All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Innovative active headrest

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000098" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000098 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Inovativní aktivní hlavová opěrka

  • Original language description

    Navržená opěrka, reaguje při excentrickém či bočním nárazu obdobně jako airbag. Při bočním střetu dá řídící jednotka pokyn k vysunutí bočních stran opěrky, která zachytí prudký pohyb cestujícího a do značné míry sníží rozsah pohybu hlavy a krční páteře. Funkční vzorek vychází z opěrky hlavy pro zachycení excentrického nárazu vozidla, patentovým spisem č. 7224384 ze dne 5. 2. 2023 udělený Japonským patentovým úřadem. Nedostatky doposud známých řešení odstraňuje do značné míry navržená opěrka hlavy. Oproti patentu EP 3 188 930 A1 je upraven inovativní mechanismus rozpínací konstrukce aktivní opěrky hlavy. Technické provedení spočívá v tom, že stabilní vodící část obsahuje posuvné vedení. Oproti předchozímu řešení je posuvné vedení obou bočnic vzájemně odsazeno. V mezeře mezi každou dvojicí kolejnic jsou kluzně uspořádány vodicí lišty. Toto konstrukční řešení umožní docílit většího výsuvu bočnic, a tedy zvýší efektivitu zachycení prudkého pohybu krku a hlavy při bočních a excentrických střetech. Odsazení také umožňuje nastavení velikosti výsuvu podle potřeby v mnohem větším intervalu než doposud. Druhé konce vodící lišty jsou spojeny nosnou spojkou a tvoří prodlužovací nosnou konzolu. Nosná spojka je opatřena bočním polstrováním. Snížení rizika zranění hlavy je zajištěno nízkým rozsahem zapuštění nosné spojky a volných konců vodících lišt do bočnice. Mezi střední nosnou spojkou nosné konzoly je uspořádán aktivační prvek.

  • Czech name

    Inovativní aktivní hlavová opěrka

  • Czech description

    Navržená opěrka, reaguje při excentrickém či bočním nárazu obdobně jako airbag. Při bočním střetu dá řídící jednotka pokyn k vysunutí bočních stran opěrky, která zachytí prudký pohyb cestujícího a do značné míry sníží rozsah pohybu hlavy a krční páteře. Funkční vzorek vychází z opěrky hlavy pro zachycení excentrického nárazu vozidla, patentovým spisem č. 7224384 ze dne 5. 2. 2023 udělený Japonským patentovým úřadem. Nedostatky doposud známých řešení odstraňuje do značné míry navržená opěrka hlavy. Oproti patentu EP 3 188 930 A1 je upraven inovativní mechanismus rozpínací konstrukce aktivní opěrky hlavy. Technické provedení spočívá v tom, že stabilní vodící část obsahuje posuvné vedení. Oproti předchozímu řešení je posuvné vedení obou bočnic vzájemně odsazeno. V mezeře mezi každou dvojicí kolejnic jsou kluzně uspořádány vodicí lišty. Toto konstrukční řešení umožní docílit většího výsuvu bočnic, a tedy zvýší efektivitu zachycení prudkého pohybu krku a hlavy při bočních a excentrických střetech. Odsazení také umožňuje nastavení velikosti výsuvu podle potřeby v mnohem větším intervalu než doposud. Druhé konce vodící lišty jsou spojeny nosnou spojkou a tvoří prodlužovací nosnou konzolu. Nosná spojka je opatřena bočním polstrováním. Snížení rizika zranění hlavy je zajištěno nízkým rozsahem zapuštění nosné spojky a volných konců vodících lišt do bočnice. Mezi střední nosnou spojkou nosné konzoly je uspořádán aktivační prvek.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Rozpínací mechanismus opěrky hlavy

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Hlavová opěrka je určená ke snížení pravděpodobnosti vzniku vážných zranění hlavy a krční páteře při bočním či excentrickém střetu. Tato konstrukce obsahuje rozpínací konstrukci. Rozpínací konstrukce má obloukovitý tvar. Stabilní vodící část je pevně uspořádaná na stojanu. Stabilní vodící část je složena ze spodního posuvného vedení a horního posuvného vedení. Posuvné vedení je vzájemně odsazeno. Mezi každým vodícím vedením je vodicí lišta. Tyto jsou kluzně uspořádány a tvoří volné konce prodlužovacích nosných konzol. Aktivace výsuvu probíhá prostřednictvím tlačného aktuátoru. Aktuátor působí na výstupek umístěný na otočném kotouči, který při potočení navíjí ocelové lanko, které následně posouvá posuvné vedení, čímž dojde k výsuvu bočnic. Výsuv bočnic je souměrný a aktivovaný ve stejný okamžik.

  • Economical parameters

    Mezi nejzranitelnější části těla pasažérů ve vozidle patří hlava a krční páteř. Jak dokládají data z Hloubkové analýzy dopravních nehod (HADN), ke zranění krční páteře dochází v přibližně třetině dopravních nehod. Pro ochranu hlavy, resp. krční páteře pak slouží hlavové opěrky (aktivní i pasivní). Většina v současné době využívaných opěrek však není schopna ochránit hlavu a krční páteř při šikmých a bočních střetech nebo při rotaci vozidla. Tato opěrka by měla být schopna omezit pohyb hlavy do strany při excentrickém střetu. Jak dokládají provedené simulace, hlavová opěrka s inovativním systémem, by měla při excentrických střetech omezit četnost a zejména závažnost úrazů krční páteře a hlavy. Snížení četnosti a závažnosti poranění krční páteře a hlavy při dopravních nehodách bude mít pozitivní vliv na snížení finančních nákladů na případné ošetření a následnou léčbu. Také možné snížení doby neschopnosti zraněných účastníků dopravních nehod se může pozitivně projevit na nižších nákladech na léčení.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    44994575

  • Owner name

    Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno, CZ

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    O - Doposud nevyužívaný výsledek

  • Licence fee requirement

  • Web page