Long-term Noise Assessment of Road Pavements
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000044" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000044 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.cdv.cz/metodiky/" target="_blank" >https://www.cdv.cz/metodiky/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek
Original language description
Účelem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro hodnocení vývoje hlučnosti jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací v průběhu jejich užívání, při kterém se vyžívá metoda CPX v souladu s normou ISO 11819-2. Měření hlučnosti pomocí metody CPX se provádí na styku pneumatika/vozovka a je nezávislé na okolí pozemní komunikace i vlastním dopravním proudu, jeho složení a rychlosti. Metodika uvádí akustické hodnoty jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací a jejich změnu v čase. Tyto hodnoty byly získány na základě opakovaných měření prováděných na stejných úsecích vozovek v průběhu šesti let. Metodika má umožnit to, aby hlukové parametry povrchů vozovek v různé době životnosti pozemních komunikací mohly být na území ČR jednoznačně posuzovány prostřednictvím kontinuálního in-situ měření pomocí CPX metody, při využití referenční pneumatiky P1 (Uniroyal Tigerpaw 225/60 R16 SRTT) a provedení všech požadovaných korekcí daných normou ISO 11819-2 (např. rychlost jízdy; teplota vzduchu, případně povrchu; tvrdost pneumatiky, apod.).
Czech name
Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek
Czech description
Účelem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro hodnocení vývoje hlučnosti jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací v průběhu jejich užívání, při kterém se vyžívá metoda CPX v souladu s normou ISO 11819-2. Měření hlučnosti pomocí metody CPX se provádí na styku pneumatika/vozovka a je nezávislé na okolí pozemní komunikace i vlastním dopravním proudu, jeho složení a rychlosti. Metodika uvádí akustické hodnoty jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací a jejich změnu v čase. Tyto hodnoty byly získány na základě opakovaných měření prováděných na stejných úsecích vozovek v průběhu šesti let. Metodika má umožnit to, aby hlukové parametry povrchů vozovek v různé době životnosti pozemních komunikací mohly být na území ČR jednoznačně posuzovány prostřednictvím kontinuálního in-situ měření pomocí CPX metody, při využití referenční pneumatiky P1 (Uniroyal Tigerpaw 225/60 R16 SRTT) a provedení všech požadovaných korekcí daných normou ISO 11819-2 (např. rychlost jízdy; teplota vzduchu, případně povrchu; tvrdost pneumatiky, apod.).
Classification
Type
N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TA04021486" target="_blank" >TA04021486: Tools for Analysis and Assessment of Environmental Impacts of Road Surface Noise</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Metodika NAHEH
Regulation ID
122/2017-710-VV/1
Technical parameters
KŘIVÁNEK, Vítězslav et al. Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek. Certifikovaná metodika. Brno: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., 2017. 52 s. ISBN 978-80-88074-53-3. Tato metodika vznikla za finanční podpory TA ČR. Certifikační orgán: ČR, Ministerstvo dopravy, Odbor ITS – osvědčení o uznání uplatněné certifikované metodiky č. j. 122/2017-710-VV/1 ze dne 18. 12. 2017. Ing. Vítězslav Křivánek. Ph.D., e-mail: vitezslav.krivanek@cdv.cz, mob.: 601 321 681. Certifikovaná metodika díky přidělenému ISBN a povinné distribuci výtisků je volně k dispozici ve veřejných knihovnách.
Economical parameters
Metodika se primárně zabývá akustickou charakterizací povrchů vozovek pozemních komunikací z hlediska jejich dlouhodobého vývoje pro jednotlivé typy vrchních obrusných krytů. Tato tvrdá data, která byla získána dlouhodobými měřicími opakovanými kampaněmi na území ČR, mohou sloužit jako důležitý vstupní podklad pro další hodnocení a analýzy. Bude možné provést eliminaci v některých případech zbytečně vynaložených nákladů na budování dodatečných technických řešení pro omezení hluku (např. protihlukových stěn, obchvatů komunikací), pokud je možné hluk ze silniční komunikace snížit např. využitím specializovaných nízkohlučných povrchů nebo náhradou nevyhovujícího krytu povrchu pozemní komunikace.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů