Critical spots in geography curriculum in the secondary school I.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43958792" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43958792 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://didaktika.zcu.cz/export/sites/didaktika/cz/dokumenty/Monografie/monografie_geografie.pdf" target="_blank" >http://didaktika.zcu.cz/export/sites/didaktika/cz/dokumenty/Monografie/monografie_geografie.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I.
Original language description
Tato kniha prezentuje výsledky tříletého projektu Didaktika – Člověk a příroda A. Výzkum byl zaměřen na kritická a dynamická místa zeměpisu v 6. třídě základní školy. V první kapitole je diskutován teoretický i terminologický základ práce a druhá kapitola je věnována komplexní metodice výzkumu. Následující kapitoly jsou věnovány výsledkům. Kritická místa v zeměpisu byla identifikována polostrukturovanými rozhovory a několika focus group s učiteli. Následný výzkum se soustředil na pět nejvíce kritických míst (mapy, zeměpisné souřadnice, časová pásma, cirkulace v atmosféře a litosférické desky a jejich pohyby). Pro těchto pět kritických míst byly navrženy moduly tak, aby co nejlépe překonaly příčiny kritičnosti (návaznost témat v rámci kurikula, přílišná náročnost na představivost, komplexnost tématu, nedostatečná motivace a přechod od žákovské znalosti ke kompetenci). Moduly byly testovány učiteli během vyučování a jejich úspěšnost byla následně vyhodnocena pomocí komplexních dotazníků. Druhá část výzkumu se soustředila na identifikování dynamických míst kurikula, také pomocí dotazníků. Na základě výsledků byly ve spolupráci se science centry navrženy dva moduly (atmosférické procesy a meteorologie a moderní kartografie a GPS). Podle získaných dat lze tvrdit, že všechny navržené moduly jsou vhodné pro překonání kritických a dynamických míst kurikula.
Czech name
Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I.
Czech description
Tato kniha prezentuje výsledky tříletého projektu Didaktika – Člověk a příroda A. Výzkum byl zaměřen na kritická a dynamická místa zeměpisu v 6. třídě základní školy. V první kapitole je diskutován teoretický i terminologický základ práce a druhá kapitola je věnována komplexní metodice výzkumu. Následující kapitoly jsou věnovány výsledkům. Kritická místa v zeměpisu byla identifikována polostrukturovanými rozhovory a několika focus group s učiteli. Následný výzkum se soustředil na pět nejvíce kritických míst (mapy, zeměpisné souřadnice, časová pásma, cirkulace v atmosféře a litosférické desky a jejich pohyby). Pro těchto pět kritických míst byly navrženy moduly tak, aby co nejlépe překonaly příčiny kritičnosti (návaznost témat v rámci kurikula, přílišná náročnost na představivost, komplexnost tématu, nedostatečná motivace a přechod od žákovské znalosti ke kompetenci). Moduly byly testovány učiteli během vyučování a jejich úspěšnost byla následně vyhodnocena pomocí komplexních dotazníků. Druhá část výzkumu se soustředila na identifikování dynamických míst kurikula, také pomocí dotazníků. Na základě výsledků byly ve spolupráci se science centry navrženy dva moduly (atmosférické procesy a meteorologie a moderní kartografie a GPS). Podle získaných dat lze tvrdit, že všechny navržené moduly jsou vhodné pro překonání kritických a dynamických míst kurikula.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-261-0924-2
Number of pages
154
Publisher name
Západočeská univerzita
Place of publication
Plzeň
UT code for WoS book
—