Wolves and the pack algorithm in the world of membrane agents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F22%3AA0001024" target="_blank" >RIV/47813059:19240/22:A0001024 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kuz2022.ciirc.cvut.cz/KUZ_2022_sbornik.pdf" target="_blank" >https://kuz2022.ciirc.cvut.cz/KUZ_2022_sbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/BK.9788001070079" target="_blank" >10.14311/BK.9788001070079</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vlci a smečkový algoritmus ve světě membránových agentů
Original language description
Membránové systémy, zavedené v roce 1998 Gheorgem Paunem (2000). Od jejich uvedení vznikla celá řada různých variant membránových systémů, v závislosti na struktuře a používaných pravidlech. Model P kolonie, jeden z modelů patřících mezi membránové systémy, se skládá z jedno-membránových agentů sdílejících společné prostředí. Agenti mají omezený počet objektů a množinu programů určujících způsob vývoje objektů nebo výměnu objektů s prostředím. Přestože se jedná o jednoduchý model tvořený jedno-membránovými agenty, reprezentuací prostředí a chováním agentů přípomíná tradiční multiagentní systémy, které využívají algoritmy aplikované v praxi - například pro řešení optimalizačních úloh. Jedním z takových algortimů je tzv. smečkový algoritmus inspirovaný chováním vlků v přírodě, jejich hierarchií a způsobem lovu. V našem příspěvku představíme jeden z nových úhlů pohledu na chování P kolonií a algoritmů inspirovaných chováním vlků nazývaných smečkové algoritmy. Poukážeme na okolnosti související přávě se simulací a porovnáním těchto dvou proměrně odlišných biologicky inspirovaných systémů, a to diskrétně založeného systému a systému využívajícího spojitých funkcí.
Czech name
Vlci a smečkový algoritmus ve světě membránových agentů
Czech description
Membránové systémy, zavedené v roce 1998 Gheorgem Paunem (2000). Od jejich uvedení vznikla celá řada různých variant membránových systémů, v závislosti na struktuře a používaných pravidlech. Model P kolonie, jeden z modelů patřících mezi membránové systémy, se skládá z jedno-membránových agentů sdílejících společné prostředí. Agenti mají omezený počet objektů a množinu programů určujících způsob vývoje objektů nebo výměnu objektů s prostředím. Přestože se jedná o jednoduchý model tvořený jedno-membránovými agenty, reprezentuací prostředí a chováním agentů přípomíná tradiční multiagentní systémy, které využívají algoritmy aplikované v praxi - například pro řešení optimalizačních úloh. Jedním z takových algortimů je tzv. smečkový algoritmus inspirovaný chováním vlků v přírodě, jejich hierarchií a způsobem lovu. V našem příspěvku představíme jeden z nových úhlů pohledu na chování P kolonií a algoritmů inspirovaných chováním vlků nazývaných smečkové algoritmy. Poukážeme na okolnosti související přávě se simulací a porovnáním těchto dvou proměrně odlišných biologicky inspirovaných systémů, a to diskrétně založeného systému a systému využívajícího spojitých funkcí.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů