Weather lore as motivation of activities in preschool facilities
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43973395" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43973395 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.fpv.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=21689" target="_blank" >https://www.fpv.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=21689</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pranostika jako motivace činností v předškolním zařízení
Original language description
Cílem naší studie je seznámení s českými lidovými pranostikami souvisejícími se svátky nejslavnějších světců a zároveň ukázat, jak se využívají pranostiky při práci s nejmenšími dětmi v mateřské škole. České lidové pranostiky, ale I rčení a pořekadla, jsou jakési poselství a rady, které předkové dávali svým budoucím generacím. Kdysi dávno neexistovala předpověď počasí, jak ji známe dnes. Lidé proto neměli jiný způsob, jak předpovídat počasí, než jej odhadnout na základě zkušeností z minulých let a pozorování přírody. Téměř každý den v klalendářním roce je spojen s pranostikou či rčením. K některým dnům se váže vice pranostik, jako například ke dni svatého Pavla, kde je známo 13 pranostik. Tyto pranostiky byly určující zejména v zemědělství, kde statkáři podle pranostik sázeli plodiny, seli obilí tak, aby získali nejlepší sklizeň. V dnešní době jsou předpovědi počasí založeny na výpočtech a numerických modelech a pranostiky krůček po krůčku upadají do zapomnění. Vzhledem k tomu, že pranostiky můžeme považovat za nehmotné kulturní dědictví, je velmi důležité, aby se s nimi seznamovaly i budoucí generace.
Czech name
Pranostika jako motivace činností v předškolním zařízení
Czech description
Cílem naší studie je seznámení s českými lidovými pranostikami souvisejícími se svátky nejslavnějších světců a zároveň ukázat, jak se využívají pranostiky při práci s nejmenšími dětmi v mateřské škole. České lidové pranostiky, ale I rčení a pořekadla, jsou jakési poselství a rady, které předkové dávali svým budoucím generacím. Kdysi dávno neexistovala předpověď počasí, jak ji známe dnes. Lidé proto neměli jiný způsob, jak předpovídat počasí, než jej odhadnout na základě zkušeností z minulých let a pozorování přírody. Téměř každý den v klalendářním roce je spojen s pranostikou či rčením. K některým dnům se váže vice pranostik, jako například ke dni svatého Pavla, kde je známo 13 pranostik. Tyto pranostiky byly určující zejména v zemědělství, kde statkáři podle pranostik sázeli plodiny, seli obilí tak, aby získali nejlepší sklizeň. V dnešní době jsou předpovědi počasí založeny na výpočtech a numerických modelech a pranostiky krůček po krůčku upadají do zapomnění. Vzhledem k tomu, že pranostiky můžeme považovat za nehmotné kulturní dědictví, je velmi důležité, aby se s nimi seznamovaly i budoucí generace.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Technika a vzdelávanie
ISSN
1338-9742
e-ISSN
1339-9888
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
8
Pages from-to
40-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—