The practice of distance education at a higher education institution
Result description
The distance form of education has been practised for several years at the J. A. Komensky University Prague. Particularly within the frame of the master´s studies and that, so far, in one course only. The experience within distance form of study is therefore restricted, however, with the advantage of the course being fully realised according to the pedagogical principles of DE and therefore it is possible to verify the possibilities of their realization and the attitudes of students. We will attempt tosummarize the experience based on analysis of students´ evaluation which has been realised in two successive years. The goal of this article is to evaluate the situation of distance education under the frame of higher education study programme, which isstudied predominantly by adult employed individuals, find out and analyse their subjective opinions, and poinf out the foremost advantages and disadvantages of such form of study from their point of wiew.
Keywords
distance educationadult educationhigher educationquality of distance educationadvantages and disadvantages distance form of studystudent´s evaluation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Praxe distančního vzdělávání na vysoké škole
Original language description
Distanční forma vzdělávání je již několik let realizována na Univerzitě J. A. Komenského Praha. Děje se tak v rámci navazujícího magisterského studijního programu, zatím pouze v jednom studijním předmětu. Zkušenosti s realizací distančního studia jsou tedy doposud omezené, výhodou však je, že předmět je realizován plně podle pedagogických zásad distančního vzdělávání a můžeme si tak ověřit možnosti jejich aplikace a přístup studentů. Pokusíme se shrnout zkušenosti na základe analýzy hodnocení studentů,které bylo ve dvou po sobě jdoucích letech realizováno. Cílem příspěvku je posoudit situaci s realizací standardního distančního vzdělávání v rámci vysokoškolského studijního programu, který studují převážně dospělí zaměstnaní jedinci, zjistit a analyzovat jejich subjektivní názory a vytipovat největší výhody a nevýhody této formy studia z pohledu samotných studujících.
Czech name
Praxe distančního vzdělávání na vysoké škole
Czech description
Distanční forma vzdělávání je již několik let realizována na Univerzitě J. A. Komenského Praha. Děje se tak v rámci navazujícího magisterského studijního programu, zatím pouze v jednom studijním předmětu. Zkušenosti s realizací distančního studia jsou tedy doposud omezené, výhodou však je, že předmět je realizován plně podle pedagogických zásad distančního vzdělávání a můžeme si tak ověřit možnosti jejich aplikace a přístup studentů. Pokusíme se shrnout zkušenosti na základe analýzy hodnocení studentů,které bylo ve dvou po sobě jdoucích letech realizováno. Cílem příspěvku je posoudit situaci s realizací standardního distančního vzdělávání v rámci vysokoškolského studijního programu, který studují převážně dospělí zaměstnaní jedinci, zjistit a analyzovat jejich subjektivní názory a vytipovat největší výhody a nevýhody této formy studia z pohledu samotných studujících.
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Andragogická revue
ISSN
1804-1698
e-ISSN
—
Volume of the periodical
3
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
5-17
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
AM - Pedagogy and education
Year of implementation
2011