Systems of continuous monitoring of the state of transport infrastructure objects - putting into practice
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000008" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000008 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68407700:21110/20:00340995
Result on the web
<a href="https://www.shopcdv.cz/cs/metodika-kontinualni-monitorovani" target="_blank" >https://www.shopcdv.cz/cs/metodika-kontinualni-monitorovani</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Systémy kontinuálního monitorování stavu objektů dopravní infrastruktury - zavádění do praxe
Original language description
Tato metodika popisuje systémy, které využívají senzory zabudované do konstrukce vozovky či jiných objektů dopravní infrastruktury a zařízení osazené v jejich blízkosti, určené pro kontinuální monitorování jejich stavu a vlivů, které na ně působí. Metodika řeší kontinuální sběr dat o chování dopravní infrastruktury, především ve vazbě na dopravní zatížení a působící klimatické vlivy. V současné době se uplatňování systémů kontinuálního monitorování vyžaduje stále více, a to z různých důvodů. Naměřená data se dají s výhodou využít v rámci systémů hospodaření, informačních a manažerských systémů, optimalizace při dimenzování konstrukcí, zpřesnění modelování chování konstrukcí apod. Účelem předkládané metodiky je upřesnit postup pro zavádění nových systémů kontinuálního monitorování do praxe. Jsou zde prezentovány vybrané systémy kontinuálního monitorování a možnosti jejich uplatnění na objektech dopravní infrastruktury, včetně vzorových příkladů uplatnění těchto systémů. Metodika byla zpracována v rámci projektu TE01020168 – Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu Centra kompetence. Tato metodika je určena především pro správce dopravní infrastruktury, dodavatele systémů kontinuálního monitorování a projektanty.
Czech name
Systémy kontinuálního monitorování stavu objektů dopravní infrastruktury - zavádění do praxe
Czech description
Tato metodika popisuje systémy, které využívají senzory zabudované do konstrukce vozovky či jiných objektů dopravní infrastruktury a zařízení osazené v jejich blízkosti, určené pro kontinuální monitorování jejich stavu a vlivů, které na ně působí. Metodika řeší kontinuální sběr dat o chování dopravní infrastruktury, především ve vazbě na dopravní zatížení a působící klimatické vlivy. V současné době se uplatňování systémů kontinuálního monitorování vyžaduje stále více, a to z různých důvodů. Naměřená data se dají s výhodou využít v rámci systémů hospodaření, informačních a manažerských systémů, optimalizace při dimenzování konstrukcí, zpřesnění modelování chování konstrukcí apod. Účelem předkládané metodiky je upřesnit postup pro zavádění nových systémů kontinuálního monitorování do praxe. Jsou zde prezentovány vybrané systémy kontinuálního monitorování a možnosti jejich uplatnění na objektech dopravní infrastruktury, včetně vzorových příkladů uplatnění těchto systémů. Metodika byla zpracována v rámci projektu TE01020168 – Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu Centra kompetence. Tato metodika je určena především pro správce dopravní infrastruktury, dodavatele systémů kontinuálního monitorování a projektanty.
Classification
Type
N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
N-2020-kont_monitor
Regulation ID
15/2020-710-VV/1
Technical parameters
Tato metodika popisuje systémy, které využívají senzory zabudované do konstrukce vozovky či jiných objektů dopravní infrastruktury a zařízení osazené v jejich blízkosti, určené pro kontinuální monitorování jejich stavu a vlivů, které na ně působí. Metodika řeší kontinuální sběr dat o chování dopravní infrastruktury, především ve vazbě na dopravní zatížení a působící klimatické vlivy. Zaměřuje se zejména na nové systémy/zařízení a způsoby jejich zavádění do praxe. Nejde o systémy/zařízení pro provozní informace poskytující dopravní informace řidičům za jízdy. Metodika neřeší možnosti napojení těchto systémů/zařízení na řídící centra a další navazující systémy. Svojí povahou je obdobná metodice, která se zabývá zaváděním nových diagnostických metod do praxe. Cílem metodiky je: - upřesnit postup pro zavádění nových systémů kontinuálního monitorování do praxe, - prezentovat vybrané systémy kontinuálního monitorování a možnosti jejich uplatnění na objektech dopravní infrastruktury, - zavést vzorové příklady uplatnění systémů kontinuálního monitorování. Metodika platí pro: - silnice a dálnice (v přiměřeném rozsahu i pro letištní plochy), - objekty dopravní infrastruktury, např. mosty a tunely. Je určena především pro: - správce dopravní infrastruktury (využití systémů kontinuálního monitorování při výstavbě a následné správě objektů dopravní infrastruktury), - dodavatele systémů kontinuálního monitorování, - projektanty.
Economical parameters
Zavedení postupů uvedených v metodice nevyžaduje žádné náklady. Z ekonomického hlediska je hlavním přínosem metodiky rozšíření informací o možnostech, přínosech a konkrétních aplikacích nových systémů kontinuálního monitorování v ČR. Metodika uvádí, jak postupovat při jejich zavádění do praxe v ČR, aby mohl být využit jejich potenciál. Vzorové příklady uplatnění umožňují využití ověřených postupů a vyvarování se chyb, které se vyskytují při zavádění nových technologií. Naměřená data se dají s výhodou využít v rámci systémů hospodaření (např. s vozovkami či mosty), informačních a manažerských systémů (např. BIM: Building Information Management, řízení provozu, meteorologie), optimalizace při dimenzování konstrukcí, zpřesnění modelování chování konstrukcí apod. Pokud jsou tyto podklady v dostatečném rozsahu a kvalitě vede to k optimalizaci nákladů a zvyšování životnosti staveb. K tomuto účelu může nemalou měrou přispět uplatnění nových systémů kontinuálního monitorování.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů