All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Modification of road construction layers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000011" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000011 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Úprava konstrukčních vrstev vozovky

  • Original language description

    Řešení spočívá ve vývoji technologické bariéry proti průniku agresivních látek do betonové konstrukce vozovky, jejíž vlastnosti byly ověřeny. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy geosyntetik, spočívá v tom, že se jedná o sendvičový typ, který se skládá z geotextilie a sklovláknité geomříže přilepené, resp. natavené speciálními lepidly. Sendvičový typ, složený z těchto materiálů, kombinuje několik vlastností, které pro funkci účinné bariéry požadujeme. Předpokládá se její umístění zejména při rekonstrukci CB krytu na úsecích, kde dochází pouze k výměně krytu a je zachována původní podkladní vrstva ze směsi stmelené cementem (např. SC8/10) anebo nestmelené vrstvy (např. MZK – mechanicky zpevněné kamenivo). Výhodou tohoto typu je zejména vysoká odolnost vůči chemickému i mechanickému poškození pod krytovými vrstvami, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Zejména u dálničních nebo letištních vozovek s CB krytem účinně odolává chemickému ataku prostředí způsobeným chemickou údržbou (např. NaCl), zajišťuje plošné odvedení vlhkosti mimo konstrukci. Současně zabraňuje průniku nebezpečných látek ze spodních vrstev (podkladních vrstev a podloží) do betonu v případě takového zdroje prostřednictvím zvýšené hladiny podzemní vody, vzlínání apod. Tento typ geosyntetika také eliminuje případné prokreslení trhlin a kompenzuje nerovnosti na podkladní vrstvě. Novost řešení lze dále spatřovat v metodice a systému testování technologických bariér pro účely omezení infiltrace alkalických iontů do cementobetonového krytu vozovky.

  • Czech name

    Úprava konstrukčních vrstev vozovky

  • Czech description

    Řešení spočívá ve vývoji technologické bariéry proti průniku agresivních látek do betonové konstrukce vozovky, jejíž vlastnosti byly ověřeny. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy geosyntetik, spočívá v tom, že se jedná o sendvičový typ, který se skládá z geotextilie a sklovláknité geomříže přilepené, resp. natavené speciálními lepidly. Sendvičový typ, složený z těchto materiálů, kombinuje několik vlastností, které pro funkci účinné bariéry požadujeme. Předpokládá se její umístění zejména při rekonstrukci CB krytu na úsecích, kde dochází pouze k výměně krytu a je zachována původní podkladní vrstva ze směsi stmelené cementem (např. SC8/10) anebo nestmelené vrstvy (např. MZK – mechanicky zpevněné kamenivo). Výhodou tohoto typu je zejména vysoká odolnost vůči chemickému i mechanickému poškození pod krytovými vrstvami, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Zejména u dálničních nebo letištních vozovek s CB krytem účinně odolává chemickému ataku prostředí způsobeným chemickou údržbou (např. NaCl), zajišťuje plošné odvedení vlhkosti mimo konstrukci. Současně zabraňuje průniku nebezpečných látek ze spodních vrstev (podkladních vrstev a podloží) do betonu v případě takového zdroje prostřednictvím zvýšené hladiny podzemní vody, vzlínání apod. Tento typ geosyntetika také eliminuje případné prokreslení trhlin a kompenzuje nerovnosti na podkladní vrstvě. Novost řešení lze dále spatřovat v metodice a systému testování technologických bariér pro účely omezení infiltrace alkalických iontů do cementobetonového krytu vozovky.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20101 - Civil engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/CK01000040" target="_blank" >CK01000040: Precaution to improve life span of concrete pavement related to alkali reduction from external sources</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Internal product ID

    CK01000040-V1

  • Numerical identification

    CK01000040-V1

  • Technical parameters

    Technologická bariéra z geokompozitu se skládá z těchto částí: - Geotextilie netkaná, - Sklovláknitá mříž. Sendvičový typ sestává z netkané geotextilie z PP, na kterou se ze spodní části nataví sklovláknitá mříž potažená elastomerovým polymerem. Pomocí speciálních lepidel aplikovaných při výrobě mříže a systému nahřívání dojde ke spojení obou částí. Proces výroby podléhá obchodnímu tajemství. Geotextilie netkaná Jedná se o netkanou geotextilii vyrobenou ze 100% polypropylenu (PP) plošné hmotnosti 1000 g/m2 technologií vzájemné provazování svazků vláken s pomocí jehel s ostny (tzv. vpichování). Obecné použití netkaných geotextilií z PP je pro: separační, filtrační, drenážní a ochranné účely ve všech oblastech stavebnictví. Odolnost geotextilie je proti většině chemikálií, vápennému mléku, plísním apod. Lze ji používat běžně při teplotě do 60°C, kdy nedochází ke změně jejich technických vlastností. Životnost je nejméně 25 let v přírodním prostředí. Typické parametry pro PP netkanou geotextilii jsou následující: - Tloušťka při 2 kPa (EN ISO 9863-1): 6,3 mm, - Plošná hmotnost (EN ISO 9864): 1000 g/m2, - Pevnost podélná (EN ISO 10319): 42 kN/m, - Pevnost příčná (EN ISO 10319): 73 kN/m, - Prodloužení podélné (EN ISO 10319): 95 %, - Prodloužení příčné (EN ISO 10319): 90 %, - CBR – test (EN ISO 12236): 11000 kN, - Propustnost: 0,032 (m.s-1). Jedná se o skelná vlákna potažená elastomerovým polymerem. Obecné použití sklovláknité mříže s šířkou ok 45/45 mm je pro vyztužení krytových vrstev vozovek, zejména a asfaltovým krytem. Odolnost mříže je deklarována proti chemikáliím a doložena následujícími technickými parametry: - Plošná hmotnost (EN ISO 9864): 205g/m2, - Pevnost tahová (EN ISO 10319): 5 kN/m, - Prodloužení (EN ISO 10319): 2,5 %, - Pevnost podélná a příčná (EN ISO 10319): 46 kN/m, - Sečná tuhost podélná a příčná (EN ISO 10319): 2200 N/mm, - Youngův modul pružnosti E (-): 73 GPa, - Teplota tání skleného vlákna/elastomerového polymeru (EN ISO 3146 a ASTM C338): 820/232 °C. Při instalaci je nutné použít upevňovací hřeby, aby byla zajištěna fixace k podkladu a dodržet základní technologický postup instalace.

  • Economical parameters

    Technické řešení je využíváno pro liniové stavby (silnice a mostní konstrukce). Výsledek byl využit prozatím jen na pokusných úsecích a v rámci implementace bude probíhat také jeho komercializace za účelem zisku z prodeje technologie (případně produktu pro dálniční nebo letištní vozovky s cementobetonovým krytem). Využití vynálezu se předpokládá tam, kde bude cementobetonový kryt navržen v souladu s danými normami a technickými předpisy a kde je životnost betonu ohrožena vlivem kontaminace agresivními látkami z okolního prostředí a/nebo pro optimalizaci vodního režimu v konstrukci vozovky. Jedná se zejména o rekonstrukci vozovek s CB krytem a instalaci na původní vrstvu z cementem stmelených vrstev (např. SC8/10) nebo vrstev nestmelených (např. MZK).

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    44994575, 26271303

  • Owner name

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Skanska a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page