All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Hydrogen price analysis

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F23%3A10001660" target="_blank" >RIV/44994575:_____/23:10001660 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/62243136:_____/23:N0000021

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Analýza cen vodíku

  • Original language description

    Pro rozvoj vodíkové mobility bude cena vodíku na stanicích zásadní. Na začátku rozvoje s nedostatečnou sítí stanic a omezené poptávce je při započtení celého vodíkového řetězce prakticky nemožné dostat se na příznivou cenu vodíku. Proto je nezbytné, aby prvotní rozvoj byl dotován a podporován. K již fungujícím výzvám by měly přibýt další výzvy, které budou dotacemi pokrývat další části řetězce jako jsou elektrolyzéry, komprese, doprava vodíku atd. Rozvoji by také pomohla provozní dotace, která by měla největší přínos v několika dalších letech, kdy cena za kg vodíku bude vycházet příliš vysoká. V neposlední řadě je potřeba vyřešit sazbu DPH na obnovitelný vodík, jelikož při započtení dražší výroby a zároveň stejného DPH bude cena vycházet neúměrně vysoká pro potřeby rozvoje vodíkové mobility.Z modelu vyplývá, že nejdůležitějšími faktory pro celkovou cenu vodíku jsou cena elektrické energie, kapacita vodíkových stanic a poptávka po vodíku. Cena elektrické energie má přímý vliv na výrobní cenu obnovitelného vodíku. Kapacita stanic má vliv na množství zavezeného vodíku, což ovlivňuje cenu dopravy za kg vodíku. Poptávka po vodíku má přímý vliv na využití stanice a nepřímý vliv na intenzitu zavážení vodíku, takže vlastně na cenu dopravy. Kvůli nejisté poptávce po vodíku jsou nejzásadnější dotace na čerpací stanice, které alespoň částečně mohou zlepšit ekonomiku.Nízká cena vodíku v modelu je dosažena jen při zadání nereálných parametrů (vysoké dotace, nízká cena energií a 100% míra využitelnosti celého řetězce). Při zohlednění realistických podmínek v celém řetězci vychází cena kolem 500 Kč/kg. A při zadání parametrů, které jsou reálné pro rok 2023, vychází cena i nad 1000 Kč/kg.

  • Czech name

    Analýza cen vodíku

  • Czech description

    Pro rozvoj vodíkové mobility bude cena vodíku na stanicích zásadní. Na začátku rozvoje s nedostatečnou sítí stanic a omezené poptávce je při započtení celého vodíkového řetězce prakticky nemožné dostat se na příznivou cenu vodíku. Proto je nezbytné, aby prvotní rozvoj byl dotován a podporován. K již fungujícím výzvám by měly přibýt další výzvy, které budou dotacemi pokrývat další části řetězce jako jsou elektrolyzéry, komprese, doprava vodíku atd. Rozvoji by také pomohla provozní dotace, která by měla největší přínos v několika dalších letech, kdy cena za kg vodíku bude vycházet příliš vysoká. V neposlední řadě je potřeba vyřešit sazbu DPH na obnovitelný vodík, jelikož při započtení dražší výroby a zároveň stejného DPH bude cena vycházet neúměrně vysoká pro potřeby rozvoje vodíkové mobility.Z modelu vyplývá, že nejdůležitějšími faktory pro celkovou cenu vodíku jsou cena elektrické energie, kapacita vodíkových stanic a poptávka po vodíku. Cena elektrické energie má přímý vliv na výrobní cenu obnovitelného vodíku. Kapacita stanic má vliv na množství zavezeného vodíku, což ovlivňuje cenu dopravy za kg vodíku. Poptávka po vodíku má přímý vliv na využití stanice a nepřímý vliv na intenzitu zavážení vodíku, takže vlastně na cenu dopravy. Kvůli nejisté poptávce po vodíku jsou nejzásadnější dotace na čerpací stanice, které alespoň částečně mohou zlepšit ekonomiku.Nízká cena vodíku v modelu je dosažena jen při zadání nereálných parametrů (vysoké dotace, nízká cena energií a 100% míra využitelnosti celého řetězce). Při zohlednění realistických podmínek v celém řetězci vychází cena kolem 500 Kč/kg. A při zadání parametrů, které jsou reálné pro rok 2023, vychází cena i nad 1000 Kč/kg.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TN02000007" target="_blank" >TN02000007: National Hydrogen Mobility Center</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů