All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The development of municipal budgets during the Covid-19 pandemic and after the tax reforms introduced in 2021 and the implications for the financing and provision of social services

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45773009%3A_____%2F23%3AN0000025" target="_blank" >RIV/45773009:_____/23:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://katalog.vupsv.cz/fulltext/vz_539.pdf" target="_blank" >https://katalog.vupsv.cz/fulltext/vz_539.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vývoj obecních rozpočtů v období pandemie a po reformě daní účinné od roku 2021 a jeho implikace pro financování a poskytování sociálních služeb

  • Original language description

    Studie se zaměřuje na vývoj hospodaření obcí se zřetelem na otázku, nakolik se během sledovaného období do výše příjmů a výdajů obcí promítly pandemie covidu-19 a reforma daní, jež nabyla účinnosti od roku 2021. Pozornost je věnována také významným implikacím vývoje příjmů a výdajů v průběhu tohoto období pro oblast sociálních služeb. Za tímto účelem byla provedena sekundární analýza údajů ČSÚ a MF ČR o hospodaření obcí. Dále proběhlo dotazníkové šetření mezi zástupci obcí s pověřeným obecním úřadem, jehož záměrem bylo přiblížit, jakým způsobem byly během sledovaného období koncipovány a naplňovány obecní rozpočty obcí 2. a 3. typu. Ve vybraných správních obvodech obcí s rozšířenou působností byly realizovány individuální a skupinové rozhovory se zástupci obcí a poskytovateli sociálních služeb. Shromážděné poznatky byly následně diskutovány na semináři, jehož se zúčastnili odborníci věnující se poskytování a financování sociálních služeb. Ve sledovaném období se zvyšovaly celkové příjmy i celkové výdaje obcí. Celkové výdaje velké části obcí byly i přes zvyšující se náklady stále nižší než jejich příjmy. Nejvýznamnějším typem příjmu obcí byly daňové příjmy. Ty v roce 2020 poklesly a v roce 2021 opětovně vzrostly, ale oproti roku 2019 (tj. roku před pandemií covidu-19) se jednalo o nárůst, který v době před příchodem pandemie odpovídal spíše ročnímu než dvouletému časovému rozestupu. V letech 2020 až 2021 byl podíl daňových příjmů na celkových příjmech obcí nižší než v době před příchodem pandemie, snížení daňových příjmů obcí v těchto letech obcím kompenzovaly jiné typy příjmů. Především v případě celkových příjmů je potřebné vést v patrnosti, že u více než třetiny obcí se meziroční hodnoty změny celkových příjmů od příslušného ukazatele zjištěného za všechny obce odchylují velmi výrazně. Zápornou bilancí příjmů a výdajů měly v roce 2019 dvě pětiny obcí zapojených do dotazníkového šetření a v letech 2020 až 2021 necelá třetina. Mezi dotázanými obcemi mírně převažovaly obce, jejichž zástupci vnímali pro rok 2023 jako nezbytné koncipovat rozpočet pro tento rok jako schodkový. V případě omezení příjmů nebo nárůstu výdajů obecní samosprávy využívaly ke stabilizaci svých rozpočtů více postupů a upřednostňovali jiné postupy než plošné omezování plánovaných výdajů. V rámci výzkumu nebyly během sledovaného období zaznamenány výraznější změny priorit obcí v sociální oblasti a při poskytování sociálních služeb. Hlavním tématem rozhovorů se zástupci poskytovatelů sociálních služeb byly rostoucí náklady těchto organizací a potřeba přizpůsobení se této situaci, respektive postupy, jimiž na tuto situaci poskytovatelé sociálních služeb reagovali. Výzkum zachytil situace, kdy je obtížné sladit snahu o stabilní hospodaření obcí se snahou o stabilní hospodaření sektoru sociálních služeb. Na obtížnou slučitelnost těchto cílů bylo ale poukázáno v malém počtu případů a primárně v souvislosti se specifickými situacemi (např. při realizaci projektů s finanční spoluúčastí poskytovatele sociálních služeb). Situace obcí se liší velmi výrazně, stejně jako jejich možnosti a přístup k této otázce. Je proto nutné, omezit se pouze na obecnější doporučení, kdy v případě nutnosti omezit výdaje, je vhodné preferovat jiné postupy než plošné omezování výdajů a je potřebné zohlednit téma stability poskytování finančních prostředků na sociální služby, protože možnosti spolufinancování jsou v jejich případě omezené.

  • Czech name

    Vývoj obecních rozpočtů v období pandemie a po reformě daní účinné od roku 2021 a jeho implikace pro financování a poskytování sociálních služeb

  • Czech description

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50401 - Sociology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7416-458-3

  • Number of pages

    181

  • Publisher name

    RILSA

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book