Innovative active headrest
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000098" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000098 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Inovativní aktivní hlavová opěrka
Original language description
Navržená opěrka, reaguje při excentrickém či bočním nárazu obdobně jako airbag. Při bočním střetu dá řídící jednotka pokyn k vysunutí bočních stran opěrky, která zachytí prudký pohyb cestujícího a do značné míry sníží rozsah pohybu hlavy a krční páteře. Funkční vzorek vychází z opěrky hlavy pro zachycení excentrického nárazu vozidla, patentovým spisem č. 7224384 ze dne 5. 2. 2023 udělený Japonským patentovým úřadem. Nedostatky doposud známých řešení odstraňuje do značné míry navržená opěrka hlavy. Oproti patentu EP 3 188 930 A1 je upraven inovativní mechanismus rozpínací konstrukce aktivní opěrky hlavy. Technické provedení spočívá v tom, že stabilní vodící část obsahuje posuvné vedení. Oproti předchozímu řešení je posuvné vedení obou bočnic vzájemně odsazeno. V mezeře mezi každou dvojicí kolejnic jsou kluzně uspořádány vodicí lišty. Toto konstrukční řešení umožní docílit většího výsuvu bočnic, a tedy zvýší efektivitu zachycení prudkého pohybu krku a hlavy při bočních a excentrických střetech. Odsazení také umožňuje nastavení velikosti výsuvu podle potřeby v mnohem větším intervalu než doposud. Druhé konce vodící lišty jsou spojeny nosnou spojkou a tvoří prodlužovací nosnou konzolu. Nosná spojka je opatřena bočním polstrováním. Snížení rizika zranění hlavy je zajištěno nízkým rozsahem zapuštění nosné spojky a volných konců vodících lišt do bočnice. Mezi střední nosnou spojkou nosné konzoly je uspořádán aktivační prvek.
Czech name
Inovativní aktivní hlavová opěrka
Czech description
Navržená opěrka, reaguje při excentrickém či bočním nárazu obdobně jako airbag. Při bočním střetu dá řídící jednotka pokyn k vysunutí bočních stran opěrky, která zachytí prudký pohyb cestujícího a do značné míry sníží rozsah pohybu hlavy a krční páteře. Funkční vzorek vychází z opěrky hlavy pro zachycení excentrického nárazu vozidla, patentovým spisem č. 7224384 ze dne 5. 2. 2023 udělený Japonským patentovým úřadem. Nedostatky doposud známých řešení odstraňuje do značné míry navržená opěrka hlavy. Oproti patentu EP 3 188 930 A1 je upraven inovativní mechanismus rozpínací konstrukce aktivní opěrky hlavy. Technické provedení spočívá v tom, že stabilní vodící část obsahuje posuvné vedení. Oproti předchozímu řešení je posuvné vedení obou bočnic vzájemně odsazeno. V mezeře mezi každou dvojicí kolejnic jsou kluzně uspořádány vodicí lišty. Toto konstrukční řešení umožní docílit většího výsuvu bočnic, a tedy zvýší efektivitu zachycení prudkého pohybu krku a hlavy při bočních a excentrických střetech. Odsazení také umožňuje nastavení velikosti výsuvu podle potřeby v mnohem větším intervalu než doposud. Druhé konce vodící lišty jsou spojeny nosnou spojkou a tvoří prodlužovací nosnou konzolu. Nosná spojka je opatřena bočním polstrováním. Snížení rizika zranění hlavy je zajištěno nízkým rozsahem zapuštění nosné spojky a volných konců vodících lišt do bočnice. Mezi střední nosnou spojkou nosné konzoly je uspořádán aktivační prvek.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Rozpínací mechanismus opěrky hlavy
Numerical identification
—
Technical parameters
Hlavová opěrka je určená ke snížení pravděpodobnosti vzniku vážných zranění hlavy a krční páteře při bočním či excentrickém střetu. Tato konstrukce obsahuje rozpínací konstrukci. Rozpínací konstrukce má obloukovitý tvar. Stabilní vodící část je pevně uspořádaná na stojanu. Stabilní vodící část je složena ze spodního posuvného vedení a horního posuvného vedení. Posuvné vedení je vzájemně odsazeno. Mezi každým vodícím vedením je vodicí lišta. Tyto jsou kluzně uspořádány a tvoří volné konce prodlužovacích nosných konzol. Aktivace výsuvu probíhá prostřednictvím tlačného aktuátoru. Aktuátor působí na výstupek umístěný na otočném kotouči, který při potočení navíjí ocelové lanko, které následně posouvá posuvné vedení, čímž dojde k výsuvu bočnic. Výsuv bočnic je souměrný a aktivovaný ve stejný okamžik.
Economical parameters
Mezi nejzranitelnější části těla pasažérů ve vozidle patří hlava a krční páteř. Jak dokládají data z Hloubkové analýzy dopravních nehod (HADN), ke zranění krční páteře dochází v přibližně třetině dopravních nehod. Pro ochranu hlavy, resp. krční páteře pak slouží hlavové opěrky (aktivní i pasivní). Většina v současné době využívaných opěrek však není schopna ochránit hlavu a krční páteř při šikmých a bočních střetech nebo při rotaci vozidla. Tato opěrka by měla být schopna omezit pohyb hlavy do strany při excentrickém střetu. Jak dokládají provedené simulace, hlavová opěrka s inovativním systémem, by měla při excentrických střetech omezit četnost a zejména závažnost úrazů krční páteře a hlavy. Snížení četnosti a závažnosti poranění krční páteře a hlavy při dopravních nehodách bude mít pozitivní vliv na snížení finančních nákladů na případné ošetření a následnou léčbu. Také možné snížení doby neschopnosti zraněných účastníků dopravních nehod se může pozitivně projevit na nižších nákladech na léčení.
Application category by cost
—
Owner IČO
44994575
Owner name
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno, CZ
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
O - Doposud nevyužívaný výsledek
Licence fee requirement
—
Web page
—