Bridging the "inedience" between scientific and general didactics in the conception of biology didactics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F20%3A43959338" target="_blank" >RIV/49777513:23420/20:43959338 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Překlenování "nedomluvy" mezi oborovou a obecnou didaktikou v pojetí didaktiky biologie
Original language description
Izolovanost oborových didaktik (včetně didaktiky biologie) od obecné didaktiky vedla k utváření svébytných pojmových aparátů, ale i vlastních logických vyjádření v jednotlivých oborech. Důsledkem je komunikační nedomluva mezi obory. Snaha o překonání izolace jak mezi oborovými didaktikami, tak v jejich vztazích k obecné didaktice, vedla v nedávné době k pokusům hledat nová řešení. Jako klíčová se jeví spolupráce oborových didaktik podložená akčním výzkumem (např. transkript během praxe, hloubková analýza výukové situace metodikou 3A). Cílem je zajistit komunikaci v pregraduální přípravě učitelů nejen mezi obecnou didaktikou a didaktikou biologie, tj. ve vertikálním směru, ale zároveň i nastavit komunikační tok ve směru horizontálním čili mezi jednotlivými oborovými didaktikami navzájem. Tento koncept komunikačního pojetí byl po dobu 3 let ověřován a jeho výsledkem jsou zapracované změny v modelu pregraduální přípravy učitelů na Fakultě pedagogické v Plzni. Tento příspěvek na tento jev pouze neupozorňuje, ale dává východisko v podobě případové studie, která řeší didaktiku biologie ve vztahu s obecnou a oborovou didaktikou.
Czech name
Překlenování "nedomluvy" mezi oborovou a obecnou didaktikou v pojetí didaktiky biologie
Czech description
Izolovanost oborových didaktik (včetně didaktiky biologie) od obecné didaktiky vedla k utváření svébytných pojmových aparátů, ale i vlastních logických vyjádření v jednotlivých oborech. Důsledkem je komunikační nedomluva mezi obory. Snaha o překonání izolace jak mezi oborovými didaktikami, tak v jejich vztazích k obecné didaktice, vedla v nedávné době k pokusům hledat nová řešení. Jako klíčová se jeví spolupráce oborových didaktik podložená akčním výzkumem (např. transkript během praxe, hloubková analýza výukové situace metodikou 3A). Cílem je zajistit komunikaci v pregraduální přípravě učitelů nejen mezi obecnou didaktikou a didaktikou biologie, tj. ve vertikálním směru, ale zároveň i nastavit komunikační tok ve směru horizontálním čili mezi jednotlivými oborovými didaktikami navzájem. Tento koncept komunikačního pojetí byl po dobu 3 let ověřován a jeho výsledkem jsou zapracované změny v modelu pregraduální přípravy učitelů na Fakultě pedagogické v Plzni. Tento příspěvek na tento jev pouze neupozorňuje, ale dává východisko v podobě případové studie, která řeší didaktiku biologie ve vztahu s obecnou a oborovou didaktikou.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů