Influence of non-observance of the safe distance from the previous vehicle to the accident in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000067" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000067 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv nedodržování bezpečného odstupu od předchozího vozidla na nehodovost v ČR
Original language description
Mezery mezi vozidly představují jeden z nepřímých ukazatelů bezpečnosti silniční dopravy. V ČR je doporučená hodnota bezpečného odstupu větší jak dvě sekundy. Proto jsme provedli sběr dat na 91 lokalitách silnic I. a II. tříd v obci a mimo obec. Dopravní proud jsme monitorovali minimálně po dobu 24 hodin na všech stanovištích. Zjistili jsme, že průměrný podíl mezer menších jak dvě sekundy se pohybuje okolo 25 %. Dále jsme se zaměřili na stanovení vlivu tohoto podílu na nehodovost pomocí multifaktorové analýzy. Touto metodou jsme se snažili vysvětlit vliv hodinové intenzity, délky úseku, křivolakosti, šířky jízdního pásu, zpevnění vozovky, lokality, 85. percentilu rychlosti, průměrné rychlosti a podílu mezer menších jak dvě sekundy na počet dopravních nehod. Ověřili jsme tak (matematicky) pozitivní vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu a rychlosti na počet dopravních nehod. Přičemž vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu na počet dopravních nehod je v intravilánu přibližně dvakrát větší než v extravilánu.
Czech name
Vliv nedodržování bezpečného odstupu od předchozího vozidla na nehodovost v ČR
Czech description
Mezery mezi vozidly představují jeden z nepřímých ukazatelů bezpečnosti silniční dopravy. V ČR je doporučená hodnota bezpečného odstupu větší jak dvě sekundy. Proto jsme provedli sběr dat na 91 lokalitách silnic I. a II. tříd v obci a mimo obec. Dopravní proud jsme monitorovali minimálně po dobu 24 hodin na všech stanovištích. Zjistili jsme, že průměrný podíl mezer menších jak dvě sekundy se pohybuje okolo 25 %. Dále jsme se zaměřili na stanovení vlivu tohoto podílu na nehodovost pomocí multifaktorové analýzy. Touto metodou jsme se snažili vysvětlit vliv hodinové intenzity, délky úseku, křivolakosti, šířky jízdního pásu, zpevnění vozovky, lokality, 85. percentilu rychlosti, průměrné rychlosti a podílu mezer menších jak dvě sekundy na počet dopravních nehod. Ověřili jsme tak (matematicky) pozitivní vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu a rychlosti na počet dopravních nehod. Přičemž vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu na počet dopravních nehod je v intravilánu přibližně dvakrát větší než v extravilánu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Transport R&D Centre</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2018
Issue of the periodical within the volume
7-8
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
220-223
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—