Influences of Enlightenment in the Pedagogical Works of Jan Valerián Jirsík
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F16%3A43891699" target="_blank" >RIV/60076658:12260/16:43891699 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Osvícenské vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka
Original language description
Studie se zabývá osvícenskými vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka (1798-1883), který je obecně považován za známou postavu české historie, do níž se zapsal především jako kněz, teolog, aktivní vlastenec, podporovatel školství, pedagog, spisovatel a v neposlední řadě jako čtvrtý českobudějovický biskup (1851-1883). Navazuje především na podněty v aktuálních odborných textech teologa Ctirada Václava Pospíšila a církevní historičky Kamily Veverkové, kteří spojují Jirsíkovo teologické myšlení s ideami lidí kolem Bernarda Bolzana. Studie dochází k závěru, že v Jirsíkově pedagogickém uvažování zcela jistě hrálo významnou roli dědictví osvícenské epochy. Je zde však patrný jistý vývoj. V prvním období pedagogických úvah, které je reprezentováno dílem Škola nedělní z roku 1826, je ovlivněn pojetím soudobé osvícenské kněžské pedagogiky. Usiluje o rozšíření rozumového poznání člověka s cílem zlepšení jeho životních podmínek. Roli zde hraje i víra a náboženství, avšak zejména ve zdůrazňování pozitivní role Boha Stvořitele. V druhém popsaném období, tj. v letech 1836-1843, je již patrné větší sepjetí Jirsíkova pedagogického myšlení s myšlením teologickým. Za deset let po vydání Školy nedělní se posunul z pozice kněze snažícího se o prohloubení resp. zlepšení vzdělávání v duchu osvícenské kněžské pedagogiky do pozice teologa, mimo jiné i tzv. pravého osvícence, vyvozujícího z teologického uvažování důsledky pro výchovně-vzdělávací proces. Pro Jirsíka jdou křesťanství a osvícenství ruku v ruce, slouží k pozvednutí člověka v duchovním i pozemském světě. Výchovu chápe jako osvícení duše i rozumu. Nevidí také žádný rozpor mezi vírou a rozumem. Z jeho myšlenek je zřejmé, že žil přesvědčením, že je třeba naplňovat pedagogický ideál osvícenství, tj. vychovat ctnostného člověka používajícího rozum.
Czech name
Osvícenské vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka
Czech description
Studie se zabývá osvícenskými vlivy v pedagogickém díle Jana Valeriána Jirsíka (1798-1883), který je obecně považován za známou postavu české historie, do níž se zapsal především jako kněz, teolog, aktivní vlastenec, podporovatel školství, pedagog, spisovatel a v neposlední řadě jako čtvrtý českobudějovický biskup (1851-1883). Navazuje především na podněty v aktuálních odborných textech teologa Ctirada Václava Pospíšila a církevní historičky Kamily Veverkové, kteří spojují Jirsíkovo teologické myšlení s ideami lidí kolem Bernarda Bolzana. Studie dochází k závěru, že v Jirsíkově pedagogickém uvažování zcela jistě hrálo významnou roli dědictví osvícenské epochy. Je zde však patrný jistý vývoj. V prvním období pedagogických úvah, které je reprezentováno dílem Škola nedělní z roku 1826, je ovlivněn pojetím soudobé osvícenské kněžské pedagogiky. Usiluje o rozšíření rozumového poznání člověka s cílem zlepšení jeho životních podmínek. Roli zde hraje i víra a náboženství, avšak zejména ve zdůrazňování pozitivní role Boha Stvořitele. V druhém popsaném období, tj. v letech 1836-1843, je již patrné větší sepjetí Jirsíkova pedagogického myšlení s myšlením teologickým. Za deset let po vydání Školy nedělní se posunul z pozice kněze snažícího se o prohloubení resp. zlepšení vzdělávání v duchu osvícenské kněžské pedagogiky do pozice teologa, mimo jiné i tzv. pravého osvícence, vyvozujícího z teologického uvažování důsledky pro výchovně-vzdělávací proces. Pro Jirsíka jdou křesťanství a osvícenství ruku v ruce, slouží k pozvednutí člověka v duchovním i pozemském světě. Výchovu chápe jako osvícení duše i rozumu. Nevidí také žádný rozpor mezi vírou a rozumem. Z jeho myšlenek je zřejmé, že žil přesvědčením, že je třeba naplňovat pedagogický ideál osvícenství, tj. vychovat ctnostného člověka používajícího rozum.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AB - History
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA15-09797S" target="_blank" >GA15-09797S: Jan Valerián Jirsík: His Life And Theological Work</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Cornova, Revue České společnosti pro výzkum 18. století a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze
ISSN
1804-6983
e-ISSN
—
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
77-90
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—