All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Perception of Futurism in Czech Fine Arts and Architecture in 1909-1931

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F12%3A43884668" target="_blank" >RIV/60076658:12210/12:43884668 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931

  • Original language description

    Manifest futurismu vtrhl po roce 1909 do českého výtvarného umění a rozpoutal vášnivou diskuzi. Zprvu jednotná předválečná generace klasické moderny se na základě teoretických diskuzí týkajících se odlišných názorů na futurismus a kubismus rozdělila na dva nesmiřitelné tábory kolem malířů Emila Filly a Josefa Čapka. Při snaze vytvořit vědeckou základnu pro svou tvorbu vyčerpávali výtvarníci tvůrčí potenciál a uchylovali se i k osobním urážkám v tisku. Ve své tvorbě se však nikdo z představitelů k futurismu výslovně nehlásil. Rovněž v případě tvorby českých architektů první třetiny 20. století o přímých inspiračních vlivech futurismu nelze hovořit. Po roce 1911 se domácí produkce soustředila na rozvíjení svébytného slohu - kubismu. Aktivity futuristických architektů byly ostatně více sledovány až ve 20. letech, kdy zapadly do stínu zcela nových tendencí. K nejdiskutovanějším architektům v tomto ohledu patří Josef Gočár a jeho návrh dostavby Staroměstské radnice v Praze.

  • Czech name

    Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931

  • Czech description

    Manifest futurismu vtrhl po roce 1909 do českého výtvarného umění a rozpoutal vášnivou diskuzi. Zprvu jednotná předválečná generace klasické moderny se na základě teoretických diskuzí týkajících se odlišných názorů na futurismus a kubismus rozdělila na dva nesmiřitelné tábory kolem malířů Emila Filly a Josefa Čapka. Při snaze vytvořit vědeckou základnu pro svou tvorbu vyčerpávali výtvarníci tvůrčí potenciál a uchylovali se i k osobním urážkám v tisku. Ve své tvorbě se však nikdo z představitelů k futurismu výslovně nehlásil. Rovněž v případě tvorby českých architektů první třetiny 20. století o přímých inspiračních vlivech futurismu nelze hovořit. Po roce 1911 se domácí produkce soustředila na rozvíjení svébytného slohu - kubismu. Aktivity futuristických architektů byly ostatně více sledovány až ve 20. letech, kdy zapadly do stínu zcela nových tendencí. K nejdiskutovanějším architektům v tomto ohledu patří Josef Gočár a jeho návrh dostavby Staroměstské radnice v Praze.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2012

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Jihočeský sborník historický

  • ISSN

    0323-004X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    81

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    501-516

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database