Adaptable Spring-Support of Drivers Seat
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F07%3A%40KST0010" target="_blank" >RIV/46747885:24210/07:@KST0010 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Adaptable Spring-Support of Drivers Seat
Original language description
The driver seat must minimize vibration that are coming from the car frame or car body to the body of driver. Conditions by that the vibration isolation has to be effectively are very various. This reality requires a possibility for change or adaptability of damping and spring parameters of the seat according to kinematic stand of the system that means according to the kind of the road. The adaptable spring-support of the driver seat can be solved by means of two types of pneumatic springs. One of themis the supporting spring and the other is or are one or two regulating springs. Through a change of the air pressure in the regulating springs can be changed the stiffness of the spring-support of driver seat. In this way can be optimized the vibration isolation effect. In the paper are showed force-way characteristics of the support in the dependence the air pressure in the regulating springs.
Czech name
ADAPTABILNÍ PRUŽÍCÍ PODSTAVEC SEDADLA ŘIDIČE
Czech description
Problematika konstrukčního návrhu pružícího podstavce sedadla řidiče spočívá ve volbě vodícího mechanismu a zavěšení pružících a tlumících elementů s vhodným převodem jejich zdvihu vůči zdvihu sedadla jako celku. Tak lze docílit pružících vlastností, které odpovídají požadované vibroizolační účinnosti při většině provozních režimů. Vyšší stupeň konstrukčního řešení představují systémy, které umožňují adaptabilitu sedadla na provozní podmínky za účelem dosažení optimálních vibroizolačních vlastností. V principu je třeba vytvořit takovou konstrukci, která by umožňovala měnit jednoduše a relativně rychle tuhost nebo tlumení podstavce sedadla jako celku. Změna tuhosti vede bezprostředně ke změně vlastní frekvence kmitání. Následně popsaný systém využívá pneumatických pružin, jejichž výhody spočívají nejen v nastavení statické výšky snadnou změnou přetlaku vzduchu, ale také ve tvaru zatěžovací charakteristiky.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JQ - Machinery and tools
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Mechanica Slovaca 2007
ISSN
1335-2393
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
4-A/2007
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
8
Pages from-to
165-172
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—