TP 132 PRINCIPLES OF TRAFFIC CALMING ON LAND ROADS IN MUNICIPALITIES
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F24%3A10002202" target="_blank" >RIV/44994575:_____/24:10002202 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
TP 132 ZÁSADY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH V OBCÍCH
Original language description
Tyto technické podmínky (TP) platí pro návrh dopravního zklidňování pozemních komunikací. Zabývají se jak dopravním zklidňováním průtahů silnic I. třídy (kromě silnic pro motorová vozidla), II. a III. třídy, tak místních komunikací, včetně navrhování zón 30, sdílených, obytných a pěších zón. TP je možno v přiměřeném rozsahu využít i pro účelové komunikace. Dále je TP možno dílčím způsobem využít i v extravilánu, a to zejména při návrhu zastávek veřejné hromadné dopravy (VHD) a přístupu k nim nebo u lokalit významných pro pěší a cyklistický provoz. TP slouží pro navrhování zklidňujících opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti všech účastníků provozu na pozemních komunikacích, humanizaci dopravního prostoru, zlepšení podmínek pro zranitelné účastníky provozu, zvýšení estetické úrovně zklidňovaných komunikací, dále k efektivnímu využití prostoru komunikace a ke zmírnění emisní a hlukové zátěže z dopravy. TP platí pro navrhování nových komunikací. Pro rekonstrukce a úpravy těchto komunikací lze aplikovat přiměřeně místním, a především prostorovým podmínkám. TP vycházejí z aktuálně platných právních a technických předpisů a navazují na příslušné české normy, především ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic [25], ČSN 73 6102 Projektování křižovatek na pozemních komunikacích [26] a ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací [27]. Návrh dopravního značení musí být v souladu s TP 65 Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích [30], VL 6.1 Svislé dopravní značky [50], VL 6.2 Vodorovné dopravní značky [51] a VL 6.3 Dopravní zařízení [52]. Opatření pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace se navrhují zejména podle ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání [19], které nejsou těmito TP dotčeny. TP nedokážou obsáhnout všechny situace, které mohou při navrhování nastat, je proto možné navrhovat i řešení odlišná od uvedených příkladů. Ta však nemají být v rozporu se zde definovanými zásadami a dalšími platnými předpisy. Vydalo ředitelství silnic a dálnic. Schváleno Ministerstvem dopravy, Odborem pozemních komunikací, pod č. j. MD-69960/2024-940/1ze dne 31. 12. 2024 s účinností od 15. 1. 2025
Czech name
TP 132 ZÁSADY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH V OBCÍCH
Czech description
Tyto technické podmínky (TP) platí pro návrh dopravního zklidňování pozemních komunikací. Zabývají se jak dopravním zklidňováním průtahů silnic I. třídy (kromě silnic pro motorová vozidla), II. a III. třídy, tak místních komunikací, včetně navrhování zón 30, sdílených, obytných a pěších zón. TP je možno v přiměřeném rozsahu využít i pro účelové komunikace. Dále je TP možno dílčím způsobem využít i v extravilánu, a to zejména při návrhu zastávek veřejné hromadné dopravy (VHD) a přístupu k nim nebo u lokalit významných pro pěší a cyklistický provoz. TP slouží pro navrhování zklidňujících opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti všech účastníků provozu na pozemních komunikacích, humanizaci dopravního prostoru, zlepšení podmínek pro zranitelné účastníky provozu, zvýšení estetické úrovně zklidňovaných komunikací, dále k efektivnímu využití prostoru komunikace a ke zmírnění emisní a hlukové zátěže z dopravy. TP platí pro navrhování nových komunikací. Pro rekonstrukce a úpravy těchto komunikací lze aplikovat přiměřeně místním, a především prostorovým podmínkám. TP vycházejí z aktuálně platných právních a technických předpisů a navazují na příslušné české normy, především ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic [25], ČSN 73 6102 Projektování křižovatek na pozemních komunikacích [26] a ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací [27]. Návrh dopravního značení musí být v souladu s TP 65 Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích [30], VL 6.1 Svislé dopravní značky [50], VL 6.2 Vodorovné dopravní značky [51] a VL 6.3 Dopravní zařízení [52]. Opatření pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace se navrhují zejména podle ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání [19], které nejsou těmito TP dotčeny. TP nedokážou obsáhnout všechny situace, které mohou při navrhování nastat, je proto možné navrhovat i řešení odlišná od uvedených příkladů. Ta však nemají být v rozporu se zde definovanými zásadami a dalšími platnými předpisy. Vydalo ředitelství silnic a dálnic. Schváleno Ministerstvem dopravy, Odborem pozemních komunikací, pod č. j. MD-69960/2024-940/1ze dne 31. 12. 2024 s účinností od 15. 1. 2025
Classification
Type
H<sub>neleg</sub> - Results reflected in directives and regulations of a nonlegislative nature, binding within the competence of the given provider
CEP classification
—
OECD FORD branch
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Regulation ID
TP 132
Competence designation of competent authority
Ministerstvo dopravy, Odbor pozemních komunikací, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1
Territorial validity of the result
A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)