All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Korean Indigenous Psychology: Summary of Some Terms

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000093" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000093 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.clovekaspolocnost.sk/en/rocnik-20-rok-2017/2/diskusia/korejska-domoroda-psychologie-prehled-nekterych-pojmu/" target="_blank" >http://www.clovekaspolocnost.sk/en/rocnik-20-rok-2017/2/diskusia/korejska-domoroda-psychologie-prehled-nekterych-pojmu/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Korejská domorodá psychologie: Přehled některých pojmů

  • Original language description

    Článek se zabývá některými pojmy korejské domorodé psychologie. Nejprve jsou popsány domorodé psychologie obecně a jejich cíle. Poté jsou popsány korejské pojmy jeong, woori, han, hwabyung, shimcheong, noonchi a chemyon. Domorodá psychologie je psychologie přizpůsobená specifickému kulturnímu prostředí. Tyto psychologie začali vznikat od šedesátých let jako reakce na americkou psychologii. Domorodé psychologie mají za cíl vytvořit zvláštní psychologii pro každou lidskou společnost – až toho bude dosaženo, bude možno vytvořit spravedlivější globální psychologii. Při studiu místního kulturního prostředí může domorodá psychologie uplatnit dvě strategie: Buďto může studovat místní odlišnosti fenoménů studovaných globální psychologií, nebo se může zaměřit na studium lokálních fenoménů. Druhý přístup byl v Koreji uplatněn Sang-Chin Choiem a jeho kolegy. Zabývali se následujícími fenomény: Jeong je pocit připoutání k druhým lidem. Člověk cítící jeong vůči jinému člověku je vůči tomuto člověku empatický, zajímá se o jeho potřeby a snaží se mu pomoci. Jeong je nezávislý na tom, zda má druhého člověka rád nebo ne. Woori je pocit kolektivního „my“, jehož členové nerozlišují mezi sebou a ostatními. Lidé v tomto kolektivu jsou spojeni pomocí jeong. Čím silnější jeong je, tím silnější je pocit „my“. Tento pocit se vytváří pomocí trvalých projevů zájmu ve formě poskytování dárků a drobných laskavostí druhé osobě. Han je pocit nahromaděného potlačeného vzteku. Korejská společnost netoleruje, aby lidé dávali najevo vztek, protože to může poškodit vztahy s ostatními lidmi. Lidé tak v sobě shromažďují vztek a snaží se jej uvolnit různými aktivitami. Pokud se to nedaří, pocit han může přerůst do syndromu hwabyung. Hwabyung je domorodý korejský psychiatrický syndrom. Člověk mající hwabyung je naštvaný a má pocit, že společnost je nespravedlivá. Tento pocit vzniká, když je člověk opakovaně vystavován nespravedlivým sociálním situacím, kde se mu nemůže dostat spravedlivějšího zacházení kvůli společenským omezením. Člověk mající hwabyung cítí nenávist a má pocity viny a deprese. Hwabyung může provázet nespavost, anorexie, problémy s dýcháním, pocit sucha v ústech a další symptomy. Hwabyung umožňuje lidem získat legitimní důvod k vyvázání se z jejich společenských rolí. Shimcheong je pocit afektu, který nastává, když osoba ve woori neprojeví jeong v dostatečné (nebo naopak projeví v přílišné) míře. Pokud člověk udělá něco, co druhého poškodí, naznačuje to, že možná necítí jeong vůči druhé osobě. U druhé osoby se tak aktivuje shimcheong. V tomto stavu tato osoba analyzuje dosavadní interakce s člověkem, který dostatečně neprojevil jeong. Rovněž analyzuje svoje budoucí očekávání od daného vztahu. Výsledkem je potvrzení, změna nebo ukončení vztahu. Noonchi je stav, kdy člověk pozorně sleduje ostatní lidi. Je schopen správné odhadnout skutečné pocity a přání lidí bez ohledu na to, jak se tito lidé chovají. Noonchi pomáhá udržet sociální harmonii. Člověk se může chovat podle sociálních konvencí, i když si ve skutečnosti přeje něco jiného, a díky noonchi ostatních lidí se mu dostane odezvy, jakou si přál. Chemyon (sociální tvář) je způsob jak se člověk prezentuje vůči jiným lidem. Zachovat si tvář znamená vyhovět očekávání ostatních lidí v určité situaci. Pro Korejce je důležité aktivně udržovat tvář předváděním znaků typických pro vysoký status. Vysoký sociální status je v korejské společnosti spojován s vysokými morálními kvalitami, proto vysoce postavení lidé musí vynakládat větší úsilí na zachování tváře. Korejská domorodá psychologie je v porovnání s jinými domorodými psychologiemi poměrně slabá, podařilo se jí nicméně dobře konceptualizovat některé aspekty korejského chování.

