Cosmology of the Hebrew Bible and the ancient Jewish tradition
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F19%3A43957218" target="_blank" >RIV/49777513:23330/19:43957218 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kosmologie Hebrejské bible a starověké židovské tradice
Original language description
Kosmologie Hebrejské bible a exegetické tradice nebývá obvykle středem výzkumu. Není tak složitá, komplexní a systematická jako kosmologie Mezopotámie, Řecka a Alexandrie. Židovští učenci přijali vědecké znalosti sousedních kulturních okruhů. V židovských textech najdeme jen několik odkazů na podstatu vesmíru, Země a na svět - a navíc jde o poetické nebo mytologické výroky, nikoli o vědecké teorie. Řečtí filozofové ze 6. století př.n.l. formulovali hypotézy a definované termíny, pisatelé Tanachu a dalších textů vyprávěli příběhy. Centrem zájmu židovských autorů je Bůh, člověk a jejich vzájemný vztah vyjádřený v rámci Smlouvy. Přesto je izraelská kosmologie zajímavá. Zvláštní kategorií židovského kosmologického myšlení jsou pseudoepigrafické spisy, zejména Henochovy knihy. V nich se prolíná fyzický a duchovní charakter kosmických jevů. Židovská antropologie je zde vyjádřena osobností Henocha přeměněného na anděla Metatrona. Nacházíme podrobné a velmi barvité spekulace o struktuře nebe a jeho obyvatelích. Židé nesměli považovat nebeská tělesa za bohy, proto o nich mohli volně mluvit. Diskuse zaznamenané v Talmudu jsou neformální, založené na asociacích a metaforách, často provokativní, ale právě v Talmudu najdeme například první známý záznam o periodickém návratu komety. Člověk je v židovské tradici obrazem božím, na jedné straně je člověk jen prachem, na druhé straně jeden z lidí vládne nad anděly. Duše člověka je plná zla, ale člověk je také božím přítelem. Historie lidstva začíná bratrovraždou, ale vesmír stojí na lidské spravedlnosti. Stejně jako zde nenalezeme komplexní obraz vesmíru, nemůžeme nalézt úplnou definici člověka. Složité nábožensko-filozofické spekulace jsou vyváženy velmi střízlivým až ironickým hodnocením každodenních bojů smrtelníků. Základem židovského myšlení o nebi a zemi je důraz na Boha a člověka, přesně vzato na otázku, co bychom měli dělat? Jak žít ve světě? Výsledkem mnoha takových otevřených a hravých rozhovorů je důraz na naplnění micvot, souboru halachických zákonů, jejichž smyslem je etický koncept nápravy světa - tikun ha-olam. Tento důraz je univerzální, protože ačkoli se splnění micvot vztahuje pouze na židovskou komunitu, náprava světa, která je jeho účelem, se vztahuje na všechny lidi, celou Zemi a dokonce i na vesmír.
Czech name
Kosmologie Hebrejské bible a starověké židovské tradice
Czech description
Kosmologie Hebrejské bible a exegetické tradice nebývá obvykle středem výzkumu. Není tak složitá, komplexní a systematická jako kosmologie Mezopotámie, Řecka a Alexandrie. Židovští učenci přijali vědecké znalosti sousedních kulturních okruhů. V židovských textech najdeme jen několik odkazů na podstatu vesmíru, Země a na svět - a navíc jde o poetické nebo mytologické výroky, nikoli o vědecké teorie. Řečtí filozofové ze 6. století př.n.l. formulovali hypotézy a definované termíny, pisatelé Tanachu a dalších textů vyprávěli příběhy. Centrem zájmu židovských autorů je Bůh, člověk a jejich vzájemný vztah vyjádřený v rámci Smlouvy. Přesto je izraelská kosmologie zajímavá. Zvláštní kategorií židovského kosmologického myšlení jsou pseudoepigrafické spisy, zejména Henochovy knihy. V nich se prolíná fyzický a duchovní charakter kosmických jevů. Židovská antropologie je zde vyjádřena osobností Henocha přeměněného na anděla Metatrona. Nacházíme podrobné a velmi barvité spekulace o struktuře nebe a jeho obyvatelích. Židé nesměli považovat nebeská tělesa za bohy, proto o nich mohli volně mluvit. Diskuse zaznamenané v Talmudu jsou neformální, založené na asociacích a metaforách, často provokativní, ale právě v Talmudu najdeme například první známý záznam o periodickém návratu komety. Člověk je v židovské tradici obrazem božím, na jedné straně je člověk jen prachem, na druhé straně jeden z lidí vládne nad anděly. Duše člověka je plná zla, ale člověk je také božím přítelem. Historie lidstva začíná bratrovraždou, ale vesmír stojí na lidské spravedlnosti. Stejně jako zde nenalezeme komplexní obraz vesmíru, nemůžeme nalézt úplnou definici člověka. Složité nábožensko-filozofické spekulace jsou vyváženy velmi střízlivým až ironickým hodnocením každodenních bojů smrtelníků. Základem židovského myšlení o nebi a zemi je důraz na Boha a člověka, přesně vzato na otázku, co bychom měli dělat? Jak žít ve světě? Výsledkem mnoha takových otevřených a hravých rozhovorů je důraz na naplnění micvot, souboru halachických zákonů, jejichž smyslem je etický koncept nápravy světa - tikun ha-olam. Tento důraz je univerzální, protože ačkoli se splnění micvot vztahuje pouze na židovskou komunitu, náprava světa, která je jeho účelem, se vztahuje na všechny lidi, celou Zemi a dokonce i na vesmír.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-261-0868-9
Number of pages
227
Publisher name
Západočeská univerzita v Plzni
Place of publication
Plzeň
UT code for WoS book
—