All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Adaptable Spring-Support of Drivers Seat

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F07%3A%40KST0010" target="_blank" >RIV/46747885:24210/07:@KST0010 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Adaptable Spring-Support of Drivers Seat

  • Original language description

    The driver seat must minimize vibration that are coming from the car frame or car body to the body of driver. Conditions by that the vibration isolation has to be effectively are very various. This reality requires a possibility for change or adaptability of damping and spring parameters of the seat according to kinematic stand of the system that means according to the kind of the road. The adaptable spring-support of the driver seat can be solved by means of two types of pneumatic springs. One of themis the supporting spring and the other is or are one or two regulating springs. Through a change of the air pressure in the regulating springs can be changed the stiffness of the spring-support of driver seat. In this way can be optimized the vibration isolation effect. In the paper are showed force-way characteristics of the support in the dependence the air pressure in the regulating springs.

  • Czech name

    ADAPTABILNÍ PRUŽÍCÍ PODSTAVEC SEDADLA ŘIDIČE

  • Czech description

    Problematika konstrukčního návrhu pružícího podstavce sedadla řidiče spočívá ve volbě vodícího mechanismu a zavěšení pružících a tlumících elementů s vhodným převodem jejich zdvihu vůči zdvihu sedadla jako celku. Tak lze docílit pružících vlastností, které odpovídají požadované vibroizolační účinnosti při většině provozních režimů. Vyšší stupeň konstrukčního řešení představují systémy, které umožňují adaptabilitu sedadla na provozní podmínky za účelem dosažení optimálních vibroizolačních vlastností. V principu je třeba vytvořit takovou konstrukci, která by umožňovala měnit jednoduše a relativně rychle tuhost nebo tlumení podstavce sedadla jako celku. Změna tuhosti vede bezprostředně ke změně vlastní frekvence kmitání. Následně popsaný systém využívá pneumatických pružin, jejichž výhody spočívají nejen v nastavení statické výšky snadnou změnou přetlaku vzduchu, ale také ve tvaru zatěžovací charakteristiky.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JQ - Machinery and tools

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta Mechanica Slovaca 2007

  • ISSN

    1335-2393

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

  • Issue of the periodical within the volume

    4-A/2007

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    165-172

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database