All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The image of an island in Vladimir Holan`s poetry from his early work to his neosymbolism period

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008716" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008716 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Obraz ostrova v poezii Vladimíra Holana od rané tvorby po období neosymbolismu

  • Original language description

    Ve svém příspěvku se zabývám obrazem ostrova v poezii Vladimíra Holana. Soustředím se zejména na sbírku Triumf smrti (1930) a neosymbolistické sbírky Vanutí (1932), Oblouk (1934) a Kameni, přicházíš… (1937). Předznamenání symbolu ostrova můžeme ovšem hledat již v Holanově poetistickém Blouznivém vějíři (1926). V poezii Vladimíra Holana nacházíme obraz ostrova v několika významech. Pro přehlednost referát člením do tří kapitol. První pojednává o básni Ultima Thule ze sbírky Blouznivý vějíř, básník zde vzdálený kraj ultima Thule ztotožňuje se ztraceným rájem dětství a následně rozervaného jinošství plného existenciální úzkosti. Tato báseň tvoří jednu z předzvěstí Holanovy druhé sbírky Triumf smrti, jíž se podobá jak motivicky, tak po stránce poetiky. V druhé kapitole se zabývám básníkovým symbolem „ostrova isola“, jak ho vystihl ve svém básnickém deníku Lemuria (1934–1938). Samota a osamělost se v Holanově poezii vyskytují v mnoha souvislostech a významových rovinách, od již zmíněného ostrova isola jako prostoru pro soustředěnou básníkovu práci přes samotu s teskným podtextem až po samotu jako protipól lásky a vztahu. Mezi těmito protipóly se pak často dramaticky odehrává Holanova milostná poezie. Ve třetí kapitole se soustředím na motiv ostrova v rámci básníkova symbolického exotismu třicátých let. Ten ve sbírkách jeho lyrické trilogie hraje velmi podstatnou a specifickou roli. Vzdálené kraje zde představují symbol ráje a nedosažitelného nebo velmi vzácného. Symbolický exotismus se zvláště ve sbírkách Vanutí a Oblouk pojí se slavnostním tónem Holanovy přírodní a meditativní lyriky a spolu s antickými motivy vytváří osobité ladění jeho poezie 30. let.

  • Czech name

    Obraz ostrova v poezii Vladimíra Holana od rané tvorby po období neosymbolismu

  • Czech description

    Ve svém příspěvku se zabývám obrazem ostrova v poezii Vladimíra Holana. Soustředím se zejména na sbírku Triumf smrti (1930) a neosymbolistické sbírky Vanutí (1932), Oblouk (1934) a Kameni, přicházíš… (1937). Předznamenání symbolu ostrova můžeme ovšem hledat již v Holanově poetistickém Blouznivém vějíři (1926). V poezii Vladimíra Holana nacházíme obraz ostrova v několika významech. Pro přehlednost referát člením do tří kapitol. První pojednává o básni Ultima Thule ze sbírky Blouznivý vějíř, básník zde vzdálený kraj ultima Thule ztotožňuje se ztraceným rájem dětství a následně rozervaného jinošství plného existenciální úzkosti. Tato báseň tvoří jednu z předzvěstí Holanovy druhé sbírky Triumf smrti, jíž se podobá jak motivicky, tak po stránce poetiky. V druhé kapitole se zabývám básníkovým symbolem „ostrova isola“, jak ho vystihl ve svém básnickém deníku Lemuria (1934–1938). Samota a osamělost se v Holanově poezii vyskytují v mnoha souvislostech a významových rovinách, od již zmíněného ostrova isola jako prostoru pro soustředěnou básníkovu práci přes samotu s teskným podtextem až po samotu jako protipól lásky a vztahu. Mezi těmito protipóly se pak často dramaticky odehrává Holanova milostná poezie. Ve třetí kapitole se soustředím na motiv ostrova v rámci básníkova symbolického exotismu třicátých let. Ten ve sbírkách jeho lyrické trilogie hraje velmi podstatnou a specifickou roli. Vzdálené kraje zde představují symbol ráje a nedosažitelného nebo velmi vzácného. Symbolický exotismus se zvláště ve sbírkách Vanutí a Oblouk pojí se slavnostním tónem Holanovy přírodní a meditativní lyriky a spolu s antickými motivy vytváří osobité ladění jeho poezie 30. let.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60204 - General literature studies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Ostrov v literaturách a kulturách střední Evropy

  • ISBN

    978-80-88278-55-9

  • Number of pages of the result

    14

  • Pages from-to

    99-112

  • Number of pages of the book

    236

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS chapter