Possibilities of applying visual humor in art education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F22%3A43966530" target="_blank" >RIV/49777513:23420/22:43966530 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.kuv.upol.cz/post/mo%C5%BEnosti-uplatn%C4%9Bn%C3%AD-vizu%C3%A1ln%C3%ADho-humoru-ve-v%C3%BDtvarn%C3%A9-v%C3%BDchov%C4%9B" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz/post/mo%C5%BEnosti-uplatn%C4%9Bn%C3%AD-vizu%C3%A1ln%C3%ADho-humoru-ve-v%C3%BDtvarn%C3%A9-v%C3%BDchov%C4%9B</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Možnost uplatnění vizuálního humoru ve výtvarné výchově
Original language description
Výzkumná studie si klade za cíl objasnit pozitivní účinky humoru na proces učení studentů oboru výtvarná výchova a kultura se zaměřením na vzdělávání a rozpoznat některé znaky vizuálního humoru, který tito studenti preferují. Kvalitativní šetření vychází ze soudobých pedagogických poznatků, podle kterých má humor ve škole řadu pozitivních funkcí (např. Garner, 2014; Woods, 2012; Mareš, Křivohlavý, 1995). Sběr dat byl uskutečněn pomocí rozhovorů v ohniskových skupinách a shromažďováním ukázek vizuálního humoru. K jejich vyhodnocení byla využita kvalitativní obsahová analýza (Schreier, 2012). Výzkumná zjištění zdůrazňují edukační potenciál humoru ve výuce výtvarné výchovy. Na základě analýzy byly pojmenovány některé znaky vizuálního humoru, který se dnes dle studentů pojí zejména s internetovou komunikací. Výsledky analýzy se mohou stát inspirativním podnětem do výuky výtvarné výchovy, jež si klade za cíl u žáků prohlubovat vizuální gramotnost, kritické přemýšlení o každodenních projevech vizuální kultury a rozvoj komunikativních a sociálních kompetencí.
Czech name
Možnost uplatnění vizuálního humoru ve výtvarné výchově
Czech description
Výzkumná studie si klade za cíl objasnit pozitivní účinky humoru na proces učení studentů oboru výtvarná výchova a kultura se zaměřením na vzdělávání a rozpoznat některé znaky vizuálního humoru, který tito studenti preferují. Kvalitativní šetření vychází ze soudobých pedagogických poznatků, podle kterých má humor ve škole řadu pozitivních funkcí (např. Garner, 2014; Woods, 2012; Mareš, Křivohlavý, 1995). Sběr dat byl uskutečněn pomocí rozhovorů v ohniskových skupinách a shromažďováním ukázek vizuálního humoru. K jejich vyhodnocení byla využita kvalitativní obsahová analýza (Schreier, 2012). Výzkumná zjištění zdůrazňují edukační potenciál humoru ve výuce výtvarné výchovy. Na základě analýzy byly pojmenovány některé znaky vizuálního humoru, který se dnes dle studentů pojí zejména s internetovou komunikací. Výsledky analýzy se mohou stát inspirativním podnětem do výuky výtvarné výchovy, jež si klade za cíl u žáků prohlubovat vizuální gramotnost, kritické přemýšlení o každodenních projevech vizuální kultury a rozvoj komunikativních a sociálních kompetencí.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
2336-1824
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
24
Pages from-to
nestrankovano
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—