Analysis of impact of paved shoulder width on road safety
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000057" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000057 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu
Original language description
Šířka zpevněné krajnice patří k důležitým parametrům uspořádání pozemní komunikace. Zpracované zahraniční studie prokázaly, že nárůst šířky krajnice vede k poklesu počtu dopravních nehod. Zároveň však platí, že širší krajnice mohou vést k vyšší rychlosti jízdy a tím pádem závažnějším následkům nehod – tato hypotéza však nebyla ve zmíněných studiích statisticky prověřena. Na tuto mezeru se zaměřila naše studie, ve které jsme analyzovali data z výběru dvou typických šířkových uspořádání S 9,5 a S 11,5, které se mezi sebou liší právě šířkou zpevněné krajnice. Kromě četnosti a závažnosti nehod jsme využili i informace o rychlosti, získané z flotily plovoucích vozidel. Naše závěry potvrdily platnost hypotézy: na silnicích se širší zpevněnou krajnicí (S 11,5) dochází ve srovnání s uspořádáním S 9,5 k nižšímu počtu nehod, které jsou však závažnější z důvodu vyšší rychlosti jízdy. Krátkodobě lze doporučit opatření ke snížení rychlostí, ale v dlouhodobém horizontu je žádoucí přejít k uspořádání 2+1.
Czech name
Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu
Czech description
Šířka zpevněné krajnice patří k důležitým parametrům uspořádání pozemní komunikace. Zpracované zahraniční studie prokázaly, že nárůst šířky krajnice vede k poklesu počtu dopravních nehod. Zároveň však platí, že širší krajnice mohou vést k vyšší rychlosti jízdy a tím pádem závažnějším následkům nehod – tato hypotéza však nebyla ve zmíněných studiích statisticky prověřena. Na tuto mezeru se zaměřila naše studie, ve které jsme analyzovali data z výběru dvou typických šířkových uspořádání S 9,5 a S 11,5, které se mezi sebou liší právě šířkou zpevněné krajnice. Kromě četnosti a závažnosti nehod jsme využili i informace o rychlosti, získané z flotily plovoucích vozidel. Naše závěry potvrdily platnost hypotézy: na silnicích se širší zpevněnou krajnicí (S 11,5) dochází ve srovnání s uspořádáním S 9,5 k nižšímu počtu nehod, které jsou však závažnější z důvodu vyšší rychlosti jízdy. Krátkodobě lze doporučit opatření ke snížení rychlostí, ale v dlouhodobém horizontu je žádoucí přejít k uspořádání 2+1.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
83
Issue of the periodical within the volume
10
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
26-29
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—