Technological process for hot deep drawing of bus chassis part
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F12%3A43898920" target="_blank" >RIV/49777513:23210/12:43898920 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Technologický postup hlubokého tažení podvozkového dílu autobusu za tepla
Original language description
Díly pro podvozky autobusů jsou součásti, u kterých je požadována vysoká úroveň bezpečnosti. Proto jsou zpravidla vyráběny nejčastěji zápustkovým kováním. Vzhledem k tomu, že masivní zápustkově kované díly mají vysokou hmotnost, jsou hledány náhrady a topřevážně svařenci. Velký počet svarů však vnáší do konstrukce vnitřní pnutí, které může v superpozici s provozním namáháním způsobovat vznik lomů. Z hlediska nákladů, pracnosti a bezpečnosti při současné minimalizací hmotmosti je proto vhodné vyrobit díl s minimálním množstvím svarů a s co možná nejnižší hmotností polotovarů. Na základě požadavků zákazníka byla vyvinuta technologie umožňující vytvořit tažením za tepla z tlustého plechu dva prostorové polotovary podvozkového dílu, které se po oříznutí lemu svaří v nulové ose namáhání. Tím vznikl technologický postup umožňující optimální rozložení hmotnosti vzhledem k funkci a provoznímu namáhání dílu.
Czech name
Technologický postup hlubokého tažení podvozkového dílu autobusu za tepla
Czech description
Díly pro podvozky autobusů jsou součásti, u kterých je požadována vysoká úroveň bezpečnosti. Proto jsou zpravidla vyráběny nejčastěji zápustkovým kováním. Vzhledem k tomu, že masivní zápustkově kované díly mají vysokou hmotnost, jsou hledány náhrady a topřevážně svařenci. Velký počet svarů však vnáší do konstrukce vnitřní pnutí, které může v superpozici s provozním namáháním způsobovat vznik lomů. Z hlediska nákladů, pracnosti a bezpečnosti při současné minimalizací hmotmosti je proto vhodné vyrobit díl s minimálním množstvím svarů a s co možná nejnižší hmotností polotovarů. Na základě požadavků zákazníka byla vyvinuta technologie umožňující vytvořit tažením za tepla z tlustého plechu dva prostorové polotovary podvozkového dílu, které se po oříznutí lemu svaří v nulové ose namáhání. Tím vznikl technologický postup umožňující optimální rozložení hmotnosti vzhledem k funkci a provoznímu namáhání dílu.
Classification
Type
Z<sub>tech</sub> - Verified technology
CEP classification
JG - Metallurgy, metal materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
FOR_TC_04-12
Numerical identification
—
Technical parameters
Technologii ověřil: 15. 8. - 31. 10. 2012 CZECH PRECISION FORGE, a.s. IČ: 26700239, č. protokolu 04/12. Technologie se na základě licenční smlouvy pouzívá v CPF. Výsledek byl vyroben, otestován a je využíván příjemcem ZČU
Economical parameters
Navržená a zrealizovaná technologie umožňuje průmyslovou výrobu tváření prostorových součástí z tlustých plechů za tepla. Výrobní cena jednoho polotovaru se pohybuje v rozmezí 385,- až 415,- EUR. Při předpokládané roční výrobě 300 ks a zisku 10% je předpokládaný ekonomický přínos 300 000,- Kč ročně.
Application category by cost
—
Owner IČO
49777513
Owner name
Západočeská univerzita v Plzni
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—