Fatalities from electric bike accidents in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000080" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000080 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Smrtelné následky nehod na elektrokolech v České republice
Original language description
Cílem článku je zanalyzovat dostupná data o smrtelných nehodách cyklistů na jízdních kolech s pomocným motorkem (dále JKSPM; nejčastěji se jedná o elektrokola) a upozornit na specifika vyplývající z těchto nehod. V roce 2020 bylo v zemích EU každé páté prodané jízdní kolo elektrokolem a předpokládá se, že do roku 2025 to bude každé druhé. V České republice jsou elektrokola velmi oblíbená – v roce 2019 byl u nás evidován mezi zeměmi EU sedmý nejvyšší podíl prodaných elektrokol na počet obyvatel. Vzhledem ke zvyšující se penetraci elektrokol na pozemních komunikacích v ČR jsme ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie přezkoumali 201 záznamů smrtelných následků nehod cyklistů, ke kterým došlo v uplynulých 5 letech. Při přezkumu uvedených záznamů bylo identifikováno 33 cyklistů (16,4 %), kteří řídili JKSPM, z toho ve 26 případech šlo o elektrokolo. 85 % cyklistů na JKSPM bylo při nehodě usmrceno vlastním zaviněním. Tento vysoký podíl je do značné míry ovlivněn tzv. „samonehodami“. Podrobnější informace k legislativě, analýza a závěrečná doporučení jsou obsahem článku.
Czech name
Smrtelné následky nehod na elektrokolech v České republice
Czech description
Cílem článku je zanalyzovat dostupná data o smrtelných nehodách cyklistů na jízdních kolech s pomocným motorkem (dále JKSPM; nejčastěji se jedná o elektrokola) a upozornit na specifika vyplývající z těchto nehod. V roce 2020 bylo v zemích EU každé páté prodané jízdní kolo elektrokolem a předpokládá se, že do roku 2025 to bude každé druhé. V České republice jsou elektrokola velmi oblíbená – v roce 2019 byl u nás evidován mezi zeměmi EU sedmý nejvyšší podíl prodaných elektrokol na počet obyvatel. Vzhledem ke zvyšující se penetraci elektrokol na pozemních komunikacích v ČR jsme ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie přezkoumali 201 záznamů smrtelných následků nehod cyklistů, ke kterým došlo v uplynulých 5 letech. Při přezkumu uvedených záznamů bylo identifikováno 33 cyklistů (16,4 %), kteří řídili JKSPM, z toho ve 26 případech šlo o elektrokolo. 85 % cyklistů na JKSPM bylo při nehodě usmrceno vlastním zaviněním. Tento vysoký podíl je do značné míry ovlivněn tzv. „samonehodami“. Podrobnější informace k legislativě, analýza a závěrečná doporučení jsou obsahem článku.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
83
Issue of the periodical within the volume
7-8
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
6
Pages from-to
35-40
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—