All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analysis of impact of paved shoulder width on road safety

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000057" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000057 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu

  • Original language description

    Šířka zpevněné krajnice patří k důležitým parametrům uspořádání pozemní komunikace. Zpracované zahraniční studie prokázaly, že nárůst šířky krajnice vede k poklesu počtu dopravních nehod. Zároveň však platí, že širší krajnice mohou vést k vyšší rychlosti jízdy a tím pádem závažnějším následkům nehod – tato hypotéza však nebyla ve zmíněných studiích statisticky prověřena. Na tuto mezeru se zaměřila naše studie, ve které jsme analyzovali data z výběru dvou typických šířkových uspořádání S 9,5 a S 11,5, které se mezi sebou liší právě šířkou zpevněné krajnice. Kromě četnosti a závažnosti nehod jsme využili i informace o rychlosti, získané z flotily plovoucích vozidel. Naše závěry potvrdily platnost hypotézy: na silnicích se širší zpevněnou krajnicí (S 11,5) dochází ve srovnání s uspořádáním S 9,5 k nižšímu počtu nehod, které jsou však závažnější z důvodu vyšší rychlosti jízdy. Krátkodobě lze doporučit opatření ke snížení rychlostí, ale v dlouhodobém horizontu je žádoucí přejít k uspořádání 2+1.

  • Czech name

    Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu

  • Czech description

    Šířka zpevněné krajnice patří k důležitým parametrům uspořádání pozemní komunikace. Zpracované zahraniční studie prokázaly, že nárůst šířky krajnice vede k poklesu počtu dopravních nehod. Zároveň však platí, že širší krajnice mohou vést k vyšší rychlosti jízdy a tím pádem závažnějším následkům nehod – tato hypotéza však nebyla ve zmíněných studiích statisticky prověřena. Na tuto mezeru se zaměřila naše studie, ve které jsme analyzovali data z výběru dvou typických šířkových uspořádání S 9,5 a S 11,5, které se mezi sebou liší právě šířkou zpevněné krajnice. Kromě četnosti a závažnosti nehod jsme využili i informace o rychlosti, získané z flotily plovoucích vozidel. Naše závěry potvrdily platnost hypotézy: na silnicích se širší zpevněnou krajnicí (S 11,5) dochází ve srovnání s uspořádáním S 9,5 k nižšímu počtu nehod, které jsou však závažnější z důvodu vyšší rychlosti jízdy. Krátkodobě lze doporučit opatření ke snížení rychlostí, ale v dlouhodobém horizontu je žádoucí přejít k uspořádání 2+1.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    83

  • Issue of the periodical within the volume

    10

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    4

  • Pages from-to

    26-29

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database