Design and realization of of reconstruction of Sedlejovice tunnel
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49446703%3A_____%2F16%3AN0000002" target="_blank" >RIV/49446703:_____/16:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2016/160421_tunel.pdf" target="_blank" >http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2016/160421_tunel.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Návrh a realizace rekonstrukce tunelu Sedlejovice
Original language description
Sedlejovický tunel je součástí železniční trati 030 Turnov – Liberec, na které v roce 2015 proběhla stavební obnova nutná pro optimalizaci na vyšší traťovou rychlost. Text seznamuje s technickým řešením komplexní rekonstrukce jednoho z nejstarších železničních tunelů na území České republiky. Tunel není svou délkou 77 m velkým podzemním dílem, ale vzhledem ke své dlouhé historii byl vystaven kontinuálnímu provoznímu zatížení, které se projevilo v závadách na jeho konstrukci. Ostění jednotlivých pásů tunelu nebylo zhotoveno najednou, ale postupně, v rozmezí několika desetiletí druhé poloviny 19. století. Stavitelé v průběhu výstavby použili různé stavební techniky a konstrukční materiály. K návrhu rekonstrukce proto bylo přistoupeno s jistou dávkou obezřetnosti a invence. Díky zodpovědnému přístupu správce tunelu byla rekonstrukce rozšířena i na oba příportálové úseky, které jsou zasazeny v hlubokém skalním zářezu. Bylo realizováno plošné zajištění skalních stěn přímo navazujících na portály. Článek prezentuje sanační opatření vedoucí k zachování zajímavého technického díla pro budoucí čas.
Czech name
Návrh a realizace rekonstrukce tunelu Sedlejovice
Czech description
Sedlejovický tunel je součástí železniční trati 030 Turnov – Liberec, na které v roce 2015 proběhla stavební obnova nutná pro optimalizaci na vyšší traťovou rychlost. Text seznamuje s technickým řešením komplexní rekonstrukce jednoho z nejstarších železničních tunelů na území České republiky. Tunel není svou délkou 77 m velkým podzemním dílem, ale vzhledem ke své dlouhé historii byl vystaven kontinuálnímu provoznímu zatížení, které se projevilo v závadách na jeho konstrukci. Ostění jednotlivých pásů tunelu nebylo zhotoveno najednou, ale postupně, v rozmezí několika desetiletí druhé poloviny 19. století. Stavitelé v průběhu výstavby použili různé stavební techniky a konstrukční materiály. K návrhu rekonstrukce proto bylo přistoupeno s jistou dávkou obezřetnosti a invence. Díky zodpovědnému přístupu správce tunelu byla rekonstrukce rozšířena i na oba příportálové úseky, které jsou zasazeny v hlubokém skalním zářezu. Bylo realizováno plošné zajištění skalních stěn přímo navazujících na portály. Článek prezentuje sanační opatření vedoucí k zachování zajímavého technického díla pro budoucí čas.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JM - Structural engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TA03030851" target="_blank" >TA03030851: Reinstating of tunnels - technology, materials and methodology</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Tunel
ISSN
1211-0728
e-ISSN
—
Volume of the periodical
25
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
66-73
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—