Family Rituals in Educational Practice as Prevention of Dysfunction of the Family System
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F24%3A00012919" target="_blank" >RIV/46747885:24510/24:00012919 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.unipo.sk/public/media/26527/%C5%A0t%C3%BAdie%20zo%20%C5%A1peci%C3%A1lnej%20pedagogiky%202024,%20ro%C4%8D.%2013,%20%C4%8D.%202.pdf#page=167" target="_blank" >https://www.unipo.sk/public/media/26527/%C5%A0t%C3%BAdie%20zo%20%C5%A1peci%C3%A1lnej%20pedagogiky%202024,%20ro%C4%8D.%2013,%20%C4%8D.%202.pdf#page=167</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rodinné rituály ve výchovné praxi jako prevence nefunkčnosti rodinného systému
Original language description
Ve své stati se zabýváme přítomností rodinných rituálů ve funkčních rodinách. Funkční rodina plní své základní funkce, a v takovém systému probíhá žádoucí rozvoj dítěte. Funkční rodinu jsme vymezili prostřednictvím dvou dimenzí, kterými je soudržnost a adaptibilita rodinného systému. Doplňujícím kritériem se pro nás stalo zjištění, zda rodina v převládající míře využívá efektivní zvládací (copingových) strategií, kterými rodina reaguje na nastalé změny. Cílem naší stati je sledovat výskyt a dílčí podoby rodinných rituálů, jejichž praktikování napomáhá udržet a rozvinout soudržnost rodinného systému a slouží též k podpoře jeho adaptibility. Naše zjištění by mohla napomoci případné implementaci žádoucích rituálů do rodin, které bývají označovány jako nefunkční, se záměrem zlepšit prostředí, ve kterém dochází k rozvoji ohrožených dětí. K naplnění svého cíle jsme zvolili cestu kvalitativní metodologie, sběr dat probíhal za využití polostrukturovaných rozhovorů.
Czech name
Rodinné rituály ve výchovné praxi jako prevence nefunkčnosti rodinného systému
Czech description
Ve své stati se zabýváme přítomností rodinných rituálů ve funkčních rodinách. Funkční rodina plní své základní funkce, a v takovém systému probíhá žádoucí rozvoj dítěte. Funkční rodinu jsme vymezili prostřednictvím dvou dimenzí, kterými je soudržnost a adaptibilita rodinného systému. Doplňujícím kritériem se pro nás stalo zjištění, zda rodina v převládající míře využívá efektivní zvládací (copingových) strategií, kterými rodina reaguje na nastalé změny. Cílem naší stati je sledovat výskyt a dílčí podoby rodinných rituálů, jejichž praktikování napomáhá udržet a rozvinout soudržnost rodinného systému a slouží též k podpoře jeho adaptibility. Naše zjištění by mohla napomoci případné implementaci žádoucích rituálů do rodin, které bývají označovány jako nefunkční, se záměrem zlepšit prostředí, ve kterém dochází k rozvoji ohrožených dětí. K naplnění svého cíle jsme zvolili cestu kvalitativní metodologie, sběr dat probíhal za využití polostrukturovaných rozhovorů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky
ISSN
2585-7363
e-ISSN
—
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
10
Pages from-to
165-175
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—