All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Necessity of Uniqueness: towards Focillon’s Conception of the Position of the Work of Art in the Life of Forms

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F23%3A43969931" target="_blank" >RIV/49777513:23330/23:43969931 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Nezbytnost jedinečnosti. K Focillonovu pojetí pozice uměleckého díla v životě forem

  • Original language description

    Příspěvek se zaměřuje na pojetí jedinečnosti uměleckého díla v úvahách francouzského historika a teoretika umění Henriho Focillona o „životě forem“. Nejprve zdůrazňuje Focillonův názor, že umělecké dílo je jako určitý systém forem, to znamená jako určitý systém vztahů či poměrů, vždy jedinečné, třebaže v řadě případů zůstává tato jedinečnost nenápadná. Tato jedinečnost je založena na sounáležitosti a zároveň na protikladu dvou tendencí, které se v životě forem uplatňují. Na jedné straně je to příslušnost k zavedenému řádu či kánonu, na straně druhé je to směřování k novosti. Příspěvek se následně zabývá statutem uměleckého kánonu či pravidla v kontextu Focillonových úvah o slohovém vývoji. Poukazuje na to, že zavedené umělecké kánony nemají naprosto strnulou povahu. Působí na život forem, nikoli však jako to, co by ho předurčovalo, ale jako to, co se v něm mění. Pohlížíme-li tedy na kánon jako na rigidní pravidlo, redukujeme ho na něco neživého.

  • Czech name

    Nezbytnost jedinečnosti. K Focillonovu pojetí pozice uměleckého díla v životě forem

  • Czech description

    Příspěvek se zaměřuje na pojetí jedinečnosti uměleckého díla v úvahách francouzského historika a teoretika umění Henriho Focillona o „životě forem“. Nejprve zdůrazňuje Focillonův názor, že umělecké dílo je jako určitý systém forem, to znamená jako určitý systém vztahů či poměrů, vždy jedinečné, třebaže v řadě případů zůstává tato jedinečnost nenápadná. Tato jedinečnost je založena na sounáležitosti a zároveň na protikladu dvou tendencí, které se v životě forem uplatňují. Na jedné straně je to příslušnost k zavedenému řádu či kánonu, na straně druhé je to směřování k novosti. Příspěvek se následně zabývá statutem uměleckého kánonu či pravidla v kontextu Focillonových úvah o slohovém vývoji. Poukazuje na to, že zavedené umělecké kánony nemají naprosto strnulou povahu. Působí na život forem, nikoli však jako to, co by ho předurčovalo, ale jako to, co se v něm mění. Pohlížíme-li tedy na kánon jako na rigidní pravidlo, redukujeme ho na něco neživého.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60500 - Other Humanities and the Arts

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů