All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

French philology at the Klatovy Grammar School in the years 1870–1916

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F23%3A43907690" target="_blank" >RIV/60076658:12210/23:43907690 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Francouzská filologie na klatovském gymnáziu v letech 1870-1916

  • Original language description

    Studie popisuje specifika výuky francouzské filologie na klatovském gymnáziu v letech 1870-1916, přičemž výuku živých jazyků nechápe jako izolovaný segment, ale jako součást celé tehdejší soustavy gymnaziálního vzdělávání. Časové období 1870-1916, kterým je studie limitována, je dáno dvěma významnými organizačními milníky v dějinách klatovského gymnázia: roku 1870 přechází gymnázium plně do světské správy, roku 1916 je na základě Marchetových reforem završena přeměna ústavu v reálné gymnázium typu A. Úvodní kapitola, která synteticky představuje hlavní vývojové charakteristiky organizace středních škol v českých zemích ve zkoumaném období, věnuje zvláštní pozornost filologii a jejímu vůdčímu postavení v gymnaziální výuce 19. století. Tato syntéza tvoří nezbytný rámec pro konkrétní případovou studii výuky francouzštiny na klatovském gymnáziu, založené na analýze archivních pramenů. V této případové studii se zabýváme postavením francouzské filologie ve vývojové perspektivě. Francouzskou filologii představujeme v rámci obecných proměn organizace výuky na klatovském gymnáziu, uvádíme dynamiku hodinových dotací a statutu předmětu, dále se zabýváme vývojem osnov a učebních metod, analyzujeme soubory používaných učebnic, sledujeme vývoj počtu studentů francouzštiny na gymnáziu a souhrnně zmiňujeme vyučující, kteří byli ve zkoumaném období výukou francouzštiny pověřeni. Na závěr přinášíme portréty nejvýznamnějších osobností, které v té době francouzštinu na gymnáziu vyučovaly: Justin V. Prášek, Jiří Stanislav Guth-Jarkovský, Karel Rocher-Skála, Vilém Vočadlo a Jan Koza.

  • Czech name

    Francouzská filologie na klatovském gymnáziu v letech 1870-1916

  • Czech description

    Studie popisuje specifika výuky francouzské filologie na klatovském gymnáziu v letech 1870-1916, přičemž výuku živých jazyků nechápe jako izolovaný segment, ale jako součást celé tehdejší soustavy gymnaziálního vzdělávání. Časové období 1870-1916, kterým je studie limitována, je dáno dvěma významnými organizačními milníky v dějinách klatovského gymnázia: roku 1870 přechází gymnázium plně do světské správy, roku 1916 je na základě Marchetových reforem završena přeměna ústavu v reálné gymnázium typu A. Úvodní kapitola, která synteticky představuje hlavní vývojové charakteristiky organizace středních škol v českých zemích ve zkoumaném období, věnuje zvláštní pozornost filologii a jejímu vůdčímu postavení v gymnaziální výuce 19. století. Tato syntéza tvoří nezbytný rámec pro konkrétní případovou studii výuky francouzštiny na klatovském gymnáziu, založené na analýze archivních pramenů. V této případové studii se zabýváme postavením francouzské filologie ve vývojové perspektivě. Francouzskou filologii představujeme v rámci obecných proměn organizace výuky na klatovském gymnáziu, uvádíme dynamiku hodinových dotací a statutu předmětu, dále se zabýváme vývojem osnov a učebních metod, analyzujeme soubory používaných učebnic, sledujeme vývoj počtu studentů francouzštiny na gymnáziu a souhrnně zmiňujeme vyučující, kteří byli ve zkoumaném období výukou francouzštiny pověřeni. Na závěr přinášíme portréty nejvýznamnějších osobností, které v té době francouzštinu na gymnáziu vyučovaly: Justin V. Prášek, Jiří Stanislav Guth-Jarkovský, Karel Rocher-Skála, Vilém Vočadlo a Jan Koza.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60202 - Specific languages

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů