All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Cognitive function and motor performance

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F20%3A43961300" target="_blank" >RIV/49777513:23420/20:43961300 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obd.zcu.cz/fcgi/verso.fpl/_TS_/1617101623?fname=web_index&__snab_id=8502446&__def_stranka__=obd_m_sez%26_uloz_filtr=ano%26_diakritika=0%26_stav=1%26_v_vla=dbenesov%26lov_value__v_vla=Bene%C5%A1ov%C3%A1%20Daniela%20Mgr.%20Ph.D.%20(dbenesov)%26_v_rok=" target="_blank" >https://obd.zcu.cz/fcgi/verso.fpl/_TS_/1617101623?fname=web_index&__snab_id=8502446&__def_stranka__=obd_m_sez%26_uloz_filtr=ano%26_diakritika=0%26_stav=1%26_v_vla=dbenesov%26lov_value__v_vla=Bene%C5%A1ov%C3%A1%20Daniela%20Mgr.%20Ph.D.%20(dbenesov)%26_v_rok=</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kognitivní funkce a pohybový výkon

  • Original language description

    Tato publikace si klade za cíl popsat lidský pohybový výkon v kontextu probíhajících kognitivních procesů a poukázat na některé, relativně jednoduché možnosti, jak v tělovýchovném procesu motorický výkon jedince ovlivnit, popř. jak ovlivnit proces motorického učení. Lidský výkon má mnoho podob. Obecně výkon chápeme jako něco hmatatelného, pozorovatelného a měřitelného. Je nutné si však uvědomovat, že do výkonu se promítá celá řada aspektů lidské osobnosti, které výkon více či méně ovlivňují a které nemůžeme postihnout. Lidský pohyb je zjevným a vysoce individuálním projevem každého jedince. Skutečnost, že se v provádění pohybového výkonu interindividuálně odlišujeme, je způsobena jednak stavbou těla, somatotypem, stupněm rozvoje motorických schopností a stavem trénovanosti, získanými zkušenostmi a dovednostmi, ale také kvalitou percepce, způsobem vyhodnocení vjemu, způsobem nalezení adekvátní odpovědi na danou percepční situaci, úrovní představivosti, schopnosti koncentrace, apod. Kromě vnitřních intervenujících faktorů, existují také vnější činitelé, které mohou ovlivnit aktuální psychický stav jedince, a tím změnit aktuální možnosti podávání motorického výkonu. První část publikace obsahuje kapitoly, které se zabývají shrnutím poznatků týkajících se propojení nervového řízení pohybů a vnějšího pohybového projevu. Jsou zde rozebrána základní teoretická východiska, která byla využita při vytváření designu uvedených výzkumů ve druhé části publikace. Výzkumy poukazují na skutečnost, že většina probandů reagovala na aplikovanou externí intervenci podle jejího zaměření, která byla aplikována jednorázově či opakovaně. Intervenční opatření se týkala držení těla, pohybové imaginace nebo externí informace o očekávání následného výkonu probanda. Závěrem je vhodné poznamenat, že je nutné si neustále uvědomovat, že v pedagogickém procesu nelze poznatky zcela generalizovat, brát v úvahu individuální potřeby jedince a těm pedagogický proces přizpůsobovat.

  • Czech name

    Kognitivní funkce a pohybový výkon

  • Czech description

    Tato publikace si klade za cíl popsat lidský pohybový výkon v kontextu probíhajících kognitivních procesů a poukázat na některé, relativně jednoduché možnosti, jak v tělovýchovném procesu motorický výkon jedince ovlivnit, popř. jak ovlivnit proces motorického učení. Lidský výkon má mnoho podob. Obecně výkon chápeme jako něco hmatatelného, pozorovatelného a měřitelného. Je nutné si však uvědomovat, že do výkonu se promítá celá řada aspektů lidské osobnosti, které výkon více či méně ovlivňují a které nemůžeme postihnout. Lidský pohyb je zjevným a vysoce individuálním projevem každého jedince. Skutečnost, že se v provádění pohybového výkonu interindividuálně odlišujeme, je způsobena jednak stavbou těla, somatotypem, stupněm rozvoje motorických schopností a stavem trénovanosti, získanými zkušenostmi a dovednostmi, ale také kvalitou percepce, způsobem vyhodnocení vjemu, způsobem nalezení adekvátní odpovědi na danou percepční situaci, úrovní představivosti, schopnosti koncentrace, apod. Kromě vnitřních intervenujících faktorů, existují také vnější činitelé, které mohou ovlivnit aktuální psychický stav jedince, a tím změnit aktuální možnosti podávání motorického výkonu. První část publikace obsahuje kapitoly, které se zabývají shrnutím poznatků týkajících se propojení nervového řízení pohybů a vnějšího pohybového projevu. Jsou zde rozebrána základní teoretická východiska, která byla využita při vytváření designu uvedených výzkumů ve druhé části publikace. Výzkumy poukazují na skutečnost, že většina probandů reagovala na aplikovanou externí intervenci podle jejího zaměření, která byla aplikována jednorázově či opakovaně. Intervenční opatření se týkala držení těla, pohybové imaginace nebo externí informace o očekávání následného výkonu probanda. Závěrem je vhodné poznamenat, že je nutné si neustále uvědomovat, že v pedagogickém procesu nelze poznatky zcela generalizovat, brát v úvahu individuální potřeby jedince a těm pedagogický proces přizpůsobovat.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů