Measuring psychomotor skills: Developing a scale to measure ball-handling skills
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F07%3A00000064" target="_blank" >RIV/49777513:23420/07:00000064 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Measuring psychomotor skills: Developing a scale to measure ball-handling skills
Original language description
Psychomotor skills are essential for the execution of many motor tasks. This paper reports on the development of the scale on ball-handling skills by means of Rasch analysis. In this study, the subjects were children 9 to 11 years old in urban public schools in the Czech Republic. Three hundred children participated. The items were designed by means of the model of qualitative analysis of the movement from which valid inference on the content validity of the scale could be made. To assess the constructvalidity, test performance for all children on the scale was subjected to analysis for fit to the theoretical Rasch measurement model. The scale developed in this study describes the amount of ball-handling skills of the children. The results indicate that this scale is relatively homogenous with respect to its content. To indicate the replicability of items if the scale is given to another sample, the item reliability index was provided. The scale has a good reliability.
Czech name
Měření psychomotorických dovedností: Vývoj škály pro posuzování dovednosti manipulace s míčem s použitím Raschova modelu
Czech description
Motorické dovednosti představují velmi důležitou součást lidského života a způsobilost používat motorické dovednosti je základním rysem lidské existence.Dovednosti s míčem jsou pak nezbytné i při výběru sportovních talentů ve sportovních hrách.Pro testování dovedností s míčem bylo navrženo mnoho motorických testů, testových baterií a posuzovacích škál. Nikde však nejsou diagnostikovány obecnější předpoklady pro manipulaci s míčem, které by zahrnovaly nejen dovednosti, (byť v minimální míře), ale též koordinační schopnosti, které jsou pro realizaci nezbytné. Z tohoto důvodu jsme se zabývali myšlenkou navrhnout takový diagnostický nástroj. V předchozí studii jsme navrhli
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
New developments in psychological testing
ISBN
978-1-60021-702-9
Number of pages of the result
26
Pages from-to
187-212
Number of pages of the book
—
Publisher name
Nova Science Publishers
Place of publication
New York
UT code for WoS chapter
—