v tématu kvantifikace bezpečnosti. Je vysvětlen vliv matoucích proměnných, především regrese k průměru, dále rozdíl mezi zaznamenanými a očekávanými nehodami. Východiskem je modelování očekávaného počtu nehod v závislosti na intenzitě a dalších charakteristikách. Predikční model nehodovosti by se měl aplikovat pomocí empirické Bayesovy metody. V závěru jsou naznačeny možnosti využití v českém prostředí v souvislosti s aktuální transpozicí evropské Směrnice o řízení bezpečnosti silničního provozu.

  • Czech name

    Jak lze měřit bezpečnost - 2 část

  • Czech description

    Druhá část článku pokračuje v tématu kvantifikace bezpečnosti. Je vysvětlen vliv matoucích proměnných, především regrese k průměru, dále rozdíl mezi zaznamenanými a očekávanými nehodami. Východiskem je modelování očekávaného počtu nehod v závislosti na intenzitě a dalších charakteristikách. Predikční model nehodovosti by se měl aplikovat pomocí empirické Bayesovy metody. V závěru jsou naznačeny možnosti využití v českém prostředí v souvislosti s aktuální transpozicí evropské Směrnice o řízení bezpečnosti silničního provozu.

Classification

  • Type

    Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2012

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    73

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    3

  • Pages from-to

    103-105

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

Basic information

Result type

Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

Jx

CEP

AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery

Year of implementation

2012