The Empirical View of Horizontal Fiscal Inequalities between Czech Municipalities
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12220%2F06%3A00007063" target="_blank" >RIV/60076658:12220/06:00007063 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Empirický pohled na horizontální fiskální nerovnosti českých municipalit
Original language description
Příspěvek analyzuje fiskální pozici municipalit v ČR v závislosti na jejich velikosti (počtu obyvatel). Analýza nachází horizontální fiskální nerovnosti mezi jednotlivými velikostními kategoriemi municipalit, které se projevují rozdílnou úrovní příjmů avýdajů v přepočtu na obyvatele. Významným faktorem diferenciace úrovně příjmů mezi velikostními kategoriemi měst a obcí jsou daňové příjmy. V systémech, kde existuje vyšší daňová autonomie municipálních rozpočtů, jsou rozdíly v daňových příjmech přirozeným výsledkem rozdílné daňové kapacity, která bývá vyšší ve větších municipalitách. Na tyto rozdíly následně mohou reagovat dotační systémy. V ČR, kde je daňová autonomie územních rozpočtů mizivá, jsou sdílené daně (de facto obecné dotace) paradoxně využívány pro diferenciaci příjmů. S tímto způsobem však není možné souhlasit z důvodu, že nemůže nahradit přirozenou vazbu mezi poptávkou po místních veřejných statcích a náklady na jejich profinancování ve formě místních daní. Je zřejmé, že
Czech name
Empirický pohled na horizontální fiskální nerovnosti českých municipalit
Czech description
Příspěvek analyzuje fiskální pozici municipalit v ČR v závislosti na jejich velikosti (počtu obyvatel). Analýza nachází horizontální fiskální nerovnosti mezi jednotlivými velikostními kategoriemi municipalit, které se projevují rozdílnou úrovní příjmů avýdajů v přepočtu na obyvatele. Významným faktorem diferenciace úrovně příjmů mezi velikostními kategoriemi měst a obcí jsou daňové příjmy. V systémech, kde existuje vyšší daňová autonomie municipálních rozpočtů, jsou rozdíly v daňových příjmech přirozeným výsledkem rozdílné daňové kapacity, která bývá vyšší ve větších municipalitách. Na tyto rozdíly následně mohou reagovat dotační systémy. V ČR, kde je daňová autonomie územních rozpočtů mizivá, jsou sdílené daně (de facto obecné dotace) paradoxně využívány pro diferenciaci příjmů. S tímto způsobem však není možné souhlasit z důvodu, že nemůže nahradit přirozenou vazbu mezi poptávkou po místních veřejných statcích a náklady na jejich profinancování ve formě místních daní. Je zřejmé, že
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AH - Economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
The XIth International Conference : Theoretical and Practical Aspects of Public Finance, Praha, 7.-8.4. 2006
ISBN
80-245-1032-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
14
Pages from-to
—
Publisher name
Vysoká škola ekonomická v Praze
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Jan 1, 2006
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—