Use of blast furnace slag to increase the durability of cement concrete pavements
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000038" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000038 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68407700:21110/20:00347902
Result on the web
<a href="https://www.shopcdv.cz/cs/metodika-vysokopecni-struska-do-CBK" target="_blank" >https://www.shopcdv.cz/cs/metodika-vysokopecni-struska-do-CBK</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Využití vysokopecní strusky pro zvýšení trvanlivosti CB krytů vozovek
Original language description
Metodika popisuje jak postupovat při použití mleté granulované vysokopecní strusky (dále jen strusky) do betonu při výstavbě objektů dopravní infrastruktury, se zaměřením na použití do betonu pro cementobetonové kryty dálnic a silnic I. třídy. Struska může vstupovat jako složka cementu (CEM II/A-S a CEM II/B-S) či jako aktivní příměs při výrobě betonu. Metodika popisuje náhradu portlandského slínku struskou do 35 % betonové směsi. Jsou zde navrženy změny oproti stávajícím technickým předpisům a technickým normám, které se používají pro realizaci tohoto řešení, včetně specifik, která z toho plynou pro realizaci staveb. Popsány jsou zkušenosti z realizace zkušebního úseku na dálnici D1 v roce 2018 a 2019, kde byly uplatněny postupy uvedené v této metodice.
Czech name
Využití vysokopecní strusky pro zvýšení trvanlivosti CB krytů vozovek
Czech description
Metodika popisuje jak postupovat při použití mleté granulované vysokopecní strusky (dále jen strusky) do betonu při výstavbě objektů dopravní infrastruktury, se zaměřením na použití do betonu pro cementobetonové kryty dálnic a silnic I. třídy. Struska může vstupovat jako složka cementu (CEM II/A-S a CEM II/B-S) či jako aktivní příměs při výrobě betonu. Metodika popisuje náhradu portlandského slínku struskou do 35 % betonové směsi. Jsou zde navrženy změny oproti stávajícím technickým předpisům a technickým normám, které se používají pro realizaci tohoto řešení, včetně specifik, která z toho plynou pro realizaci staveb. Popsány jsou zkušenosti z realizace zkušebního úseku na dálnici D1 v roce 2018 a 2019, kde byly uplatněny postupy uvedené v této metodice.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
metodika-vysokopecni-struska-do-CBK
Regulation ID
CM-20-053
Technical parameters
Tato metodika nově zavádí použití vysokopecní strusky do CB krytu vozovky v ČR, upřesňuje požadavky ve vazbě na platné technické normy a uvádí postupy založené na výsledcích laboratorních a provozních zkoušek a zkušenostech z pilotního projektu. Popisuje první vzorový příklad uplatnění na dálnici. Uvádí odkazy na aktuální technické předpisy, normy, metodiky, články a jiné zdroje, které mohou správci a zhotovitelé objektů dopravní infrastruktury využít.
Economical parameters
Z ekonomického hlediska je hlavním přínosem prodloužení životnosti staveb a snížení nároků na údržbu, opravu nebo rekonstrukci CB krytů vozovek. Využití strusky jako druhotné suroviny má zároveň pozitivní dopad na životní prostředí. Hlavní přínosy použití vysokopecní strusky do betonu CB krytu jsou: - zpomalení procesu hydratace a tím omezení vzniku mikrotrhlin v počátečním stádiu zrání betonu, - zajištění pomalejší rychlosti tvrdnutí betonu, dlouhodobého nárůstu pevností a vyššího počátečního dotvarování, - vyšší vázání alkálií na hydratační produkty a tím omezení volných iontů, které mohou způsobovat ASR (Alkali–silica reaction), viz doporučení RILEM AAR-7.1 a AASHTO PP65 (Kap. 1.3), - prodloužení časových úseků pro technologické operace, jako jsou zpracování betonu, pokládka CB krytu, povrchová úprava CB krytu, obnažování kameniva na povrchu CB krytu (kartáčování povrchu CB krytu), řezání spár CB krytu apod. - možnost betonáže za vyšších letních teplot, - využití druhotných surovin.
Certification body designation
Výzkumný ústav pozemních staveb – Certifikační společnost, s.r.o.
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů