SPIN Tool
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000138" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000138 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
SPIN Tool
Original language description
Výsledek vychází z dlouholetého výzkumu přímých a nepřímých ukazatelů bezpečnosti dopravy (kontinuální řada základních nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu od roku 2014), který je zaměřený na zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení celospolečenských ztrát na životech i majetku. Cílem výsledku je navázat na sběr dat nepřímých ukazatelů, zvýšit kvalitu sbíraných dat a automatizovat jejich vyhodnocení a následnou analýzu. Byla použita vědecká metoda kvantitativního výzkumu - analýza dat. Zjištěná data slouží jako podkladový materiál k hodnocení bezpečnosti nejen pro odbornou veřejnost, Policii ČR a správce komunikací, ale současně jsou podkladem pro hodnocení projektů SFDI a pro zpracování Strategie BESIP a jejích regionálních či místních částí. Samotný systém je složený ze dvou částí: mobilní aplikace, která je postavena na technologii progresivní webové aplikace a serverové aplikace, která obsahuje také vyhodnocovací část. Mobilní aplikace umožňuje záznam hodnot v terénu (typ vozidla, svícení, poutání, …), export hodnot a automatický transfer naměřených dat po ukončení měření na server. Aplikace umožňuje mít spuštěno několik různých druhů měření současně a plynule mezi nimi přepínat. Aplikace podporuje přihlášení přes uživatelské účty, které jsou definované v serverové aplikaci, z níž jsou také stahována inicializační data, která jsou potřebná pro jednotlivá sčítání (sčítací místa a povolená měření). Sčítací aplikaci je možné provozovat offline, přístup na internet je nutný pouze při přihlašování uživatele a stahování konfiguračních dat před měřením a následně po ukončení měření pro transfer naměřených dat na server. Při měření je důležitá velikost vzorku, která se na displeji zobrazuje pro každou kategorii, ve které jsou uvedeny limitní počty. Jednotlivé nepřímé ukazatele bezpečnosti (NUB) jsou nadefinovány v souladu s výsledkem výzkumného projektu TAČR OMEGA s č. j. TACR/299/2013 Metodikou stanovení délky a rozsahu průzkumů chování účastníků silničního provozu s ohledem na efektivní vynakládání finančních prostředků, certifikovanou Ministerstvem dopravy v roce 2014 a jejího následného Doplňku. Aplikace obsahuje kontrolní mechanismy, které zajišťují kvalitu sbíraných dat a získání dostatečného vzorku. Kromě definice dle národní metodiky byla také vytvořena série ukazatelů bezpečnosti a jejich analýza dle požadavků projektu Evropské komise Baseline (Baseline (vias.be)). Serverová aplikace poskytuje uživatelům přehled o jimi provedených měřeních dle zadaných kategorií. Shromažďuje také všechna naměřená data z mobilní aplikace a zaslaná data z radarů Sierzega včetně možnosti ruční, a především automatické kalibrace. Součástí aplikace je správa uživatelských účtů a správa míst pro provádění měření. Analýza naměřených dat je spouštěna uživatelem po dokončení sběru všech relevantních dat. Data jsou prezentována ve formě tabulek, grafů a map, které mohou být staženy do zařízení uživatele. Výstupy analýz jsou jednou z datových sad pro stanovení KPI vládní Strategie BESIP 2021-2030, dále jsou využívány krajskými koordinátory BESIP a krajskými úřady pro porovnání výsledků v krajích, s ohledem na kontinuitu dat jsou prováděny i analýzy časového vývoje a mezinárodní srovnání (zejména v souvislosti s časovým vývojem, metodiky pro provádění výzkumu nebyli jednotné až do vzniku metodik projektu Baseline. Obě aplikace mají možnost přepnutí do jiného jazyka.
Czech name
SPIN Tool
Czech description
Výsledek vychází z dlouholetého výzkumu přímých a nepřímých ukazatelů bezpečnosti dopravy (kontinuální řada základních nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu od roku 2014), který je zaměřený na zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení celospolečenských ztrát na životech i majetku. Cílem výsledku je navázat na sběr dat nepřímých ukazatelů, zvýšit kvalitu sbíraných dat a automatizovat jejich vyhodnocení a následnou analýzu. Byla použita vědecká metoda kvantitativního výzkumu - analýza dat. Zjištěná data slouží jako podkladový materiál k hodnocení bezpečnosti nejen pro odbornou veřejnost, Policii ČR a správce komunikací, ale současně jsou podkladem pro hodnocení projektů SFDI a pro zpracování Strategie BESIP a jejích regionálních či místních částí. Samotný systém je složený ze dvou částí: mobilní aplikace, která je postavena na technologii progresivní webové aplikace a serverové aplikace, která obsahuje také vyhodnocovací část. Mobilní aplikace umožňuje záznam hodnot v terénu (typ vozidla, svícení, poutání, …), export hodnot a automatický transfer naměřených dat po ukončení měření na server. Aplikace umožňuje mít spuštěno několik různých druhů měření současně a plynule mezi nimi přepínat. Aplikace podporuje přihlášení přes uživatelské účty, které jsou definované v serverové aplikaci, z níž jsou také stahována inicializační data, která jsou potřebná pro jednotlivá sčítání (sčítací místa a povolená měření). Sčítací aplikaci je možné provozovat offline, přístup na internet je nutný pouze při přihlašování uživatele a stahování konfiguračních dat před měřením a následně po ukončení měření pro transfer naměřených dat na server. Při měření je důležitá velikost vzorku, která se na displeji zobrazuje pro každou kategorii, ve které jsou uvedeny limitní počty. Jednotlivé nepřímé ukazatele bezpečnosti (NUB) jsou nadefinovány v souladu s výsledkem výzkumného projektu TAČR OMEGA s č. j. TACR/299/2013 Metodikou stanovení délky a rozsahu průzkumů chování účastníků silničního provozu s ohledem na efektivní vynakládání finančních prostředků, certifikovanou Ministerstvem dopravy v roce 2014 a jejího následného Doplňku. Aplikace obsahuje kontrolní mechanismy, které zajišťují kvalitu sbíraných dat a získání dostatečného vzorku. Kromě definice dle národní metodiky byla také vytvořena série ukazatelů bezpečnosti a jejich analýza dle požadavků projektu Evropské komise Baseline (Baseline (vias.be)). Serverová aplikace poskytuje uživatelům přehled o jimi provedených měřeních dle zadaných kategorií. Shromažďuje také všechna naměřená data z mobilní aplikace a zaslaná data z radarů Sierzega včetně možnosti ruční, a především automatické kalibrace. Součástí aplikace je správa uživatelských účtů a správa míst pro provádění měření. Analýza naměřených dat je spouštěna uživatelem po dokončení sběru všech relevantních dat. Data jsou prezentována ve formě tabulek, grafů a map, které mohou být staženy do zařízení uživatele. Výstupy analýz jsou jednou z datových sad pro stanovení KPI vládní Strategie BESIP 2021-2030, dále jsou využívány krajskými koordinátory BESIP a krajskými úřady pro porovnání výsledků v krajích, s ohledem na kontinuitu dat jsou prováděny i analýzy časového vývoje a mezinárodní srovnání (zejména v souvislosti s časovým vývojem, metodiky pro provádění výzkumu nebyli jednotné až do vzniku metodik projektu Baseline. Obě aplikace mají možnost přepnutí do jiného jazyka.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů