Measuring safety - part 2
Result description
Second part of the paper elaborates further on the quantification of road safety. It explains the issue of confounding variables, in particular regression-to-the-mean, as well as difference between recorded and expected accidents. The solution lies in the modelling of expected accident frequency, using traffic volume and other characteristics as explanatory variables. Accident prediction model is to be applied by empirical Bayes method. The paper also suggests possible use in the Czech conditions together with the current transition of European Directive on road infrastructure safety management.
Keywords
road safetyregression-to-the-meanaccident prediction modelempirical BayesDirective on road infrastructure safety management
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jak lze měřit bezpečnost - 2 část
Original language description
Druhá část článku pokračuje v tématu kvantifikace bezpečnosti. Je vysvětlen vliv matoucích proměnných, především regrese k průměru, dále rozdíl mezi zaznamenanými a očekávanými nehodami. Východiskem je modelování očekávaného počtu nehod v závislosti na intenzitě a dalších charakteristikách. Predikční model nehodovosti by se měl aplikovat pomocí empirické Bayesovy metody. V závěru jsou naznačeny možnosti využití v českém prostředí v souvislosti s aktuální transpozicí evropské Směrnice o řízení bezpečnosti silničního provozu.
Czech name
Jak lze měřit bezpečnost - 2 část
Czech description
Druhá část článku pokračuje v tématu kvantifikace bezpečnosti. Je vysvětlen vliv matoucích proměnných, především regrese k průměru, dále rozdíl mezi zaznamenanými a očekávanými nehodami. Východiskem je modelování očekávaného počtu nehod v závislosti na intenzitě a dalších charakteristikách. Predikční model nehodovosti by se měl aplikovat pomocí empirické Bayesovy metody. V závěru jsou naznačeny možnosti využití v českém prostředí v souvislosti s aktuální transpozicí evropské Směrnice o řízení bezpečnosti silničního provozu.
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
73
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
3
Pages from-to
103-105
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery
Year of implementation
2012