Research Investigation to Graphomotoric Preparation of Children Preschool Age
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F19%3A00007207" target="_blank" >RIV/46747885:24510/19:00007207 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/2-2019/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/2-2019/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výzkumná sonda do stavu grafomotorické přípravy dětí předškolního věku
Original language description
Předložený příspěvek se zabývá problematikou grafomotoriky u dětí předškolní- ho věku. Přináší výsledky pilotního výzkumu grafomotorických dovedností realizovaného v 16 mateřských školách Libereckého kraje v letech 2017–2018. Šetření se zúčastnilo 183 dětí (98 dívek a 85 chlapců) ve věku 5–7 roků. Hodnocena byla schopnost správného provedení 4 grafomotorických cviků (A – horní oblouky, B – spodní oblouky, C – ostré obraty, D – spirála). Výsledky ukazují, že celková úroveň grafomotorických dovedností není uspokojivá a je nižší, než je pro tento věkový rozsah obecně předpokládáno (požadavky nesplňuje cca polovina chlapců a čtvrtina dívek). Znepokojivé je ale celkově velmi pomalé zlepšování dovedností s věkem dětí a vysoký podíl dětí (60 %) s nesprávným držením psací potřeby. V rámci diskuse jsou analyzovány příčiny současného stavu rozvoje grafomotorických dovedností a je předložen nástin dalších směrů výzkumu a podpory rozvoje této oblasti v předškolním vzdělávání.
Czech name
Výzkumná sonda do stavu grafomotorické přípravy dětí předškolního věku
Czech description
Předložený příspěvek se zabývá problematikou grafomotoriky u dětí předškolní- ho věku. Přináší výsledky pilotního výzkumu grafomotorických dovedností realizovaného v 16 mateřských školách Libereckého kraje v letech 2017–2018. Šetření se zúčastnilo 183 dětí (98 dívek a 85 chlapců) ve věku 5–7 roků. Hodnocena byla schopnost správného provedení 4 grafomotorických cviků (A – horní oblouky, B – spodní oblouky, C – ostré obraty, D – spirála). Výsledky ukazují, že celková úroveň grafomotorických dovedností není uspokojivá a je nižší, než je pro tento věkový rozsah obecně předpokládáno (požadavky nesplňuje cca polovina chlapců a čtvrtina dívek). Znepokojivé je ale celkově velmi pomalé zlepšování dovedností s věkem dětí a vysoký podíl dětí (60 %) s nesprávným držením psací potřeby. V rámci diskuse jsou analyzovány příčiny současného stavu rozvoje grafomotorických dovedností a je předložen nástin dalších směrů výzkumu a podpory rozvoje této oblasti v předškolním vzdělávání.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Volume of the periodical
3
Issue of the periodical within the volume
2/2019
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
25
Pages from-to
47-71
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—