Methodology for the implementation of measures against the decline of driving ability
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000037" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000037 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://secure.cdv.cz/wwwroot/include/amre.php?did=311520" target="_blank" >https://secure.cdv.cz/wwwroot/include/amre.php?did=311520</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika pro implementaci opatření proti poklesu schopnosti řídit
Original language description
V souvislosti se zaváděním systémů autonomního řízení se objevuje otázka týkající se poklesu schopnosti řídit u řidičů autonomních vozidel. Tato problematika je aktuální zejména na úrovni automatizace L3, kdy se od řidiče očekává v případě potřeby převzetí řízení a efektivní zásah. V této souvislosti si dal projekt za cíl zmapovat pokles schopnosti u řidičů, kteří přerušili řízení na několik měsíců. Byla použita baterie metod adaptovaných pro zjišťování schopnosti řídit v kontextu autonomní mobility. Výsledky ukázaly změny u řidičů mezi výsledky v období prvního testu a retestu, kdy došlo k poklesu schopnosti řídit, který se projevoval zejména zhoršením některých ukazatelů bezpečného řízení. Nedůležitějším zjištěním bylo, že pro bezpečné řízení je klíčová prvotní úroveň řidičských schopností, kdy jako nejvíce nebezpeční jsou hodnoceni nezkušení řidiči s krátkou délkou praxe a chybami již při první jízdě, dále pak úroveň situačního přehledu. Na základě výsledků zjištěných v rámci výzkumu a teoretické rešerše byla vypracována opatření s cílem minimalizovat snížení schopnosti řídit u řidičů, kteří budou využívat autonomní vozidla na úrovni L3. Tato opatření jsou zaměřena na čtyři hlavní oblasti: úvodní řidičská zkušenost, pokles schopnosti řídit v časovém horizontu, dopravněpsychologické vyšetření a situační přehled.
Czech name
Metodika pro implementaci opatření proti poklesu schopnosti řídit
Czech description
V souvislosti se zaváděním systémů autonomního řízení se objevuje otázka týkající se poklesu schopnosti řídit u řidičů autonomních vozidel. Tato problematika je aktuální zejména na úrovni automatizace L3, kdy se od řidiče očekává v případě potřeby převzetí řízení a efektivní zásah. V této souvislosti si dal projekt za cíl zmapovat pokles schopnosti u řidičů, kteří přerušili řízení na několik měsíců. Byla použita baterie metod adaptovaných pro zjišťování schopnosti řídit v kontextu autonomní mobility. Výsledky ukázaly změny u řidičů mezi výsledky v období prvního testu a retestu, kdy došlo k poklesu schopnosti řídit, který se projevoval zejména zhoršením některých ukazatelů bezpečného řízení. Nedůležitějším zjištěním bylo, že pro bezpečné řízení je klíčová prvotní úroveň řidičských schopností, kdy jako nejvíce nebezpeční jsou hodnoceni nezkušení řidiči s krátkou délkou praxe a chybami již při první jízdě, dále pak úroveň situačního přehledu. Na základě výsledků zjištěných v rámci výzkumu a teoretické rešerše byla vypracována opatření s cílem minimalizovat snížení schopnosti řídit u řidičů, kteří budou využívat autonomní vozidla na úrovni L3. Tato opatření jsou zaměřena na čtyři hlavní oblasti: úvodní řidičská zkušenost, pokles schopnosti řídit v časovém horizontu, dopravněpsychologické vyšetření a situační přehled.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
50100 - Psychology and cognitive sciences
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000191" target="_blank" >TL02000191: Driving skills decrease</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
DTL_009
Regulation ID
MD-7555/2022-710/19
Technical parameters
Hlavní metodická část obsahuje výsledky provedeného výzkumu a z toho vyplývající metodická doporučení pro zachování potřebné míry schopnosti řídit, a to ve čtyřech hlavních oblastech – úvodní řidičská zkušenost, pokles schopnosti řídit v časovém horizontu, dopravněpsychologické vyšetření a situační přehled. Metodická doporučení jsou zasazena do širšího rámce pro tvorbu opatření (oblast AV, oblast právního prostředí a etiky, oblast vzdělávání), dále pak konkrétně do legislativního kontextu.
Economical parameters
Co se týče praktického využívání představených opatření, vzniknou náklady související s případnou implementací některých změn. Jedná se např. o náklady související s případnými změnami v souvislosti s oblastí autoškolství nebo zjišťováním vstupní úrovně řidičských schopností, které se budou rozdělovat mezi státní instituce, soukromé subjekty a konečné uživatele. Co se týče konkrétního vyčíslení nákladů výše uvedených opatření, lze uvést, že v případě konečných uživatelů se bude jednat o náklady v řádu tisíců Kč za trénink řízení a vstupní vyšetření; na úrovni jednotlivých autoškol by se jednalo o investice v řádu statisíců až jednotek miliónů na vytvoření systému úvodního testování a tréninkových jízd; na úrovni státních institucí a centrálních orgánů lze hovořit o částkách v řádu desítek miliónů Kč při změnách systému vzdělávání nebo testování řidičů. Nutno konstatovat, že opatření jsou popsána spíše šířeji a obecným způsobem, proto není přesné vyčíslení konkrétních částek možné.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1, IČO: 660 03 008
Date of certification
—
Method of use
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy