Towards the Principles of Populist Communication? The Topic of Corruption in the Election Manifestos of Czech Political Parties
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F22%3A43962216" target="_blank" >RIV/49777513:23330/22:43962216 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://sreview.soc.cas.cz/en/artkey/csr-202202-0003_towards-the-principles-of-populist-communication-the-topic-of-corruption-in-the-election-manifestos-of-czech-p.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/en/artkey/csr-202202-0003_towards-the-principles-of-populist-communication-the-topic-of-corruption-in-the-election-manifestos-of-czech-p.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2022.015" target="_blank" >10.13060/csr.2022.015</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Směrem k principům populistické komunikace? Téma korupce ve volebních programech českých politických stran
Original language description
Předkládaný text se věnuje proměně využívání tématu korupce ve volebních programech českých politických stran napříč celým postkomunistickým obdobím. Teoretickým rámcem, který je využit k uchopení protikorupčních postojů v programech, je populismus. Studie navazuje na diskuze o (ne)přejímání populistických principů mainstreamovými politickými aktéry a na metodologickou debatu o možnostech výzkumu populistické komunikace. Prostřednictvím obsahové analýzy a využití principu tripletů článek analyzuje volební programy všech stran, které uspěly ve sněmovních volbách v letech 1990 až 2017 s cílem zjistit, zda dochází k posilování populistických principů v komunikování tématu korupce. Studie mimo jiné ukazuje, že: (1) výroky o korupci odpovídající řádu populistické komunikace nalézáme i u stran, které nebývají běžně chápané jako populistické, a to napříč celým sledovaným obdobím; (2) mainstreamové strany nereagovaly na úspěch populistů ve volbách v letech 2010, 2013 a 2017 přejímáním populistických principů; (3) populisté, kteří získali podíl na moci, v programu pro následující volby posílili prvky populistické komunikace.
Czech name
Směrem k principům populistické komunikace? Téma korupce ve volebních programech českých politických stran
Czech description
Předkládaný text se věnuje proměně využívání tématu korupce ve volebních programech českých politických stran napříč celým postkomunistickým obdobím. Teoretickým rámcem, který je využit k uchopení protikorupčních postojů v programech, je populismus. Studie navazuje na diskuze o (ne)přejímání populistických principů mainstreamovými politickými aktéry a na metodologickou debatu o možnostech výzkumu populistické komunikace. Prostřednictvím obsahové analýzy a využití principu tripletů článek analyzuje volební programy všech stran, které uspěly ve sněmovních volbách v letech 1990 až 2017 s cílem zjistit, zda dochází k posilování populistických principů v komunikování tématu korupce. Studie mimo jiné ukazuje, že: (1) výroky o korupci odpovídající řádu populistické komunikace nalézáme i u stran, které nebývají běžně chápané jako populistické, a to napříč celým sledovaným obdobím; (2) mainstreamové strany nereagovaly na úspěch populistů ve volbách v letech 2010, 2013 a 2017 přejímáním populistických principů; (3) populisté, kteří získali podíl na moci, v programu pro následující volby posílili prvky populistické komunikace.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50601 - Political science
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
2336-128X
Volume of the periodical
58
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
24
Pages from-to
181-204
UT code for WoS article
000887967200003
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85135443983