Modification of road construction layers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000011" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000011 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úprava konstrukčních vrstev vozovky
Original language description
Řešení spočívá ve vývoji technologické bariéry proti průniku agresivních látek do betonové konstrukce vozovky, jejíž vlastnosti byly ověřeny. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy geosyntetik, spočívá v tom, že se jedná o sendvičový typ, který se skládá z geotextilie a sklovláknité geomříže přilepené, resp. natavené speciálními lepidly. Sendvičový typ, složený z těchto materiálů, kombinuje několik vlastností, které pro funkci účinné bariéry požadujeme. Předpokládá se její umístění zejména při rekonstrukci CB krytu na úsecích, kde dochází pouze k výměně krytu a je zachována původní podkladní vrstva ze směsi stmelené cementem (např. SC8/10) anebo nestmelené vrstvy (např. MZK – mechanicky zpevněné kamenivo). Výhodou tohoto typu je zejména vysoká odolnost vůči chemickému i mechanickému poškození pod krytovými vrstvami, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Zejména u dálničních nebo letištních vozovek s CB krytem účinně odolává chemickému ataku prostředí způsobeným chemickou údržbou (např. NaCl), zajišťuje plošné odvedení vlhkosti mimo konstrukci. Současně zabraňuje průniku nebezpečných látek ze spodních vrstev (podkladních vrstev a podloží) do betonu v případě takového zdroje prostřednictvím zvýšené hladiny podzemní vody, vzlínání apod. Tento typ geosyntetika také eliminuje případné prokreslení trhlin a kompenzuje nerovnosti na podkladní vrstvě. Novost řešení lze dále spatřovat v metodice a systému testování technologických bariér pro účely omezení infiltrace alkalických iontů do cementobetonového krytu vozovky.
Czech name
Úprava konstrukčních vrstev vozovky
Czech description
Řešení spočívá ve vývoji technologické bariéry proti průniku agresivních látek do betonové konstrukce vozovky, jejíž vlastnosti byly ověřeny. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy geosyntetik, spočívá v tom, že se jedná o sendvičový typ, který se skládá z geotextilie a sklovláknité geomříže přilepené, resp. natavené speciálními lepidly. Sendvičový typ, složený z těchto materiálů, kombinuje několik vlastností, které pro funkci účinné bariéry požadujeme. Předpokládá se její umístění zejména při rekonstrukci CB krytu na úsecích, kde dochází pouze k výměně krytu a je zachována původní podkladní vrstva ze směsi stmelené cementem (např. SC8/10) anebo nestmelené vrstvy (např. MZK – mechanicky zpevněné kamenivo). Výhodou tohoto typu je zejména vysoká odolnost vůči chemickému i mechanickému poškození pod krytovými vrstvami, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Zejména u dálničních nebo letištních vozovek s CB krytem účinně odolává chemickému ataku prostředí způsobeným chemickou údržbou (např. NaCl), zajišťuje plošné odvedení vlhkosti mimo konstrukci. Současně zabraňuje průniku nebezpečných látek ze spodních vrstev (podkladních vrstev a podloží) do betonu v případě takového zdroje prostřednictvím zvýšené hladiny podzemní vody, vzlínání apod. Tento typ geosyntetika také eliminuje případné prokreslení trhlin a kompenzuje nerovnosti na podkladní vrstvě. Novost řešení lze dále spatřovat v metodice a systému testování technologických bariér pro účely omezení infiltrace alkalických iontů do cementobetonového krytu vozovky.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK01000040" target="_blank" >CK01000040: Precaution to improve life span of concrete pavement related to alkali reduction from external sources</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
CK01000040-V1
Numerical identification
CK01000040-V1
Technical parameters
Technologická bariéra z geokompozitu se skládá z těchto částí: - Geotextilie netkaná, - Sklovláknitá mříž. Sendvičový typ sestává z netkané geotextilie z PP, na kterou se ze spodní části nataví sklovláknitá mříž potažená elastomerovým polymerem. Pomocí speciálních lepidel aplikovaných při výrobě mříže a systému nahřívání dojde ke spojení obou částí. Proces výroby podléhá obchodnímu tajemství. Geotextilie netkaná Jedná se o netkanou geotextilii vyrobenou ze 100% polypropylenu (PP) plošné hmotnosti 1000 g/m2 technologií vzájemné provazování svazků vláken s pomocí jehel s ostny (tzv. vpichování). Obecné použití netkaných geotextilií z PP je pro: separační, filtrační, drenážní a ochranné účely ve všech oblastech stavebnictví. Odolnost geotextilie je proti většině chemikálií, vápennému mléku, plísním apod. Lze ji používat běžně při teplotě do 60°C, kdy nedochází ke změně jejich technických vlastností. Životnost je nejméně 25 let v přírodním prostředí. Typické parametry pro PP netkanou geotextilii jsou následující: - Tloušťka při 2 kPa (EN ISO 9863-1): 6,3 mm, - Plošná hmotnost (EN ISO 9864): 1000 g/m2, - Pevnost podélná (EN ISO 10319): 42 kN/m, - Pevnost příčná (EN ISO 10319): 73 kN/m, - Prodloužení podélné (EN ISO 10319): 95 %, - Prodloužení příčné (EN ISO 10319): 90 %, - CBR – test (EN ISO 12236): 11000 kN, - Propustnost: 0,032 (m.s-1). Jedná se o skelná vlákna potažená elastomerovým polymerem. Obecné použití sklovláknité mříže s šířkou ok 45/45 mm je pro vyztužení krytových vrstev vozovek, zejména a asfaltovým krytem. Odolnost mříže je deklarována proti chemikáliím a doložena následujícími technickými parametry: - Plošná hmotnost (EN ISO 9864): 205g/m2, - Pevnost tahová (EN ISO 10319): 5 kN/m, - Prodloužení (EN ISO 10319): 2,5 %, - Pevnost podélná a příčná (EN ISO 10319): 46 kN/m, - Sečná tuhost podélná a příčná (EN ISO 10319): 2200 N/mm, - Youngův modul pružnosti E (-): 73 GPa, - Teplota tání skleného vlákna/elastomerového polymeru (EN ISO 3146 a ASTM C338): 820/232 °C. Při instalaci je nutné použít upevňovací hřeby, aby byla zajištěna fixace k podkladu a dodržet základní technologický postup instalace.
Economical parameters
Technické řešení je využíváno pro liniové stavby (silnice a mostní konstrukce). Výsledek byl využit prozatím jen na pokusných úsecích a v rámci implementace bude probíhat také jeho komercializace za účelem zisku z prodeje technologie (případně produktu pro dálniční nebo letištní vozovky s cementobetonovým krytem). Využití vynálezu se předpokládá tam, kde bude cementobetonový kryt navržen v souladu s danými normami a technickými předpisy a kde je životnost betonu ohrožena vlivem kontaminace agresivními látkami z okolního prostředí a/nebo pro optimalizaci vodního režimu v konstrukci vozovky. Jedná se zejména o rekonstrukci vozovek s CB krytem a instalaci na původní vrstvu z cementem stmelených vrstev (např. SC8/10) nebo vrstev nestmelených (např. MZK).
Application category by cost
—
Owner IČO
44994575, 26271303
Owner name
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Skanska a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—