The map of ferries on the territory of the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000140" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000140 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mapa přívozů na území České republiky
Original language description
Mapa přívozů na území České republiky je jedinečným kartografickým dílem, které systematicky zachycuje přívozy evidované na základě starých topografických map, dalších doplňkových mapových podkladů, případně dostupných archivních materiálů. Mapa přívozů si neklade za cíl zachytit všechny v minulosti provozované přívozy na našem území, protože doba provozu některých přívozů mohla být velmi krátká a staré mapy je nemusely zaznamenat. Přesto lze i na základě již publikovaných odborných článků a studií s využitím archivních materiálů potvrdit, že na starých topografických mapách byla zakreslena většina provozovaných přívozů na území České republiky. Zákresy přívozů byly pro využitelnost vojenských topografických map z období 18. a 19. století naprosto zásadní, stejně tak jako byly významné pro armádu a přesuny vojsk, tak byly zcela zásadní pro dopravu v místním, regionálním a v některých případech i mezinárodním kontextu. Hlavním cílem je zpřístupnění tohoto mapového díla v elektronické podobě pro všechny badatele v oblasti historických přívozů. Pro účely bádání má význam jak mapový výstup v podobě PDF, tak také mapová vrstva s databází ve formátu shp, která je použitelná v geografických informačních systémech.
Czech name
Mapa přívozů na území České republiky
Czech description
Mapa přívozů na území České republiky je jedinečným kartografickým dílem, které systematicky zachycuje přívozy evidované na základě starých topografických map, dalších doplňkových mapových podkladů, případně dostupných archivních materiálů. Mapa přívozů si neklade za cíl zachytit všechny v minulosti provozované přívozy na našem území, protože doba provozu některých přívozů mohla být velmi krátká a staré mapy je nemusely zaznamenat. Přesto lze i na základě již publikovaných odborných článků a studií s využitím archivních materiálů potvrdit, že na starých topografických mapách byla zakreslena většina provozovaných přívozů na území České republiky. Zákresy přívozů byly pro využitelnost vojenských topografických map z období 18. a 19. století naprosto zásadní, stejně tak jako byly významné pro armádu a přesuny vojsk, tak byly zcela zásadní pro dopravu v místním, regionálním a v některých případech i mezinárodním kontextu. Hlavním cílem je zpřístupnění tohoto mapového díla v elektronické podobě pro všechny badatele v oblasti historických přívozů. Pro účely bádání má význam jak mapový výstup v podobě PDF, tak také mapová vrstva s databází ve formátu shp, která je použitelná v geografických informačních systémech.
Classification
Type
N<sub>map</sub> - Specialized map with scientific content
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
UDS_178
Regulation ID
—
Technical parameters
Bodová vrstva přívozů vznikla na podkladě čtyř sad vojenských topografických map ve středním měřítku, které pokrývají území České republiky od druhé poloviny 18. století do druhé poloviny 20. století, dále s využitím dalších pomocných zdrojů z období 20. století. Pro identifikaci VH objektů a vytvoření jejich databáze byl využit program geografických informačních systémů firmy ESRI. Byla vytvořena bodová vrstva v souřadném systému S-JTSK. Vzhledem k charakteru zpracování topografických map a jejich převodu do geografických informačních systémů, se polohopisná přesnost jednotlivých bodů pohybuje v rozmezí 10-30 m. Nejprve byly analyzovány mapové klíče pro jednotlivá období, následně navržena struktura databáze přívozů a v poslední fázi proběhla vektorizace nad konkrétními mapami z jednotlivých období. Přívozy byly mapovány podle významnosti vodních toků, vždy od soutoku nebo hranice České republiky k pramenné oblasti. Při identifikaci přívozů byly monitorovány konkrétní vodní toky na základě odborné znalosti území a šířky vodních toků, prezentované v současných i starých topografických mapách. Přívozy provozované na vodních nádržích jsou evidovány u vodních toků, jež tyto nádrže napájejí. Vedle použití klasických mapových značek byla sledována toponyma v německém jazyce a českém jazyce, která označovala přívoz. Přívozy byly v historickém průřezu považovány za totožné v případě lokalizace objektů ve vzdálenosti menší než 50 metrů. Pokud byla vzdálenost mezi přívozy v odlišných časových obdobích větší než 50 metrů, byly tyto lokality evidovány samostatně. Pro období roku 1953–1957 bylo umístění přívozů zpřesněno s využitím starých leteckých snímků. Na základě výše uvedeného procesu byla vytvořena databáze říčních přívozů v Česku mající formu bodové vrstvy v souřadnicovém systému S-JTSK s názvem přívozu, lokalizací podle řeky, katastrálního území, údaji o zeměpisné šířce a délce, existenci či neexistenci přívozu v časových obdobích podle mapování a informacemi o pomocných zdrojích.
Economical parameters
Mapa přívozů byla publikována v digitální podobě ve spolupráci s Národním archivem v Praze. Její zveřejnění umožnuje využití jak pro účely archivu, tak i pro další badatele v oblasti historie dopravy, regionálních a místních studií. Další šíření této mapy je možné pro účely vědy a výzkumu na základě schválení autorského kolektivu.
Certification body designation
—
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů