On the Touch of the Body and Eva Kmentová`s Bed Sheet
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F21%3A43904012" target="_blank" >RIV/60076658:12210/21:43904012 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
O dotyku těla a prostěradle Evy Kmentové
Original language description
Snahou textu je odpovědět na otázku, „proč dané dílo vypadá, tak jak vypadá“, kterou Michael Baxandall formuloval v roce 1985 jako jeden z úkolů historika umění v knize Patterns of Intention. Rovněž autorka tohoto textu věří, že dílo se neformuluje jako samostatná entita, ale je součástí širších kulturních a společenských okolností, který se mimo jiné snaží ohledávat skrze koncept tzv. horizontálních dějin umění. Objekt Prostěradlo, které sochařka Eva Kmentová vytvořila v roce 1969 nahlíží v kontextu její umělecké tvorby z přelomu 60. a 70. let a snaží se stanovit v čem je dílo objektové a téměř postmoderní. V souvislosti s jejími známými otisky si všímá souboru děl, kde autorka pracuje s tématem tělesnosti, přestože je zde tělo fyzicky nepřítomné. Ve svém zkoumání pak čerpá z úvah francouzského filozofa Maurice Merleau-Pontyho, který stanovil tělesnost jako středobod svého filozofického zkoumání.
Czech name
O dotyku těla a prostěradle Evy Kmentové
Czech description
Snahou textu je odpovědět na otázku, „proč dané dílo vypadá, tak jak vypadá“, kterou Michael Baxandall formuloval v roce 1985 jako jeden z úkolů historika umění v knize Patterns of Intention. Rovněž autorka tohoto textu věří, že dílo se neformuluje jako samostatná entita, ale je součástí širších kulturních a společenských okolností, který se mimo jiné snaží ohledávat skrze koncept tzv. horizontálních dějin umění. Objekt Prostěradlo, které sochařka Eva Kmentová vytvořila v roce 1969 nahlíží v kontextu její umělecké tvorby z přelomu 60. a 70. let a snaží se stanovit v čem je dílo objektové a téměř postmoderní. V souvislosti s jejími známými otisky si všímá souboru děl, kde autorka pracuje s tématem tělesnosti, přestože je zde tělo fyzicky nepřítomné. Ve svém zkoumání pak čerpá z úvah francouzského filozofa Maurice Merleau-Pontyho, který stanovil tělesnost jako středobod svého filozofického zkoumání.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Od dějin umění k uměleckému dílu. Cesty k porozumění vizuální kultuře
ISBN
978-80-7485-247-3
Number of pages of the result
15
Pages from-to
467-482
Number of pages of the book
662
Publisher name
Books&Pipes
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—