  • Czech name

    Korejská domorodá psychologie: Přehled některých pojmů

  • Czech description

    Článek se zabývá některými pojmy korejské domorodé psychologie. Nejprve jsou popsány domorodé psychologie obecně a jejich cíle. Poté jsou popsány korejské pojmy jeong, woori, han, hwabyung, shimcheong, noonchi a chemyon. Domorodá psychologie je psychologie přizpůsobená specifickému kulturnímu prostředí. Tyto psychologie začali vznikat od šedesátých let jako reakce na americkou psychologii. Domorodé psychologie mají za cíl vytvořit zvláštní psychologii pro každou lidskou společnost – až toho bude dosaženo, bude možno vytvořit spravedlivější globální psychologii. Při studiu místního kulturního prostředí může domorodá psychologie uplatnit dvě strategie: Buďto může studovat místní odlišnosti fenoménů studovaných globální psychologií, nebo se může zaměřit na studium lokálních fenoménů. Druhý přístup byl v Koreji uplatněn Sang-Chin Choiem a jeho kolegy. Zabývali se následujícími fenomény: Jeong je pocit připoutání k druhým lidem. Člověk cítící jeong vůči jinému člověku je vůči tomuto člověku empatický, zajímá se o jeho potřeby a snaží se mu pomoci. Jeong je nezávislý na tom, zda má druhého člověka rád nebo ne. Woori je pocit kolektivního „my“, jehož členové nerozlišují mezi sebou a ostatními. Lidé v tomto kolektivu jsou spojeni pomocí jeong. Čím silnější jeong je, tím silnější je pocit „my“. Tento pocit se vytváří pomocí trvalých projevů zájmu ve formě poskytování dárků a drobných laskavostí druhé osobě. Han je pocit nahromaděného potlačeného vzteku. Korejská společnost netoleruje, aby lidé dávali najevo vztek, protože to může poškodit vztahy s ostatními lidmi. Lidé tak v sobě shromažďují vztek a snaží se jej uvolnit různými aktivitami. Pokud se to nedaří, pocit han může přerůst do syndromu hwabyung. Hwabyung je domorodý korejský psychiatrický syndrom. Člověk mající hwabyung je naštvaný a má pocit, že společnost je nespravedlivá. Tento pocit vzniká, když je člověk opakovaně vystavován nespravedlivým sociálním situacím, kde se mu nemůže dostat spravedlivějšího zacházení kvůli společenským omezením. Člověk mající hwabyung cítí nenávist a má pocity viny a deprese. Hwabyung může provázet nespavost, anorexie, problémy s dýcháním, pocit sucha v ústech a další symptomy. Hwabyung umožňuje lidem získat legitimní důvod k vyvázání se z jejich společenských rolí. Shimcheong je pocit afektu, který nastává, když osoba ve woori neprojeví jeong v dostatečné (nebo naopak projeví v přílišné) míře. Pokud člověk udělá něco, co druhého poškodí, naznačuje to, že možná necítí jeong vůči druhé osobě. U druhé osoby se tak aktivuje shimcheong. V tomto stavu tato osoba analyzuje dosavadní interakce s člověkem, který dostatečně neprojevil jeong. Rovněž analyzuje svoje budoucí očekávání od daného vztahu. Výsledkem je potvrzení, změna nebo ukončení vztahu. Noonchi je stav, kdy člověk pozorně sleduje ostatní lidi. Je schopen správné odhadnout skutečné pocity a přání lidí bez ohledu na to, jak se tito lidé chovají. Noonchi pomáhá udržet sociální harmonii. Člověk se může chovat podle sociálních konvencí, i když si ve skutečnosti přeje něco jiného, a díky noonchi ostatních lidí se mu dostane odezvy, jakou si přál. Chemyon (sociální tvář) je způsob jak se člověk prezentuje vůči jiným lidem. Zachovat si tvář znamená vyhovět očekávání ostatních lidí v určité situaci. Pro Korejce je důležité aktivně udržovat tvář předváděním znaků typických pro vysoký status. Vysoký sociální status je v korejské společnosti spojován s vysokými morálními kvalitami, proto vysoce postavení lidé musí vynakládat větší úsilí na zachování tváře. Korejská domorodá psychologie je v porovnání s jinými domorodými psychologiemi poměrně slabá, podařilo se jí nicméně dobře konceptualizovat některé aspekty korejského chování.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

    Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Človek a spoločnosť

  • ISSN

    1335-3608

  • e-ISSN

    1335-3608

  • Volume of the periodical

    20

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    72-79

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database