All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Influences of Enlightenment in the Pedagogical Works of Jan Valerián Jirsík

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43891699" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43891699 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Osvícenské vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka

  • Original language description

    Studie se zabývá osvícenskými vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka (1798-1883), který je obecně považován za známou postavu české historie, do níž se zapsal především jako kněz, teolog, aktivní vlastenec, podporovatel školství, pedagog, spisovatel a v neposlední řadě jako čtvrtý českobudějovický biskup (1851-1883). Navazuje především na podněty v aktuálních odborných textech teologa Ctirada Václava Pospíšila a církevní historičky Kamily Veverkové, kteří spojují Jirsíkovo teologické myšlení s ideami lidí kolem Bernarda Bolzana. Studie dochází k závěru, že v Jirsíkově pedagogickém uvažování zcela jistě hrálo významnou roli dědictví osvícenské epochy. Je zde však patrný jistý vývoj. V prvním období pedagogických úvah, které je reprezentováno dílem Škola nedělní z roku 1826, je ovlivněn pojetím soudobé osvícenské kněžské pedagogiky. Usiluje o rozšíření rozumového poznání člověka s cílem zlepšení jeho životních podmínek. Roli zde hraje i víra a náboženství, avšak zejména ve zdůrazňování pozitivní role Boha Stvořitele. V druhém popsaném období, tj. v letech 1836-1843, je již patrné větší sepjetí Jirsíkova pedagogického myšlení s myšlením teologickým. Za deset let po vydání Školy nedělní se posunul z pozice kněze snažícího se o prohloubení resp. zlepšení vzdělávání v duchu osvícenské kněžské pedagogiky do pozice teologa, mimo jiné i tzv. pravého osvícence, vyvozujícího z teologického uvažování důsledky pro výchovně-vzdělávací proces. Pro Jirsíka jdou křesťanství a osvícenství ruku v ruce, slouží k pozvednutí člověka v duchovním i pozemském světě. Výchovu chápe jako osvícení duše i rozumu. Nevidí také žádný rozpor mezi vírou a rozumem. Z jeho myšlenek je zřejmé, že žil přesvědčením, že je třeba naplňovat pedagogický ideál osvícenství, tj. vychovat ctnostného člověka používajícího rozum.

  • Czech name

    Osvícenské vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka

  • Czech description

    Studie se zabývá osvícenskými vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka (1798-1883), který je obecně považován za známou postavu české historie, do níž se zapsal především jako kněz, teolog, aktivní vlastenec, podporovatel školství, pedagog, spisovatel a v neposlední řadě jako čtvrtý českobudějovický biskup (1851-1883). Navazuje především na podněty v aktuálních odborných textech teologa Ctirada Václava Pospíšila a církevní historičky Kamily Veverkové, kteří spojují Jirsíkovo teologické myšlení s ideami lidí kolem Bernarda Bolzana. Studie dochází k závěru, že v Jirsíkově pedagogickém uvažování zcela jistě hrálo významnou roli dědictví osvícenské epochy. Je zde však patrný jistý vývoj. V prvním období pedagogických úvah, které je reprezentováno dílem Škola nedělní z roku 1826, je ovlivněn pojetím soudobé osvícenské kněžské pedagogiky. Usiluje o rozšíření rozumového poznání člověka s cílem zlepšení jeho životních podmínek. Roli zde hraje i víra a náboženství, avšak zejména ve zdůrazňování pozitivní role Boha Stvořitele. V druhém popsaném období, tj. v letech 1836-1843, je již patrné větší sepjetí Jirsíkova pedagogického myšlení s myšlením teologickým. Za deset let po vydání Školy nedělní se posunul z pozice kněze snažícího se o prohloubení resp. zlepšení vzdělávání v duchu osvícenské kněžské pedagogiky do pozice teologa, mimo jiné i tzv. pravého osvícence, vyvozujícího z teologického uvažování důsledky pro výchovně-vzdělávací proces. Pro Jirsíka jdou křesťanství a osvícenství ruku v ruce, slouží k pozvednutí člověka v duchovním i pozemském světě. Výchovu chápe jako osvícení duše i rozumu. Nevidí také žádný rozpor mezi vírou a rozumem. Z jeho myšlenek je zřejmé, že žil přesvědčením, že je třeba naplňovat pedagogický ideál osvícenství, tj. vychovat ctnostného člověka používajícího rozum.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA15-09797S" target="_blank" >GA15-09797S: Jan Valerián Jirsík: His Life And Theological Work</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Cornova, Revue České společnosti pro výzkum 18. století a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze

  • ISSN

    1804-6983

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    6

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    77-90

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database