Methodology of implementation of autonomous mobility in cities and regions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000127" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000127 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.cdv.cz/metodiky/" target="_blank" >https://www.cdv.cz/metodiky/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika implementace autonomní mobility ve městech a regionech
Original language description
S dynamickým vývojem automatizace v posledním desetiletí přichází do systému osobní dopravy i trend autonomní mobility (CCAM), tj. nových přepravních (mobilitních) služeb využívajících technologii autonomních vozidel. Celá vize autonomní mobility navíc funguje v synergii se službami C-ITS, elektromobilitou a systémy MaaS. Jedná se tedy o sérii inovací, na které se budou v horizontu 10 let muset města a regiony připravit. Projekt PAVAMTIO analyzoval širokou škálu aspektů problematiky prostřednictvím souboru kvalitativních metod se zástupci odborné komunity a sociologickým šetřením byl zjištěn postoj veřejnosti k problematice. Následnou syntézou těchto analytických podkladů a state-of-the-art přehledu odborných materiálů k problematice, byl sestaven a doporučen metodický postup k implementaci vize autonomní mobility i konkrétním inovačním projektům ověřujícím proveditelnost této vize, a to na městské a regionální úrovni. Využití metodiky se očekává v následující dekádě, kdy budou služby CCAM postupně zaváděny v malém měřítku a města a regiony se budou postupně připravovat na jejich širokou implementaci pro roce 2030.
Czech name
Metodika implementace autonomní mobility ve městech a regionech
Czech description
S dynamickým vývojem automatizace v posledním desetiletí přichází do systému osobní dopravy i trend autonomní mobility (CCAM), tj. nových přepravních (mobilitních) služeb využívajících technologii autonomních vozidel. Celá vize autonomní mobility navíc funguje v synergii se službami C-ITS, elektromobilitou a systémy MaaS. Jedná se tedy o sérii inovací, na které se budou v horizontu 10 let muset města a regiony připravit. Projekt PAVAMTIO analyzoval širokou škálu aspektů problematiky prostřednictvím souboru kvalitativních metod se zástupci odborné komunity a sociologickým šetřením byl zjištěn postoj veřejnosti k problematice. Následnou syntézou těchto analytických podkladů a state-of-the-art přehledu odborných materiálů k problematice, byl sestaven a doporučen metodický postup k implementaci vize autonomní mobility i konkrétním inovačním projektům ověřujícím proveditelnost této vize, a to na městské a regionální úrovni. Využití metodiky se očekává v následující dekádě, kdy budou služby CCAM postupně zaváděny v malém měřítku a města a regiony se budou postupně připravovat na jejich širokou implementaci pro roce 2030.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL01000530" target="_blank" >TL01000530: Support for the Implementation of Autonomous Vehicle Technology and Innovative Mobile Services in Czech Cities and Regions</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
DTL_011
Regulation ID
MD-12080/2021-710/25
Technical parameters
Metodika IPAMO poskytuje nástroj pro městské a regionální samosprávy k implementaci tzv. inovačních projektů, jejichž cílem je prověřit fungování nových technologií v praxi a ověřit fungování případných dopravních provozů. Metodika se zaměřuje na implementaci tzv. služeb autonomní mobility (CCAM), které tvoří především služby sdílené mobility. Implementace systému sdílené CCAM je velkou technologickou výzvou pro soukromý i veřejný sektor, jelikož technologie stále nejsou plně připravené zhlediska bezpečného fungování. Především je třeba dosáhnout úrovně automatizace SAE-4, která je předpokladem fungování většiny níže představených služeb CCAM. Tato metodika nabízí manuál, jak s přípravou inovačního projektu začít, jak připravit návrh projektu, jak jej realizovat, a nakonec i vyhodnotit.
Economical parameters
Odhad finančních nákladů a časových nároků na realizaci jednotlivých stádií procesu metodiky IPAMO jsou následující: Pro strategickou inovační rozvahu jsou časové nákl. do 10 dní a os. náklady účastníků debat lze odhadovat řádově 10 až 20 tis. Kč. Pro přípravu inovačního projektu jsou časové nákl. 3-4 měsíce, přičemž os. náklady na projektový tým, výdaje na nezbytné analýzy a průzkumy činí odhadem řádově 50-200 tis. Kč. Realizace inovačního projektu metodou FOT je odhadováno na délku 6-24 měsíců, kdy náklady pořízení dopr. technologie, os. náklady pro projektový tým, analýzy a průzkumy lze odhadnout řádově na 10-60 mil. Kč. Fáze vyhodnocení projektu ve strategickém kontextu je odhadována na délku 6-12 měsíců, kde os. náklady projektového týmu a účastníky diskuzí, analýzy a průzkumy se odhadují řádově na 100-300 tis. Kč.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
Date of certification
—
Method of use
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy