Comparation of an institute gender reassignment in the Czech legal system and in the Slovak legal system
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23320%2F23%3A43971920" target="_blank" >RIV/49777513:23320/23:43971920 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/55434" target="_blank" >https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/55434</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24132/ZCU.NADEJE.2022.371-380" target="_blank" >10.24132/ZCU.NADEJE.2022.371-380</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Komparace institutu změny pohlaví v českém a ve slovenském právním řádu
Original language description
Příspěvek je zaměřen na komparaci právního zakotvení změny pohlaví ve České a Slovenské republice. Samotný institut změny pohlaví je aktuálním tématem nejenom na úrovni České a Slovenské republiky, neboť je tato tématika v podstatě jako fenomén probírána na nadnárodní úrovni, a to napříč humanitními či přírodovědnými obory. V případě České a Slovenské republiky je případný diskurz ohledné tématu změny pohlaví velmi významný a zkoumání hodný, jelikož tyto dva státy byly do 31. 12. 1992 jedním federativním státem. Po dobu jednoho roku tak měly tyto dva státy i společnou právní úpravu institutu změny pohlaví, která byla s účinností od 1. 1. 1992 zakotvena v § 27a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění účinném do 31. 3. 2012. Zůstává tedy otázkou, do jaké míry došlo k vývoji právní úpravy tohoto institutu ve zkoumaných státech a zda tyto dva státy dosáhly v současnosti stejné úrovně a kvality zakotvení změny pohlaví ve svých právních řádech a zda jsou tak na srovnatelné úrovni chráněna i práva a zájmy transsexuálů. Mj. pozornosti neuniklo ani budoucí směřování právní úpravy tohoto institutu ve smyslu de lege ferenda úvah. Tyto de lege ferenda úvahy pak vychází jak z nastínění budoucího směřování právní úpravy změny pohlaví, které představil ESLP ve svém rozsudku ze dne 6. 4. 2017 a dále pak i z vnitrostátní judikatury, stávající právní úpravy a návrhů změny této právní úpravy dotčených států.
Czech name
Komparace institutu změny pohlaví v českém a ve slovenském právním řádu
Czech description
Příspěvek je zaměřen na komparaci právního zakotvení změny pohlaví ve České a Slovenské republice. Samotný institut změny pohlaví je aktuálním tématem nejenom na úrovni České a Slovenské republiky, neboť je tato tématika v podstatě jako fenomén probírána na nadnárodní úrovni, a to napříč humanitními či přírodovědnými obory. V případě České a Slovenské republiky je případný diskurz ohledné tématu změny pohlaví velmi významný a zkoumání hodný, jelikož tyto dva státy byly do 31. 12. 1992 jedním federativním státem. Po dobu jednoho roku tak měly tyto dva státy i společnou právní úpravu institutu změny pohlaví, která byla s účinností od 1. 1. 1992 zakotvena v § 27a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění účinném do 31. 3. 2012. Zůstává tedy otázkou, do jaké míry došlo k vývoji právní úpravy tohoto institutu ve zkoumaných státech a zda tyto dva státy dosáhly v současnosti stejné úrovně a kvality zakotvení změny pohlaví ve svých právních řádech a zda jsou tak na srovnatelné úrovni chráněna i práva a zájmy transsexuálů. Mj. pozornosti neuniklo ani budoucí směřování právní úpravy tohoto institutu ve smyslu de lege ferenda úvah. Tyto de lege ferenda úvahy pak vychází jak z nastínění budoucího směřování právní úpravy změny pohlaví, které představil ESLP ve svém rozsudku ze dne 6. 4. 2017 a dále pak i z vnitrostátní judikatury, stávající právní úpravy a návrhů změny této právní úpravy dotčených států.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů