The Necessity of Uniqueness: towards Focillon’s Conception of the Position of the Work of Art in the Life of Forms
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F23%3A43969931" target="_blank" >RIV/49777513:23330/23:43969931 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nezbytnost jedinečnosti. K Focillonovu pojetí pozice uměleckého díla v životě forem
Original language description
Příspěvek se zaměřuje na pojetí jedinečnosti uměleckého díla v úvahách francouzského historika a teoretika umění Henriho Focillona o „životě forem“. Nejprve zdůrazňuje Focillonův názor, že umělecké dílo je jako určitý systém forem, to znamená jako určitý systém vztahů či poměrů, vždy jedinečné, třebaže v řadě případů zůstává tato jedinečnost nenápadná. Tato jedinečnost je založena na sounáležitosti a zároveň na protikladu dvou tendencí, které se v životě forem uplatňují. Na jedné straně je to příslušnost k zavedenému řádu či kánonu, na straně druhé je to směřování k novosti. Příspěvek se následně zabývá statutem uměleckého kánonu či pravidla v kontextu Focillonových úvah o slohovém vývoji. Poukazuje na to, že zavedené umělecké kánony nemají naprosto strnulou povahu. Působí na život forem, nikoli však jako to, co by ho předurčovalo, ale jako to, co se v něm mění. Pohlížíme-li tedy na kánon jako na rigidní pravidlo, redukujeme ho na něco neživého.
Czech name
Nezbytnost jedinečnosti. K Focillonovu pojetí pozice uměleckého díla v životě forem
Czech description
Příspěvek se zaměřuje na pojetí jedinečnosti uměleckého díla v úvahách francouzského historika a teoretika umění Henriho Focillona o „životě forem“. Nejprve zdůrazňuje Focillonův názor, že umělecké dílo je jako určitý systém forem, to znamená jako určitý systém vztahů či poměrů, vždy jedinečné, třebaže v řadě případů zůstává tato jedinečnost nenápadná. Tato jedinečnost je založena na sounáležitosti a zároveň na protikladu dvou tendencí, které se v životě forem uplatňují. Na jedné straně je to příslušnost k zavedenému řádu či kánonu, na straně druhé je to směřování k novosti. Příspěvek se následně zabývá statutem uměleckého kánonu či pravidla v kontextu Focillonových úvah o slohovém vývoji. Poukazuje na to, že zavedené umělecké kánony nemají naprosto strnulou povahu. Působí na život forem, nikoli však jako to, co by ho předurčovalo, ale jako to, co se v něm mění. Pohlížíme-li tedy na kánon jako na rigidní pravidlo, redukujeme ho na něco neživého.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60500 - Other Humanities and the Arts
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů