Transition of powers of the President of the Republic or should the post of Deputy President be restored?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23320%2F23%3A43971831" target="_blank" >RIV/49777513:23320/23:43971831 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/55412" target="_blank" >https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/55412</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24132/ZCU.NADEJE.2022.122-136" target="_blank" >10.24132/ZCU.NADEJE.2022.122-136</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Přechod pravomocí prezidenta republiky aneb je třeba obnovit funkci náměstka prezidenta?
Original language description
Článek se zabývá přechodem pravomocí prezidenta republiky na předsedu vlády, předsedu Poslanecké sněmovny a předsedu Senátu v případě rozpuštění Poslanecké sněmovny. Zabývá se podmínkami a situacemi, za nichž dochází k přenosu pravomocí prezidenta republiky. Poukazuje také na neúplnost pojmu závažné důvody, který poskytuje široký prostor pro uvážení, zda skutečně existují závažné důvody, pro které prezident republiky nemůže vykonávat svou funkci. Dále se článek zabývá řízením před Ústavním soudem, které poskytuje nejen ochranu prezidentu republiky před svévolí Poslanecké sněmovny a Senátu, ale i ochranu základních práv a svobod osoby prezidenta republiky. Dále se zabývá situací, kdy by prezident republiky nemohl vykonávat svůj úřad po delší dobu, v řádu měsíců či let, a rozvíjí úvahu, zda by bylo relevantní obnovit funkci náměstka prezidenta, kterou upravovaly československé ústavy z let 1920 a 1948, aby nedošlo k zahlcení ústavních činitelů dalšími povinnostmi. Tento institut se však jeví jako poněkud nepraktický a v konečném důsledku by vyžadoval změnu ústavy. Reálnějším řešením by bylo přijetí zákona, který by vyjasnil nejasnosti v této otázce, a zajistil tak silnější ochranu demokratického právního státu
Czech name
Přechod pravomocí prezidenta republiky aneb je třeba obnovit funkci náměstka prezidenta?
Czech description
Článek se zabývá přechodem pravomocí prezidenta republiky na předsedu vlády, předsedu Poslanecké sněmovny a předsedu Senátu v případě rozpuštění Poslanecké sněmovny. Zabývá se podmínkami a situacemi, za nichž dochází k přenosu pravomocí prezidenta republiky. Poukazuje také na neúplnost pojmu závažné důvody, který poskytuje široký prostor pro uvážení, zda skutečně existují závažné důvody, pro které prezident republiky nemůže vykonávat svou funkci. Dále se článek zabývá řízením před Ústavním soudem, které poskytuje nejen ochranu prezidentu republiky před svévolí Poslanecké sněmovny a Senátu, ale i ochranu základních práv a svobod osoby prezidenta republiky. Dále se zabývá situací, kdy by prezident republiky nemohl vykonávat svůj úřad po delší dobu, v řádu měsíců či let, a rozvíjí úvahu, zda by bylo relevantní obnovit funkci náměstka prezidenta, kterou upravovaly československé ústavy z let 1920 a 1948, aby nedošlo k zahlcení ústavních činitelů dalšími povinnostmi. Tento institut se však jeví jako poněkud nepraktický a v konečném důsledku by vyžadoval změnu ústavy. Reálnějším řešením by bylo přijetí zákona, který by vyjasnil nejasnosti v této otázce, a zajistil tak silnější ochranu demokratického právního státu
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů