Content and Construction of the Living and Subsistence Minima 2018
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45773009%3A_____%2F20%3AN0000109" target="_blank" >RIV/45773009:_____/20:N0000109 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNBV2L6L6C/" target="_blank" >https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNBV2L6L6C/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Náplň a konstrukce životního a existenčního minima 2018
Original language description
Instituty životního a existenčního minima představují minimální hranice peněžních příjmů nutné k zajištění výživy a ostatních osobních potřeb. Rozdíl mezi nimi je definován v zákoně č. 110/ 2006 Sb., o životním a existenčním minimu. Výše životního a existenčního minima přímo navyšuje dvě sociální dávky a dalších šest ovlivňuje. Studie je věnována nastavení úrovně životního a existenčního minima v roce 2018. Ve studii prezentované výpočty vycházejí z dat Českého statistického úřadu, konkrétně ze Statistiky rodinných účtů z let 2010–2016. Pro určení výše životního a existenčního minima bylo zahrnuto devět nejčetnějších typů domácností. Pro oblast výživy bylo využito modelu VYZIVA-2018, který vytvořil Ústav zemědělské ekonomiky a informací. Model je postaven na logice lineárního programování – konkrétně aplikuje dietní (nutriční) problém. Na zbylých devět oddílu CZ-COICOPu, které do výpočtu vstupují, je použita metoda minimalizačních rozborů s komoditními redukcemi. Následně je provedena křížová kontrola za účelem posílení paritní úrovně minimálních vydání v souvislosti s postavením posuzovaných osob v domácnosti. Nová hodnota reaguje na fakt, že od roku 2012 se životní ani existenční minimum nezvýšilo. Nezvýšení životního a existenčního minima po tak dlouhou dobu se projevilo v jejich nedostatečné hodnotě – obě minima tak přestala plnit svou zákonnou definici. Ze studie jednoznačně vyplývá, že všechny částky pro jednotlivé typy pobíratelů by měly být významně navýšeny. Průměrné zvýšení životního a existenčního minima by mělo být ve výši 48 %. Nejhlubší podhodnocení výše životního a existenčního minima bylo identifikováno u dětí ve věku 6 až 14 let, a to 62 %.
Czech name
Náplň a konstrukce životního a existenčního minima 2018
Czech description
—
Classification
Type
H<sub>konc</sub> - Results reflected in the approved strategic and conceptual documents of R&D&I bodies of the state or public administration
CEP classification
—
OECD FORD branch
50206 - Finance
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Regulation ID
MPSV-2020/216030-510
Competence designation of competent authority
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Territorial validity of the result
A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)