A fundamental typology of music-museal institutions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F21%3AA0000859" target="_blank" >RIV/47813059:19240/21:A0000859 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Základní typologie hudebně-muzeálních institucí
Original language description
Muzeum, knihovna, archiv – tři hlavní typy institucí, označovaných dnes přívlastkem „paměťové“. Toto pojmové rozlišení se nejeví zvláště problematickým ani z pohledu obecné muzeologie, ani knihovní vědy či archivistiky (a příslušné legislativy a praxe). Problematickým se stává až prizmatem některých muzeologií speciálních, a sice těch, které se do velké míry zabývají muzealizací „dvojrozměrných“, listinných a quasi-knižních věcí, a tudíž si z hlediska svého předmětu musejí vyjasnit poměr k institucím typu knihovna a archiv. V žádné jiné muzeologii není tento problém zřetelnější než v té hudební. Terminologický a konceptuální chaos zapříčiňuje rozpaky nad otázkou, zda vůbec hudební knihovny spadají do předmětného pole této subdisciplíny (a případně jak), a zda je lze zahrnout do téhož pojmu „hudebního muzea“ jako muzea hudebních nástrojů nebo památníky skladatelů. Vše ještě více komplikuje stále oblíbené sousloví „hudební archiv“. V navrhovaném příspěvku vymezuji hudební muzeum a hudební knihovnu jako dva základní, vzájemně se doplňující typy hudebně-muzeálních institucí, a navrhuji, proč a jakým způsobem by měla hudební muzeologie oba tyto typy činit předmětem svého zájmu.
Czech name
Základní typologie hudebně-muzeálních institucí
Czech description
Muzeum, knihovna, archiv – tři hlavní typy institucí, označovaných dnes přívlastkem „paměťové“. Toto pojmové rozlišení se nejeví zvláště problematickým ani z pohledu obecné muzeologie, ani knihovní vědy či archivistiky (a příslušné legislativy a praxe). Problematickým se stává až prizmatem některých muzeologií speciálních, a sice těch, které se do velké míry zabývají muzealizací „dvojrozměrných“, listinných a quasi-knižních věcí, a tudíž si z hlediska svého předmětu musejí vyjasnit poměr k institucím typu knihovna a archiv. V žádné jiné muzeologii není tento problém zřetelnější než v té hudební. Terminologický a konceptuální chaos zapříčiňuje rozpaky nad otázkou, zda vůbec hudební knihovny spadají do předmětného pole této subdisciplíny (a případně jak), a zda je lze zahrnout do téhož pojmu „hudebního muzea“ jako muzea hudebních nástrojů nebo památníky skladatelů. Vše ještě více komplikuje stále oblíbené sousloví „hudební archiv“. V navrhovaném příspěvku vymezuji hudební muzeum a hudební knihovnu jako dva základní, vzájemně se doplňující typy hudebně-muzeálních institucí, a navrhuji, proč a jakým způsobem by měla hudební muzeologie oba tyto typy činit předmětem svého zájmu.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60500 - Other Humanities and the Arts
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů