The Perception of Futurism in Czech Fine Arts and Architecture in 1909-1931
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F12%3A43884668" target="_blank" >RIV/60076658:12210/12:43884668 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931
Original language description
Manifest futurismu vtrhl po roce 1909 do českého výtvarného umění a rozpoutal vášnivou diskuzi. Zprvu jednotná předválečná generace klasické moderny se na základě teoretických diskuzí týkajících se odlišných názorů na futurismus a kubismus rozdělila na dva nesmiřitelné tábory kolem malířů Emila Filly a Josefa Čapka. Při snaze vytvořit vědeckou základnu pro svou tvorbu vyčerpávali výtvarníci tvůrčí potenciál a uchylovali se i k osobním urážkám v tisku. Ve své tvorbě se však nikdo z představitelů k futurismu výslovně nehlásil. Rovněž v případě tvorby českých architektů první třetiny 20. století o přímých inspiračních vlivech futurismu nelze hovořit. Po roce 1911 se domácí produkce soustředila na rozvíjení svébytného slohu - kubismu. Aktivity futuristických architektů byly ostatně více sledovány až ve 20. letech, kdy zapadly do stínu zcela nových tendencí. K nejdiskutovanějším architektům v tomto ohledu patří Josef Gočár a jeho návrh dostavby Staroměstské radnice v Praze.
Czech name
Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931
Czech description
Manifest futurismu vtrhl po roce 1909 do českého výtvarného umění a rozpoutal vášnivou diskuzi. Zprvu jednotná předválečná generace klasické moderny se na základě teoretických diskuzí týkajících se odlišných názorů na futurismus a kubismus rozdělila na dva nesmiřitelné tábory kolem malířů Emila Filly a Josefa Čapka. Při snaze vytvořit vědeckou základnu pro svou tvorbu vyčerpávali výtvarníci tvůrčí potenciál a uchylovali se i k osobním urážkám v tisku. Ve své tvorbě se však nikdo z představitelů k futurismu výslovně nehlásil. Rovněž v případě tvorby českých architektů první třetiny 20. století o přímých inspiračních vlivech futurismu nelze hovořit. Po roce 1911 se domácí produkce soustředila na rozvíjení svébytného slohu - kubismu. Aktivity futuristických architektů byly ostatně více sledovány až ve 20. letech, kdy zapadly do stínu zcela nových tendencí. K nejdiskutovanějším architektům v tomto ohledu patří Josef Gočár a jeho návrh dostavby Staroměstské radnice v Praze.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AB - History
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Jihočeský sborník historický
ISSN
0323-004X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
81
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
501-516
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—