Methodology of environmental audit of transport infrastructure.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000153" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000153 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika environmentálního auditu dopravní infrastruktury
Original language description
Metodika zavádí nový preventivní nástroj ochrany životního prostředí ve vztahu k dopravě, a to Environmentální audit dopravní infrastruktury (dále EADI). Na rozdíl od procesu posuzování vlivu dopravních staveb na životní prostředí (EIA), zaměřeného především na nové stavby, je EADI určený pro hodnocení vlivu na stávající silniční síti. Doplňuje již existující systémy sledování vlivu dopravy na zdraví obyvatel, bezpečnost provozu a systém technické kontroly objektů o systematizované hodnocení vlivů na ostatní složky životního prostředí, především vodu, půdu, biotu a krajinu. Je zaměřen na preventivní vyhledávání potenciálně problémových míst na dopravní infrastruktuře a následný ideový návrh praktických optimalizačních opatření realizovatelných zejména v rámci rekonstrukčních a modernizačních prací. Audit je založen na 14 definovaných klíčových problémových okruzích pokrývajících tři tématické oblasti – biota, voda a půda, krajina. Vzhledem k vysoké variabilitě místních podmínek na různých částech silniční sítě je EADI z metodického pohledu koncipován jako otevřený systém. Proto se předpokládá, že zpracovatel na začátku každého EADI provede screening a zhodnocení místní situace na základě kterého pak modifikuje rozsah a metodiku hodnocení.
Czech name
Metodika environmentálního auditu dopravní infrastruktury
Czech description
Metodika zavádí nový preventivní nástroj ochrany životního prostředí ve vztahu k dopravě, a to Environmentální audit dopravní infrastruktury (dále EADI). Na rozdíl od procesu posuzování vlivu dopravních staveb na životní prostředí (EIA), zaměřeného především na nové stavby, je EADI určený pro hodnocení vlivu na stávající silniční síti. Doplňuje již existující systémy sledování vlivu dopravy na zdraví obyvatel, bezpečnost provozu a systém technické kontroly objektů o systematizované hodnocení vlivů na ostatní složky životního prostředí, především vodu, půdu, biotu a krajinu. Je zaměřen na preventivní vyhledávání potenciálně problémových míst na dopravní infrastruktuře a následný ideový návrh praktických optimalizačních opatření realizovatelných zejména v rámci rekonstrukčních a modernizačních prací. Audit je založen na 14 definovaných klíčových problémových okruzích pokrývajících tři tématické oblasti – biota, voda a půda, krajina. Vzhledem k vysoké variabilitě místních podmínek na různých částech silniční sítě je EADI z metodického pohledu koncipován jako otevřený systém. Proto se předpokládá, že zpracovatel na začátku každého EADI provede screening a zhodnocení místní situace na základě kterého pak modifikuje rozsah a metodiku hodnocení.
Classification
Type
N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
UDS_036
Regulation ID
—
Technical parameters
Metodika zavádí nový preventivní nástroj ochrany životního prostředí ve vztahu k dopravě, a to Environmentální audit dopravní infrastruktury. Doplňuje již existující systémy sledování vlivu dopravy na zdraví obyvatel, bezpečnost provozu a systém technické kontroly objektů o systematizované hodnocení vlivů na ostatní složky životního prostředí, především vodu, půdu, biotu a krajinu. Výsledkem auditu je strukturovaná zpráva obsahující zejména souhrnný popis předpokládaných dopadů pozemní komunikace na jednotlivé složky životního prostředí a návrhy konkrétních opatření na odstranění nebo snížení předpokládaných rizik životního porstředí, která z provozu na komunikaci plynou
Economical parameters
Samotné nastavení metodiky, příprava podkladů i uvedené postupy využívají v maximální míře ověřené přístupy a dostupné informace tak, aby nedošlo k navyšování finanční náročnosti celého procesu. Finančně nejnáročnější část metodiky je samotný terénní průzkum, bez něhož se ovšem nedají navrhnout účinná opatření vhodná pro konkrétní lokality. Na druhou stranu se tak ale dají vyloučit nevhodná navrhovaná opatření, která by byla buď technicky velmi složitě proveditelná, nebo finančně nepřiměřeně náročná. Ekonomický přínos auditu v režimu pravidelného sledování spočívá v tom, že poskytne přehled o průběžně realizovaných optimalizačních opatřeních na silniční síti a umožní zpětnou vazbu pro plánování a pro hodnocení efektivity vynakládaných prostředků. Zároveň přinese informace a zhodnocení samotného technického stavu již realizovaných opatření a tím podchycení možných závad, kdy při včasném zásahu dojde k celkové úspoře peněžních prostředků při jejich sanaci.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů