All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Long-term Noise Assessment of Road Pavements

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000044" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000044 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.cdv.cz/metodiky/" target="_blank" >https://www.cdv.cz/metodiky/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek

  • Original language description

    Účelem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro hodnocení vývoje hlučnosti jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací v průběhu jejich užívání, při kterém se vyžívá metoda CPX v souladu s normou ISO 11819-2. Měření hlučnosti pomocí metody CPX se provádí na styku pneumatika/vozovka a je nezávislé na okolí pozemní komunikace i vlastním dopravním proudu, jeho složení a rychlosti. Metodika uvádí akustické hodnoty jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací a jejich změnu v čase. Tyto hodnoty byly získány na základě opakovaných měření prováděných na stejných úsecích vozovek v průběhu šesti let. Metodika má umožnit to, aby hlukové parametry povrchů vozovek v různé době životnosti pozemních komunikací mohly být na území ČR jednoznačně posuzovány prostřednictvím kontinuálního in-situ měření pomocí CPX metody, při využití referenční pneumatiky P1 (Uniroyal Tigerpaw 225/60 R16 SRTT) a provedení všech požadovaných korekcí daných normou ISO 11819-2 (např. rychlost jízdy; teplota vzduchu, případně povrchu; tvrdost pneumatiky, apod.).

  • Czech name

    Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek

  • Czech description

    Účelem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro hodnocení vývoje hlučnosti jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací v průběhu jejich užívání, při kterém se vyžívá metoda CPX v souladu s normou ISO 11819-2. Měření hlučnosti pomocí metody CPX se provádí na styku pneumatika/vozovka a je nezávislé na okolí pozemní komunikace i vlastním dopravním proudu, jeho složení a rychlosti. Metodika uvádí akustické hodnoty jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací a jejich změnu v čase. Tyto hodnoty byly získány na základě opakovaných měření prováděných na stejných úsecích vozovek v průběhu šesti let. Metodika má umožnit to, aby hlukové parametry povrchů vozovek v různé době životnosti pozemních komunikací mohly být na území ČR jednoznačně posuzovány prostřednictvím kontinuálního in-situ měření pomocí CPX metody, při využití referenční pneumatiky P1 (Uniroyal Tigerpaw 225/60 R16 SRTT) a provedení všech požadovaných korekcí daných normou ISO 11819-2 (např. rychlost jízdy; teplota vzduchu, případně povrchu; tvrdost pneumatiky, apod.).

Classification

  • Type

    N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TA04021486" target="_blank" >TA04021486: Tools for Analysis and Assessment of Environmental Impacts of Road Surface Noise</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Metodika NAHEH

  • Regulation ID

    122/2017-710-VV/1

  • Technical parameters

    KŘIVÁNEK, Vítězslav et al. Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek. Certifikovaná metodika. Brno: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., 2017. 52 s. ISBN 978-80-88074-53-3. Tato metodika vznikla za finanční podpory TA ČR. Certifikační orgán: ČR, Ministerstvo dopravy, Odbor ITS – osvědčení o uznání uplatněné certifikované metodiky č. j. 122/2017-710-VV/1 ze dne 18. 12. 2017. Ing. Vítězslav Křivánek. Ph.D., e-mail: vitezslav.krivanek@cdv.cz, mob.: 601 321 681. Certifikovaná metodika díky přidělenému ISBN a povinné distribuci výtisků je volně k dispozici ve veřejných knihovnách.

  • Economical parameters

    Metodika se primárně zabývá akustickou charakterizací povrchů vozovek pozemních komunikací z hlediska jejich dlouhodobého vývoje pro jednotlivé typy vrchních obrusných krytů. Tato tvrdá data, která byla získána dlouhodobými měřicími opakovanými kampaněmi na území ČR, mohou sloužit jako důležitý vstupní podklad pro další hodnocení a analýzy. Bude možné provést eliminaci v některých případech zbytečně vynaložených nákladů na budování dodatečných technických řešení pro omezení hluku (např. protihlukových stěn, obchvatů komunikací), pokud je možné hluk ze silniční komunikace snížit např. využitím specializovaných nízkohlučných povrchů nebo náhradou nevyhovujícího krytu povrchu pozemní komunikace.

  • Certification body designation

    Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1

  • Date of certification

  • Method of use

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů