Requirements for the new rural development policy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F20%3A43961489" target="_blank" >RIV/49777513:23510/20:43961489 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://hdl.handle.net/11025/42849" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11025/42849</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Požadavky na novou politiku rozvoje venkova
Original language description
Výzkumná zpráva se zabývá požadavky na „novou“ politiku rozvoje venkova, které odpovídají současným podmínkám. Reflektuje jak teoretické, tak praktické poznatky. V první kapitole jsou shrnuta východiska pro „novou“ politiku rozvoje venkova, tak jak byla diskutována v rámci několika workshopů, které se konaly v průběhu roku 2019 a 2020. Druhá kapitola se zabývá problémy, budoucími trendy a také investičními potřebami venkovských obcí a regionů, tak jak byly analyzovány v rámci řešení projektu. Mohou být dobrým východiskem pro formulování podpůrných programů. Třetí kapitola se věnuje aktuálním výzvám venkovských obcí a regionů s tím, že nabízí příklady jejich možných řešení. Vycházíme přitom nejenom z české, ale i zahraniční praxe. Naší snahou bylo poukázat na klíčové výzvy a inovativní řešení. Další kapitoly se podrobněji věnují čtyřem spíše obecnějším výzvám. Kapitola 4 představuje zamyšlení nad koncepčním řešením zajišťování veřejných služeb (občanského vybavení) na venkově. Pátá kapitola se věnuje jedné z největších výzev, a to klimatickým změnám a adaptačním opatřením. Šestá kapitola zdůrazňuje potřebu zefektivnění regionálních rozvojových procesů. Zabývá se zaváděním principů regionálního managementu v podmínkách venkova a venkovských regionů. Sedmá kapitola se podrobně věnuje potřebě meziobecní spolupráce, která je v ČR podle našeho názoru stále nedostatečně rozvinutá, neboť jí chybí cílená podpora. V meziobecní spolupráci vidíme nástroj, jak řešit problémy spojené s velkým počtem velmi malých venkovských obcí. Meziobecní spolupráci chápeme jako lepší model, než případné slučování obcí. Musí ale vycházet z přirozených potřeb a být dobrovolná. Poslední osmá kapitola se snaží poukázat na problémy strategického plánování a hledá nová řešení. K plánování rozvoje venkovských obcí a regionů je podle našeho názoru zapotřebí přistupovat jako k permanentnímu procesu, který popisuje tzv. adaptační model tvorby strategií. Jedná se o model, který by měly uplatňovat především místní akční skupiny, které chápeme jako lídra rozvoje venkova, který má dostatečné organizační kapacity, aby mohl řídit regionální rozvojové procesy na venkově.
Czech name
Požadavky na novou politiku rozvoje venkova
Czech description
Výzkumná zpráva se zabývá požadavky na „novou“ politiku rozvoje venkova, které odpovídají současným podmínkám. Reflektuje jak teoretické, tak praktické poznatky. V první kapitole jsou shrnuta východiska pro „novou“ politiku rozvoje venkova, tak jak byla diskutována v rámci několika workshopů, které se konaly v průběhu roku 2019 a 2020. Druhá kapitola se zabývá problémy, budoucími trendy a také investičními potřebami venkovských obcí a regionů, tak jak byly analyzovány v rámci řešení projektu. Mohou být dobrým východiskem pro formulování podpůrných programů. Třetí kapitola se věnuje aktuálním výzvám venkovských obcí a regionů s tím, že nabízí příklady jejich možných řešení. Vycházíme přitom nejenom z české, ale i zahraniční praxe. Naší snahou bylo poukázat na klíčové výzvy a inovativní řešení. Další kapitoly se podrobněji věnují čtyřem spíše obecnějším výzvám. Kapitola 4 představuje zamyšlení nad koncepčním řešením zajišťování veřejných služeb (občanského vybavení) na venkově. Pátá kapitola se věnuje jedné z největších výzev, a to klimatickým změnám a adaptačním opatřením. Šestá kapitola zdůrazňuje potřebu zefektivnění regionálních rozvojových procesů. Zabývá se zaváděním principů regionálního managementu v podmínkách venkova a venkovských regionů. Sedmá kapitola se podrobně věnuje potřebě meziobecní spolupráce, která je v ČR podle našeho názoru stále nedostatečně rozvinutá, neboť jí chybí cílená podpora. V meziobecní spolupráci vidíme nástroj, jak řešit problémy spojené s velkým počtem velmi malých venkovských obcí. Meziobecní spolupráci chápeme jako lepší model, než případné slučování obcí. Musí ale vycházet z přirozených potřeb a být dobrovolná. Poslední osmá kapitola se snaží poukázat na problémy strategického plánování a hledá nová řešení. K plánování rozvoje venkovských obcí a regionů je podle našeho názoru zapotřebí přistupovat jako k permanentnímu procesu, který popisuje tzv. adaptační model tvorby strategií. Jedná se o model, který by měly uplatňovat především místní akční skupiny, které chápeme jako lídra rozvoje venkova, který má dostatečné organizační kapacity, aby mohl řídit regionální rozvojové procesy na venkově.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50701 - Cultural and economic geography
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL01000110" target="_blank" >TL01000110: The future of a rural area in the Czech Republic: Challenges, visions, development scenarios and adaptation strategies</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů