Mukařovský’s Unintentionality: Mystery, Captivation and Hallucinatory Materiality
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43931937" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43931937 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mukařovského nezáměrnost: tajemství, uchvácení a přeludná věcnost
Original language description
Studie se soustřeďuje na úvahy Jana Mukařovského o vztahu záměrnosti a nezáměrnosti v umění. Nezáměrnost je na rozdíl od záměrnosti považována Mukařovským výslovně za tajemství, se kterým se člověk setkává jako s přírodním fenoménem postrádajícím funkci. Takový charakter nezáměrnosti znamená její pozici mimo strukturu, mimo usouvztažnění, kterým je umělecký znak. Nefunkční charakter nezáměrnosti také způsobuje pasivní charakter vztahu recipienta vůči tomu, co nezáměrnost přináší. Studie však upozorňuje i na Mukařovského formulace týkající se toho, na koho vlastně nezáměrnost působí. Podle Mukařovského je to to, co je „obecně lidského“ v „individuu“. Rozhodně je to však to, co se v člověku vymyká jeho zařazení do společnosti. Studie vyzdvihuje to, že podle Mukařovského si individuum v setkání s nezáměrností uvědomuje existenci záměrnosti jako záměrnosti a je podníceno k jejímu hledání. Studie však zejména poukazuje na to, že mezi Mukařovského vyjádřeními o nezáměrnosti a koncepcí uměleckého díla u Deleuze a Guattariho existuje pozoruhodná příbuznost. Studie zdůrazňuje, že „přeludnou věcnost“ nezáměrnosti je možné interpretovat jako „stávání se“.
Czech name
Mukařovského nezáměrnost: tajemství, uchvácení a přeludná věcnost
Czech description
Studie se soustřeďuje na úvahy Jana Mukařovského o vztahu záměrnosti a nezáměrnosti v umění. Nezáměrnost je na rozdíl od záměrnosti považována Mukařovským výslovně za tajemství, se kterým se člověk setkává jako s přírodním fenoménem postrádajícím funkci. Takový charakter nezáměrnosti znamená její pozici mimo strukturu, mimo usouvztažnění, kterým je umělecký znak. Nefunkční charakter nezáměrnosti také způsobuje pasivní charakter vztahu recipienta vůči tomu, co nezáměrnost přináší. Studie však upozorňuje i na Mukařovského formulace týkající se toho, na koho vlastně nezáměrnost působí. Podle Mukařovského je to to, co je „obecně lidského“ v „individuu“. Rozhodně je to však to, co se v člověku vymyká jeho zařazení do společnosti. Studie vyzdvihuje to, že podle Mukařovského si individuum v setkání s nezáměrností uvědomuje existenci záměrnosti jako záměrnosti a je podníceno k jejímu hledání. Studie však zejména poukazuje na to, že mezi Mukařovského vyjádřeními o nezáměrnosti a koncepcí uměleckého díla u Deleuze a Guattariho existuje pozoruhodná příbuznost. Studie zdůrazňuje, že „přeludnou věcnost“ nezáměrnosti je možné interpretovat jako „stávání se“.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EE2.3.20.0138" target="_blank" >EE2.3.20.0138: Research Center for the Theory and History of Science</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů